ابزار های خیاطی خود را سر و سامان دهید

اگر خیاطی را تا حدود زیادی یاد گرفته‌اید و به اندازه رفع نیاز لباس‌های خانه خود و فرزندتان را می‌دوزید و برای لباس‌های راحتی همسرتان هم فكری كرده‌اید، بد نیست برای سر و سامان دادن وسایل خیاطی خود هم چاره‌ای بیندیشید. یك دیواركوب چند منظوره برای این كار به دردتان می‌خورد. برای ساختن این وسیله جمع‌آوری و طبقه‌بندی وسایل خیاطی، به توری نازك یا مشمع شفاف كه برای كاور رومیزی و روكش كردن وسایل چوبی به كار می‌رود، نیاز دارید. اندازه آن را بزرگی دیواركوبتان تعیین می‌كند.

 

وسیله دیگری كه لازم دارید، یك چوب لباسی استیل یا مفتولی است كه باید آن را از قسمت وسط پایین ببرید و به دو سمت باز كنید. این كار را می‌توانید به یك آهنگری بسپارید. آنها خیلی راحت فرم لازم را به آویز لباس شما می‌دهند.

حالا به چند متر سجاف و یك تا یك متر و نیم پارچه نیاز دارید. به اندازه آن نیز لایی چسب برای چسباندن به دیواركوب.

رنگ پارچه را متناسب با وسایل اتاق انتخاب كنید. حالا اندازه دلخواهتان را با توجه به وسایل خیاطی خود در نظر بگیرید و این دیواركوب را به ابعاد مورد نیاز ببرید.


‌ یك مربع فرضی یك متر در یك متر را در نظر بگیرید‌. حالا برای در آوردن الگوی این دیواركوب ۵۰ سانت وسط بالای الگو را در نظر گرفته، از آن ۱۵ تا ۲۰ سانت خارج شوید و بخش گردن و شانه‌های دیواركوب كه قرار است چوب لباسی در آن قرار بگیرد را گرد كنید. مطابق شكل گوشه‌های پایین كار را نیز گرد كنید.

سپس از روی الگوی به دست آمده ۳ دیواركوب ببرید. یكی برای آستری، یكی برای رویه و یكی از لایی چسب.

جدا کننده متن

نوارهایی كه از مشمع شفاف برای جیب‌های آن برش می‌زنید به تعدادی باشد كه بتوانید خرده‌ریزهای خیاطی، خط‌كش‌ها، متر، كش، توری‌های تزیینی، سوزن‌ها و سنجاق‌ها، قیچی و ژورنال‌ها، سی‌دی‌های آموزشی خیاطی و… همه را در آنجا دهید. شاید من برای دیواركوب خودم به ۳ ردیف جیب مشمعی نیاز داشته باشم، اما تصویر یك دیواركوب بلندتر با ۴ جیب را نشان می‌دهد.



دوخت نوارهای سلفونی و مشمعی به پارچه با همه چرخ‌ها راحت نیست. وقتی شما ۲ لبه مشمع‌های بریده شده را نواردوزی كنید، این كار براحتی صورت می‌گیرد. برای این كار از نوار اریب استفاده كنید كه هر دو طرف مشمع قرار گیرد. سپس جیب‌ها را سر جای خود سنجاق بزنید و به كار چرخ كنید.

 

برای هر یك از جیب‌ها كه بزرگ‌تر است می‌توانید از ۲ تا ۴ سانت پیلی استفاده كنید كه در پایین ثابت و در بالا باز بوده و به شما فضای بیشتری می‌دهد. كش‌دوزی لبه باز جیب‌ها نیز امكان‌پذیر است. می‌توانید برای بعضی قسمت‌ها از قطعات كشی استفاده كنید كه برخی ابزارها مثل مداد و صابون خیاطی و رولت و… در آن جا بگیرد. وقتی كارتان با دیواركوب تمام شد لایه آستری را در پشت آن قرار دهید و لبه‌های كار را خیلی مرتب با نوار اریب بپوشانید و سنجاق بزنید و چرخ كنید. نتیجه شبیه دیواركوبی كه در تصویر می‌بینید، خواهد بود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of