آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع

۱ آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع: سیستم­‌های سرمایشی

یکی از مهمترین دسته‌­ها در آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع سیستم­‌های سرمایشی، یا به طور دقیق‌­تر، سیستم‌­های تک فصلی سردکننده هستند. بسیاری از سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع در این دسته به گونه‌ای طراحی شده‌­اند که خود مصرف‌­کننده بتواند آنها را نصب کند.

سیستم تهویه مطبوع خانگی سرمایشی مانند کولر گازی، اسپلیت (نوع فقط سرد) و کولر آبی از شناخته­‌شده‌­ترین انواع سیستم­‌های تهویه مطبوع سرمایشی هستند. این مدل­‌های سیستم تهویه مطبوع خانگی که فقط توانایی سرد کردن هوا در فصول گرم سال را دارد، بر اساس عملکرد سیستم­‌های تبرید کار کرده و انواع مختلفی دارند.

۲ آشنایی با انواع سیستم­های تهویه مطبوع: سیستم­‌های گرمایشی

در ادامه آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع، به سیستم­‌های کنترل تهویه مطبوع و سیستم تهویه مطبوع خانگی تک فصلی گرم کننده می­‌رسیم. از انواع سیستم­‌های تهویه مطبوع در این دسته می­‌توان به سیستم تهویه مطبوع خانگی مانند شوفاژ با دیگ آب گرم یا پکیج دیواری که فقط قابلیت گرمایش هوا در فصول سرد سال را دارند، اشاره کرد.

علاوه بر این سیستم­‌های حرارت مرکزی، وسایلی مانند بخاری‌­ها و شومینه‌­ها نیز برای این منظور به کار می‌­روند. البته این وسایل کمبودهای متعددی نسبت به سیستم­های حرارت مرکزی دارند.

۳ آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع: سیستم­‌های گرمایشی و سرمایشی

به جالب­‌ترین بخش آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع می‌­رسیم. سیستم­‌های سرمایشی و گرمایشی مانند چیلر، فن کویل و هواساز قابلیت ایجاد سرما در فصول گرم، و گرما در فصول سرد سال را دارند. برای آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع در این دسته به صورت کامل، بد نیست بدانیم که در سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع، یا از مجموع دو سیستم تابستانی و زمستانی در کنار هم و یا از یک سیستم یکپارچه دو فصلی استفاده می‌­شود.

تهویه هوا با این سیستم­‌های کنترل تهویه مطبوع، به دلیل صرفه‌­جویی در هزینه‌­ها، به دو سیستم قبل که در مقاله در مورد سیستم‌­های تهویه مطبوع مطالعه کردید، ارجحیت دارد. البته به جز در مناطق سردسیر و یا گرمسیر که تنها به سیستم تهویه مطبوع خانگی یا صنعتی تک فصلی نیاز دارند.

 

سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع از نظر ساختار

ساختما‌ن­های بزرگ معمولا دارای یک واحد هواساز مرکزی یا موتورخانه مرکزی هستند. تمام تجهیزات مربوط به گرمایش و تهویه هوای سیست‌م­های کنترل تهویه مطبوع در این محل نصب می‌شود. هوای تهویه شده در این محل توسط شبکه کانال‌­ها به فضاهای مورد نظر ارسال می‌­شود. البته، ساختمان‌­های مسکونی و ساختمان‌­های تجاری کوچک ممکن است به جای استفاده از سیستم مرکزی تهویه و خنک‌­کننده هوا در جدول و داشتن موتورخانه، از دستگاه­‌های دیگری برای گرمایش و سرمایش استفاده کنند؛ برای مثال سیستم تهویه مطبوع خانگی.

در ادامه آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع، آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع را از نظر ساختارشان به طور کوتاه معرفی می‌­کنیم.

 

۱ انواع سیستم‌­های تهویه مطبوع یکپارچه

برای آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع از نظر ساختار، ابتدا به واحدهای یکپارچه می‌­پردازیم. انواع سیستم­‌های تهویه مطبوع یکپارچه یا پکیج‌­ها، دستگاه‌­هایی هستند که به صورت کامل و آماده ارائه می­‌شوند. فرد نصب‌­کننده باید دستگاه را در محل مورد نظر نصب و تنظیم کرده، در ادامه برق و سایر موارد لازم را به آن متصل کنند. نام دیگر این سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع، دستگاه­‌های خودکار است.

۲ سیستم مرکزی تهویه هوا در جدول پشت بامی

در ادامه آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع، به واحدهای پشت بامی می‌­رسیم. این واحدها دستگاه‌­های یکپارچه‌­ای هستند که در پشت بام ساختمان­‌ها نصب شده، و معمولا دارای هر دو کویل گرمایشی و سرمایشی هستند.

۳ سیستم تهویه مطبوع خانگی کوره‌­های هوای گرم

شناخت سیستم تهویه مطبوع خانگی در آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع اهمیت زیادی دارد. ساختمان­‌های مسکونی و تجاری کوچک معمولا از کوره‌­های هوای گرم استفاده می‌­کنند. در این سیستم­‌ها یک فن، هوا را از روی مبدل حرارتی که توسط احتراق گاز طبیعی، گازوییل یا LPG در مشعل گرم می­‌شود، عبور می‌­دهد. در نهایت، هوای گرم به فضاهای مورد نظر هدایت می­‌شود.

۴ سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع دو تکه

در ادامه آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع، به سیستم‌­های دو تکه یا اسپلیت می­‌رسیم. آنها دارای یک کوره هوای گرم، به اضافه یک کویل سرمایشی هستند. بنابراین، می­‌توانند در صورت نیاز سرمایش یا گرمایش را تامین کنند. چون بخش سرمایشی این دستگاه‌­ها (که حرارت گرفته شده از فضای مورد نظر را دفع می‌­کند) در بیرون ساختمان نصب می‌شود، به این سیستم دو تکه گفته می­‌شود. سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع اسپلیت در ساختمان­‌های مسکونی و تجاری کوچک مورد استفاده قرار می­‌گیرند.

۵ واحدهای تهویه مطبوع اتاقی

در پایان آشنایی با انواع سیستم تهویه مطبوع، به واحدهای اتاقی می‌­رسیم. واحدهای اتاقی برای تهویه اتاق هتل و فضاهای دیگری که لازم است به صورت مستقل کنترل شوند، به کار می‌­رود. سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع اتاقی ممکن است دارای یک فن و یک کویل گرمایشی (فقط گرمایش)، یک فن و یک کویل سرمایشی (فقط سرمایش) یا دارای هر دو کویل گرمایشی و سرمایشی باشند.

کویل گرمایشی این سیستم‌­های کنترل تهویه مطبوع ممکن است از آب گرم، گرمکن الکتریکی، یا کویل کندانسینگ پمپ حرارتی استفاده کند. کویل سرمایشی نیز می‌­تواند توسط آب خنک شده یا مبرد تغذیه شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of