شیر ظرفشویی چکه می کند؟

تعمیرات شیر آب

تعمیرات شیرآلات قدیمی با شیرهای امروزی متفاوت است، شیرهای آب قدیمی دارای دو شیر آب گرم و سرد بوده و شیرهای امروزی معمولاً تنها دارای یک اهرم هستند و به ندرت خراب می‌شوند، بطور کلی چکه کردن شیر آب ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد، از جمله زنگ زدگی، خوردگی واشر، یا جمع شدن مواد معدنی در بدنه شیرآلات که خوشبختانه بسیاری از این مشکلات را به راحتی خودتان می‌توانید حل کنید. در این مقاله شما را در رفع چکه کردن شیر ظرفشویی راهنمایی می کنیم.

تعمیر شیرهای پیچی

سریع‌ترین روش رفع چکه کردن آب در این نوع شیرآلات این است که ابتدا واشر را چک کنید و در صورت خراب شدن، آن را با یک واشر جدید تعویض کنید. همچنین اگر مغزی شیر به کلی خراب شده یا هرز شده باشد، باید حتما آن را تعویض نمایید، با ما همراه شوید تا با نحوه‌ی تعویض مغزی شیر مخلوط قدیمی و تعویض واشر شیر آب قدیمی کاملا آشنا شوید.

  • برای شروع کار حتما به یک پیچ گوشتی یا آچارفرانسه نیاز دارید، قبل از هر چیز شیر اصلی آب و در صورت نیاز شیر فلکه اصلی را ببندید تا مراحل تعمیر شیر آب به پایان برسد، معمولا شیر اصلی زیر سینک یا پشت سینک یا روشویی قرار دارد.
  • ابتدا درپوش شیر را با نوک پیچ گوشتی یا چاقو باز کنید، این درپوش‌ها معمولاً با رنگ‌های آبی و قرمز برای تشخیص آب سرد و گرم مشخص هستند و ممکن است بصورت پرسی و یا در برخی از شیرها بصورت پیچی باشند.

تعویض واشر شیر آب قدیمی

  • بعد از آن با یک پیچ داخل شیر رو به رو می‌شوید که باید آنرا را باز کنید و شیر را بیرون آورید. با گذشت زمان این پیچ ممکن است زنگ زده باشد و نتوانید آن را باز کنید، در این صورت چند ضربه آرام به پشت آن وارد کنید و بعد با آچار، مغزی شیر را باز کنید و آنرا بیرون آورید. 
  • اکنون می‌توانید فلکه را بیرون بکشید، پس از بیرون آوردن فلکه، مغزی شیر که زرد رنگ است را با استفاده از یک آچار فرانسه باز کنید.
  • در این مرحله واشر شیر توسط یک پیچ کوچک به مغزی متصل شده است، آنرا با استفاده از یک پیچ‌گوشتی بیرون بیاورید. اغلب با هر نوع پیچ گوشتی می‌توانید آنرا باز کنید اما اگر نتوانستید توسط یک انبردست یا آچار آن را باز کنید، یک واشر جدید را در جای آن قرار دهید. سعی کنید واشری را که تهیه می‌کنید انعطاف پذیر باشد و بسیار سفت و محکم نباشد زیرا بلافاصله پس از مدتی خراب می‌شود. در نهایت پس از قرار دادن واشر، پیچ آن را محکم کنید.
  • همچنین حتما چک کنید در صورت خراب بودن مغزی شیر نیز آن را با یک مغزی جدید جایگزین نمایید؛ و با آچار محکم کنید و در آخر تمام مراحل گفته شده را به صورت برعکس طی کنید و همه‌ی پیچ‌ها را سر جای خود محکم کنید، درپوش را سر جای خود قرار دهید، حالا شیر اصلی آب را باز کنید.
  • یک نکته مهم اینکه کف شیر را حتما بررسی کنید تا شکستگی و یا ترکی نداشته باشد. در صورت خراب بودن کف شیر، حتما از یک تعمیرکار متخصص و مجرب کمک بگیرید تا مشکل را رفع یا شیر را تعویض کند. 

رفع چکه آب در شیرآلات اهرمی

شیرآلات اهرمی به دلیل سهولت در باز و بسته شدن و کارایی فوق العاده، امروزه بیشتر مورد استقبال هستند و به ندرت خراب می‌شوند. تعمیرات این نوع شیرها بسیار ساده‌تر است، در این نوع شیرها از یک کارتریج استفاده می‌شود که در صورت خراب شدن تنها راه حل تعویض کارتریج است، البته ممکن است به آسانی نتوانید عین کارتریج شیرآلاتتان را در بازار پیدا کنید، البته خراب شدن کارتریج بسیار نادر است.

مراحل تعویض کارتریج در شیرآلات اهرمی

  • برای تعویض کارتریج ابتدا باید درپوش شیر را پیدا کنید. در بیشتر شیرهای اهرمی، یک پولک پلاستیکی وجود دارد که برای نشان دادن آب سرد و گرم است. با استفاده از یک پیچ ‌گوشتی آن را از جای خود بیرون آورید. این درپوش برخلاف شیرآلات پیچی بسیار کوچک است. ممکن است در جلو یا پشت شیر قرار گرفته باشد و هیچ رنگی روی آن مشاهده نکنید.
  • بعد از آن باید توسط آچار آلن، پیچ کوچک پشت درپوش را باز کنید. با اندکی فشار اهرم شیر را به سادگی از جای خود بیرون بیاورید.
  • اکنون کافی است کارتریج معیوب را از شیر بیرون آوردید و کارتریج نو بر روی قسمت مخصوص بخود قرار دهید. دقت کنید که دو برآمدگی در انتهای کارتریج و دو شیار روی بدنه شیر وجود دارد که باید دقیقاً این شیارها روی هم قرار بگیرند و به درستی چفت شوند.
  • در نهایت تمام مراحل طی شده را به صورت برعکس طی کنید دستگیره را در سر جای خود قرار دهید و تمام پیچ‌ها را محکم کنید، نشانگر آب سرد و گرم را در جای خود قرار دهید، اکنون شیر شما باید کاملا درست شده باشد، کافیست جریان اصلی آب را باز کرده و از یک فضای بدون صدای چکه شیر آب لذت ببرید.

جهت رفع ایرادات لوازم منزل، تعمیرات و اجرای تاسیسات منزل و محل کار از طریق اپلیکیشن شیراز سرویس ثبت درخواست نمائید تا متخصصین حرفه ای شیراز سرویس در کوتاه ترین زمان به محل شما اعزام شوند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of