اصول لوله کشی ساختمان

اصول لوله کشی آب، فاضلاب، گاز متشکل از قوانین لوله کشی تعیین شده برای انجام صحیح و کاربردی این قبیل اقدامات ضروری در ساختمان است. استاندارد لوله کشی و اتصالات لوله بر اساس نوع آن و تجهیزات کاربردی در ساختمان‌های تنظیم و قابل اجراست. اصول لوله کشی ساختمان علاوه بر الزامی بودن در روند اجرای صحیح این امکانات در ساختمان تاثیر زیادی دارد.

قوانین لوله کشی بر اساس شاخص‌های یکسان در ساختمان‌های مختلف و تحت نظارت افراد متخصص در این زمینه تنظیم شده است. استاندارد لوله کشی ساختمان در نوع آب ،فاضلاب، انرژی‌هایی مثل گاز بصورت مخصوصی در نظر گرفته شده و باید توسط مجریان بطور کامل رعایت شود.

عدم رعایت اوصول لوله کشی ساختمان علاوه بر تاثیر منفی بر ساختار آن در بیشتر مواقع با خطرات احتمالی جانی همراه است. بنابراین رعایت استاندار لوله کشی گاز توکار، آب و فضلاب ساختمان امری ضروری و بسیار مهم است.

 

اصول لوله کشی آب ساختمان

 

قوانین لوله کشی ساختمان

اجرای عملیات وابسته به تاسیسات ساختمان با یک سری قوانین لوله کشی ساختمان و مواد مشابه همراه است. نظارت و اجرای اصول لوله کشی ساختمان عمر بهینه لوله کشی و استفاده بی خطر از آن در محدوده ساختمان امری اثر گذار است.

اصول لوله کشی ساختمان با یک سری استاندار لوله کشی ساختمان وابسته به نوع آن و طراحی بنای مدنظر همراه است. اینکه از چه جایی شروع به لوله کشی کنید یا اجرای لوله کشی ساختمان بر اساس نوع آن با چه تجهیزاتی صورت گیرد همگی در بستر قوانین لوله کشی ساختمان تعیین شده و قابل اجراست.

 

استاندارد لوله کشی اب و فاضلاب ساختمان

 

بنابراین همه چیز از تجهیزات لوله کشی ساختمان گرفته تا نوع آن در شکل گیری اصول لوله کشی ساختمان تاثیر دارند. این بدین معناست که بدون توجه به جزئیات استاندار لوله کشی ساختمان نتیجه‌ای مطلوب و مناسب دریافت نمی‌شود.

 

استاندارد لوله کشی اب و فاضلاب ساختمان

یکی از پرکاربردترین و ضروری ترین موارد لوله کشی ساختمان مربوط به آبرسانی و دفع فاضلاب در محیط زندگی است. اصول لوله کشی آب ساختمان و همین طور اجرای لوله کشی فاضلاب از نصب کنتور آب دیجیتال گرفته تا اجرای نهایی با قوانین و استاندار‌های خاصی همراه بوده که در این بخش با آنها بطور مختصر آشنا می‌شویم.

 

استاندارد لوله کشی آب ساختمان

 

بستر و محل لوله کشی ساختمان

یکی از موارد مهم در قوانین لوله کشی آب ساختمان تناسب عمق بستر با لوله کشی است. این بدان معناست که لوله‌های آب و فاضلاب نه زیاد عمیق و نه زیاد سطحی باشد. این ضرورت به این دلیل در اصول لوله کشی ساختمان تعبیه شده که فشار زیاد خاک بر سلامت لوله تاثیر منفی داشته و از طرفی تماس سطحی لوله با خاک آن را در معرض برخورد با اجسام مختلف قرار می‌دهد.

 

قوانین لوله کشی ساختمان

 

نوع استفاده از لوله کشی ساختمان

اینکه با لوله کشی انجام شده قرار است چه چیزی حمل و جریان پیدا کند در نحوه لوله کشی ساختمان تاثیر دارد. به عنوان مثال اصول لوله کشی آب آشامیدنی با لوله آب غیر شرب یا فاضلاب تفاوت دارد. جنس لوله در نوع اول و ضخامت و سلامت آن در هر دو مورد از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

قطر لوله یک استاندار لوله کشی مهم در فاضلاب

یکی از قوانین مهم لوله کشی آب و فاضلاب رعایت اندازه استاندارد لوله‌ها برای مصارف کاربردی مختلف است. مثلا قطر لوله در نظرگرفته شده برای فاضلاب باید برای انتقال مواد آلوده و ضایعات به اندازه کافی باشد تا انباشه شدن آن‌ها مشکلاتی مثل گرفتگی و شکستگی لوله‌ها را به دنبال نداشته باشد.

