اجرای لوله کشی ۵ لایه

لوله کشی پنج لایه روشی جدید و کاربردی از سبک کلکتوری در لوله کشی است که برای ساختمان‌های مختلف قابل اجراست. لوله کشی نیوپایپ، لوله کشی پنج لایه کلکتوری و در نهایت آموزش لوله کشی کلکتوری با اشاره مستقیم به کاربرد نسل جدید لوله‌ها در لوله کشی ساختمان همراه است.

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه که از آن با واژه‌هایی مثل اجرای سیستم لوله کشی bts یا لوله کشی ۵ لایه نیوپایپ نیز یاد می‌شود از اصول خاص و مشخصی برخوردار است. نیاز به تخصصین لوله‌ها و کنترل آنها در مواقع تعمیرات و تعویض قطعات طراحی و اجرای لوله کشی آب پنج لایه ساختمان را به دنبال داشته است.

مواردی مثل لوله کشی پنج لایه اب ساختمان، آموزش لوله کشی ساختمان، اموزش لوله کشی نیوپایپ با عکس و فیلم، نحوه لوله کشی پنج لایه با درصد بالایی از بررسی در بین کاربران همراه است. در این مطلب نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه در ساختمان و مراحل انجام لوله کشی نیوپایپ در این راستا بررسی شده است.

معرفی لوله کشی پنج لایه

روش کلکتوری لوله کشی ساختمان که در رده مدرن ترین سبک لوله کشی قرار داشته با استفاده از لوله‌های پنج لایه انجام می‌شود. نام لوله کشی پنج لایه برگرفته از ساختار شکل گرفته شده برای انتقال آب‌های گرم و سرد و دیگر موارد در محیط ساختمان است.

 

قدرت تقسیم بندی و انتقال جریان آب با فشار یکسان به محیط‌های مختلف ساختمان دلیل افزایش استقبال روز افزون از لوله کشی پنج لایه است. این روش لوله کشی خصوصا در ساختمان‌های آپارتمانی و مجهز به سیستم‌های گرمایشی جدید مثل گرمایش از کف با لوله کشی نیوپایپ بسیار کاربرد دارد.

 

نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه ساختمان

پس از آشنایی نسبی با ماهیت لوله کشی پنج لایه کسب اطلاعات مختصر و اصولی در خصوص اجرای لوله کشی ۵ لایه نیز در نحوه بهره برداری از این سیستم تاثیر بسزایی دارد. بنابراین در این بخش به بررسی و شناخت نحوه اجرای لوله کشی پنج لایه در مراحل کلی می‌پردازیم.

 

 

 

مرحله اول لوله کشی ۵ لایه برش لوله

برای اجرای لوله کشی ۵ لایه به سایز و اندازه‌های مختلفی از لوله نیاز داریم. برش لوله‌های ۵ لایه برای رول‌های سایز ۱۶ تا ۳۲ میلیمتر بوسیله قیچی مخصوص و برای بقیه سایزها (۴۰ و ۵۰ و ۶۳ میلیمتر) از دستگاه لوله بر استفاده می شود.

 

سطح لوله با قرارگیری اصولی بین قیچی مخصوص بصورت کاملا صاف برش داده می‌شود.

 

مرحله دوم لوله کشی خم کردن لوله ۵ لایه

در این مرحله لوله ۵ لایه با سه روش خم کردن با دست، خم کردن لوله با فنر مخصوص و در نهایت خم کردن لوله با دستگاه خم کن وابسته به قطر و سایز لوله‌ها انجام می‌شود. سایز‌های پایین لوله با دست و قرارگیری دو انگشت شصت در محل میانه لوله و سایز متوسط با فنر و سایز‌های بین ۱۶ الی ۳۲ میلمیتر با دستگاه مخصوص خم می‌شوند.

 

مرحله سوم لوله کشی پنج لایه کالیبراسیون

برای ارتباط اصولی و مناسب بین لوله و اتصالات ۵ لایه، نصب صحیح لوله روی اتصالات ضرورت دارددر این حالت کالیبر کردن لوله ۵ لایه برای برگشت مجدد لوله خارج شده از حالت در زمان برش با قیچی و برقراری شرایط مناسب برای ورود اورینگ‌ها امری الزامی بوده و اجرای لوله کشی پنج لایه بدون آن مجاز نمی‌باشد.

