اجسام و مواد غذایی ممنوعه در مایکروویو

این مواد غذایی و اجسام را هرگز در مایکرویو نگذارید

گذاشتن مواد غذایی و ظروف اشتباهی در مایکرویو می‌تواند شما را بیمار کند یا در معرض مواد شیمیایی مضری قرار دهد یا حتی آتش سوزی به پا کند! نکات زیر را بخوانید تا بدانید چه اشتباهاتی را درمورد مایکرویو نباید مرتکب شوید.

 

شیر دوشیده شده‌ی مادر

مایکرویو کردن شیر منجمد شده‌ی مادر نه تنها به طور یکنواخت آن را گرم نمی کند بلکه قسمت هایی از آن ممکن است خیلی داغ شود و کودک را اذیت کند. تحقیقات نشان داده این شیوه گرم کردن شیر مادر، برخی از پروتئین های تقویت کننده ی سیستم ایمنی موجود در شیر مادر (آنتی بادی) را تخریب می کند. بطری حاوی شیر مادر را در ظرف آب گرم قرار دهید تا کم کم دمای آن ملایم شود.

ظروف پلاستیکی

می دانید که نباید ظروف پلاستیکی را حرارت بدهید اما باز هم این کار را می کنید! خیلی از ظروف پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی استروژن مانندی هستند که بیسفنول A (BPA) معروف ترین آنهاست و ممکن است با گرم شدن پلاستیک به درون غذا نشت کند. ۹۵ درصد از ۴۵۰ نوع محصول پلاستیکی موجود (مانند شیشه شیر بچه، زیپ کیپ و ظروف دردار پلاستیکی) که مورد آزمایش قرار گرفتند، بعد از مایکرویو شدن، شسته شدن در ماشین ظرفشویی و یا خیساندن در آب، مواد شیمیایی آزاد کردند که عملکردی مانند استروژن داشتند. حتی محصولاتی که برچسب «بدون BPA» خورده بودند نیز مواد شیمیایی استروژن مانند آزاد کرده بودند. بهتر است غذای خود را در ظروف پلاستیکی گرم نکنید.

 

ظروف یکبار مصرف

ظروف استایروفوم یا یکبار مصرف به عنوان نوعی پلاستیک می توانند هنگام گرم شدن، مواد شیمیایی مضری وارد غذا کنند.

ظروف چینی طرحدار یا دسته فلزی دار

ظروف چینی فانتزی طرحدار زیبایی دارید که نقش و نگارهای آن دلتان را می برد؟ بسیار خب آنها را در مایکرویو نگذارید. ممکن است این نقش و نگارها با وجود اینکه ریز و اندک هستند از موادی باشند که در مایکرویو واکنش نشان دهند. اگر زیاد از مایکرویو استفاده می کنید بهتر است فقط از ظروف شیشه ای مخصوص مایکرویو استفاده کنید که رنگی یکدست داشته باشند و طرح یا فلز نداشته باشند.

ماگ های مسافرتی

ماگ های استنلس استیل به این دلیل که گرما را داخل خود حفظ می کنند می توانند به مایکرویو آسیب بزنند. اگر ماگ تان پلاستیکی است، ته آن را چک کنید تا ببینید برای استفاده در مایکرویو مناسب ذکر شده است یا نه.

مایکرویو خالی را روشن نکنید

اگر غذا یا مایعی داخل مایکرویو نباشد که امواج را جذب کند، مگنترون (لامپ مگنترون قطعه اصلی دستگاه مایکرویو است که امواج را تولید می کند)، خودش امواج را جذب خواهد کرد که می تواند به مایکرویوتان آسیب بزند و حتی آتش به پا کند. پس مراقب باشید که دکمه‌ی استارت آن را در وقتی که خالی است نزنید.

آب خالی

وقتی آب خالی را در یک لیوان یا ظرف شیشه ای یا سرامیک در مایکرویو گرم می کنید، حباب آب تشکیل نخواهد شد؛ حباب آب معمولا به خنک شدن آن کمک می کند. بنابراین آب بیش از حد گرم شده و وقتی ظرف محتوی آن را حرکت می دهید، گرمای حبس شده در آن ناگهان رها شده و ممکن است شما را بسوزاند. بهتر است آب را برای مدت خیلی کوتاهی گرم کنید.

حواستان به برچسب «مناسب مایکرویو» باشد

تنها چیزی که برچسب «مناسب مایکرویو» به شما می گوید این است که می توانید آن را در مایکرویو بگذارید بدون اینکه به خود ظرف یا مایکرویو آسیبی برسد. تولید کننده های این ظروف، موظف نیستند که آنها را از جهت امنیت بعد از گرم شدن تست کنند بنابراین صرفا اعتماد به برچسب «قابل استفاده در مایکرویو» کار درستی نیست و ممکن است خود را بسوزانید. پس اگر از جنس آن مطمئن نیستید گول برچسب آن را نخورید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of