 

نوع و اندازه لوله‌های به کار رفته بر اساس اصول لوله کشی

 

نصب لوله‌های مختلف در محل مناسب

از سری موارد مهم در استاندارد لوله کشی آب ساختمان توجه به تاثیر تغییرات دمایی محیط بر روی آنهاست. بعنوان مثال سرمای مستقیم، گرمای زیاد، سایش و مواردی از این قبیل بر عمر استفاده لوله‌های آب و فاضلاب تاثیر منفی دارد.

 

هماهنگی لوله کشی با اصول ساختمان‌سازی

قوانین لوله کشی ساختمان به نوعی تعبیه شده که آب آشامیدنی در محلی جدا از لوله‌های فاضلاب و آب غیر شرب در دسترس افراد قرار گیرد. همین طور ضایعات جدا شده در ساختمان به محل‌های مناسب زیرسازی شهری منتقل شوند.

 

هماهنگی لوله کشی با اصول ساختمان‌سازی

 

علاوه بر این امروزه ساختار سیستم‌های گرمایشی و دیگر مبدل‌های انرژی وابسته به لوله کشی ساختمان بوده و رعایت اوصول لوله کشی به تامین انرژی مصرفی خانوار تاثیر مستقیم دارد. بنابراین عدم رعایت اوصول لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان تداخل این دو راه آب و همین طور بروز مشکلاتی مثل گرفتگی و شکستگی و پوسیدگی مدام لوله‌ها را به دنبال دارد.

 

استاندارد لوله کشی گاز توکار

در کنار قوانین لوله کشی ساختمان برای آب و فاضلاب رعایت اوصول لوله کشی گاز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از روش‌های بسیار مناسب و اصولی لوله کشی گاز در ساختمان روش توکار بوده که علاوه بر تاثیر مناسب بر زیبایی محیط با رعایت کامل استاندارد لوله کشی همراه است.

 

اصول لوله کشی گاز توکار

 

در این بخش به چندین نکته مهم در اصول لوله کشی گاز توکار به شرح ذیل اشاره خواهیم داشت:

  • لوله‌های گاز را در فضای داخلی دیوار با استاندار تعیین شده قرار داده و فضای بین لوله و غلاف دیوار را با مواد عایق و قیر پر گنید. علاوه بر این موارد انتهای غلاف را با لاستیک پر کرده و از جوشکاری آن خودداری کنید.
  • به استداندارهای در نظر گرفته شده برای قطر لوله‌ی گاز در اصول لوله کشی گاز توجه داشته باشید.
  • پس از مشاهده استاندار تعیین شده برای عبور لوله‌ها از چارچوب درب از محکم قرار گرفتن آنها در جای در نظر گرفته شده اطمینان حاصل کنید.
  • بیشترین اندازه لوله اصلی از علمک تا کنتور بر اساس اصول لوله کشی حدودا ۲۵ متر است.
  • اجرای لوله رابط بین علمک تا کنتور به صورت روکار صورت می‌گیرد.
  • لوله کشی گاز را به سبک و روش بارفیکسی انجام ندهید و توجه داشته باشید که لوله بعد از کنتور بیرون ساختمان نباشد.
  • در ابتدای لوله کشی شیر قفلی قرار داده و شیر اصلی روی پایین رونده اجرا شود.
  • توجه کنید تعداد اتصالات پشت سر هم بیشتر از دو تا نباشد.
  • برای لوله کشی گاز در محیط‌های مرطوب باید از لایه‌های محافظ لوله استفاده شود.
  • لوله‌های گاز که با مصالح ساختمانی پوشیده شده هستند باید حداقل ۱۰ سانتی متر از سایر لوله‌های نصب شده و کابل های برق، فاصله داشته باشند.

 

استاندارد لوله کشی گاز توکار

 

اصول لوله کشی ساختمان در نوع گاز با رعایت قوانین و مراحل خاصی همراه است. بنابراین اجرای آن در ساختمان باید با نظارت قبلی و حین انجام کار توسط افراد متخصص انجام شود.

ضرورت رعایت اصول لوله کشی ساختمان

رعایت استاندارد لوله کشی ساختمان و مجموعه موارد قید شده در قالب قوانین لوله کشی در جلوگیری از مشکلات ساختاری تاثیر بسزایی دارد. استفاده بهینه از انرژی و جریان مناسب آب و خروج اصولی فاضلاب از ساختمان مستلزم رعایت استاندار لوله کشی آب، گاز و فضلاب ساختمان است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of