 

برای کالیبر نمودن لوله ۵ لایه ابتدا ابزار تنظیم را با آب آغشته و سپس وارد لوله و در جهت عقربه ساعت چرخانده می‌شود. پس از انجام این کار سطح مقطع لوله، کاملا به شکل دایره در آمده و توسط تیغه ابزار تنظیم صاف و همزمان پخ ۴۵ درجه (اصول تعیین شده در ساختمان) در داخل لوله ایجاد می‌شود.

 

مرحله چهارم اجرای لوله کشی ۵ لایه

در این بخش ارتباط بین لوله ۵ لایه و اتصالات آن با استفاد از تجهیزات اصولی در سه روش اتصالات کوپلی، اتصالات پرسی و اتصالات دنده ای نیوپایپ به صورت زیر انجام می‌شود.

 

  • اتصالات کوپلی:ارتباط لوله پنج لایه با اتصالات کوپلی در لوله کشی پنج لایه ساختمان ، ابتدا باید مهره را روی لوله وارد کرده و پس ازکالیبر نمودن لوله مطابق اصول تعیین شده، حلقه برنجی روی لوله وارد شود.
  • اتصالات پرسی: در اتصالات پرسی در لوله کشی ۵ لایه به علت یکپارچه بودن ماسوره و اتصال، دو ارُینگ روی ماسوره پس از پرس نمودن، عمل آب بندی را انجام می دهند.
  • اتصالات دنده‌ای نیوپایپ یا رزوه‌ای: در صورت استفاده از اتصالات دنده ای نیوپایپ در لوله کشی پنج لایه ساختمان ، ابتدا مهره روی لوله قرار گرفته و سپس لوله را کالیبره کرده و پس از آن حلقه ماسوره را وارد لوله می‌کنیم.

 

مرحله پنجم اجرای لوله کشی پنج لایه با دستگاه پرس شارژی – هیدرولیکی

این دستگاه تنها در مرحله پرس کردن اتصالات لوله کشی پنج لایه ساختمان موارد استفاده قرار می‌گیرد. رعایت اصول نگهداری و استفاده از این دستگاه نمونه‌ای از اصول تعیین شده برای لوله کشی ۵ لایه در ساختمان است.

 

 

 

در نهایت توجه به اینکه لوله کشی پنج لایه ساختمان از سری لوله کشی‌های کاملا تخصصی بوده و انجام اصولی آن مستلزم رعایت دقیق اصول تعیین شده برای این کار است. بنابراین سپردن اجرای لوله کشی ۵ لایه به افراد متخصص در این زمینه یک اقدام کاربردی و مطلوب در راستای اجرای اصولی این روش لوله کشی است.

 

لوله کشی نیوپایپ چیست؟

یکی از نمونه‌های لوله کشی ۵ لایه در ساختمان کاربرد انواع لوله نیوپایپ در اجرای این روش است. در مواقع لوله کشی نیوپایپ نمونه‌ای پرکاربرد از سبک لوله کشی ۵ لایه کلکتوری در ساختمان‌های مختلف است. استفاده از چند لایه آلومینیوم و پلی اتیلن در لوله‌های ۵ لایه بر مقاومت این قبیل لوله‌ها در ساختار لوله کشی ساختمان افزوده است.

 

 

 

چند نکته کاربردی در سیستم لوله کشی پنج لایه

رعایت اصل اجرای سیستم لوله کشی ۵ لایه در نوع کلکتوری و انشعابی از نکات مهم استفاده از این سبک لوله کشی آب در ساختمان است. سیستم انشعابی و کلکتوری با دو ساختار متفاوت در لوله کشی ۵ لایه برای مصارف کاربردی متفاوت همراه هستند. در حالت کلی لوله کشی ۵ لایه کاملا تخصصی بوده نیاز به مهارت نقشه خوانی لوله کشی ساختمان برای اجرای آن کاملا حس می‌شود.

دستمزد اجرای لوله کشی ۵ لایه با قیمت خریداری تجهیزات وابسته به نوع ساختمان متغیر است. برای بهره‌مندی از این سیستم لوله کشی در سطح ساختمان به کارگیری افراد متخصص در این زمینه در اجرای مطلوب و بی نقص لوله کشی پنج لایه بسیار تاثیر دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of