اصول چیدمان میز غذاخوری

این میز یک قصه دارد!

شاید جالب باشد بدانید آنچه که به عنوان اصول چیدمان میز می‌دانیم، از قرون وسطی تا امروز دستخوش تغییرات زیادی شده است. با ما و داستان میزهای غذاخوری همراه شوید!

بسیار خب. نحوه‌ی قرارگیری هر یک از اجزای میز یک پیشنیه‌ی تاریخی دارد. محققان آن‌ها را با توجه به میراث به جا مانده از گذشتگان و همچنین نوشته‌های هومر (شاعر و داستان‌سرای یونانی) به دست آورده‌اند. حالا کمی در زمان سفر کنیم و این قصه را از قرون وسطی آغاز کنیم.

این داستان از کجا شروع شد؟

سیر تکامل چیدمان‌های امروزی از جایی شروع شده است که تنها ملزومات غذا خوری که از طرف میزبان روی میز قرار می‌گرفت، قاشق بود و بس. و اگر مهمان‌ها به چیزی بیش‌تر از قاشق نیاز داشتند باید همراه خودشان به منزل میزبان می‌آوردند. البته نباید فراموش کرد که مفهوم قاشق، کارد، چنگال، بشقاب سو‌پ‌خوری، کاسه و پیاله و … به مفهوم امروزی وجود نداشت. مردها معمولا از خنجری که همراهشان داشتند به جای کارد استفاده می‌کردند. همچنین وظیفه‌ی سرو و تکه کردن گوشت برای خانم‌ها نیز بر عهده‌ی آقایان بود. از طرفی چنگال هنوز از ایتالیا راهش را به میزهای غذاخوری پیدا نکرده بود. پس معمولا افراد با دست غذا می‌خوردند.

غذا خوردن با خنجر و با کمک دست! مشکلاتی را برای سلامتی و بهداشت ایجاد می‌کرد. به تدریج قاشق، کارد و چنگال روی میزها جای گرفتند. غذا را در کاسه‌ها و ظرف‌های بزرگ سر میز می‌آوردند و همه همزمان با هم غذا می‌خوردند. به این نحوه‌ی پذیرایی و سرو غذا Service à la française یا مدل فرانسوی می‌گفتند. در دوران ملکه ویکتوریا، این روش سرو غذا، اشرافی و تجملاتی به حساب می‌آمد.

بین سال‌های ۱۷۵۰ تا ۱۹۹۰ میلادی، روش سرو غذا دچار تغییراتِ رو به جلویی شد. مدل فرانسوی جای خود را به مدل روسی داد. در این شکل از سرو، هر بخش از غذا (پیش‌غذا، غذای اصلی و دسر) به صورت جداگانه در ظرف‌های مخصوص توسط پیشخدمت سر میز سرو می‌شد. درست مانند سرو غذا در رستوران‌های گران‌قیمت امروزی.

ترتیب چیدمان وسایل روی میز چگونه است؟

به هر حال، آن‌چه امروز از آداب سرو و چیدمان غذا می‌دانیم به این شکل است:بشقاب را در مرکزیت و روبه‌روی صندلی قرار دهید. بقیه‌ی اجزا در کنار بشقاب قرار می‌گیرند. قاشق و کارد را در سمت راست بگذارید. طبق قاعده، لبه‌ی تیز کارد باید سمت بشقاب باشد. قاشق را سمت راست بشقاب بگذارید. جای لیوان دقیقا بالای کارد است. اگر می‌خواهید از دستمال سفره استفاده کنید، آن را تا کنید و زیر چنگال یا روی بشقاب قرار دهید. مدل‌های ساده و زیبای زیادی وجود دارند که می‌توانید دستمال سفره را مدل‌دار تا بزنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of