انواع کولر گازی را بهتر بشناسیم

 
انواع کولر گازی را بهتر بشناسیم

کولر‌گازی نصب‌شده پشت پنجره

این نوع کولر یک سیستم یکپارچه است که همه اجزاء آن بصورت فشرده و جمع‌و‌جور داخل یک محفظه قرار‌گرفته و اغلب پشت پنجره یا گاهی توی یک حفره داخل یکی از دیوار‌های خارجی ساختمان کار‌گذاشته می‌شود. همه قسمتهای سیستم سرمایشی کولر داخل یک محفظه است و قسمت بیرونی دستگاه گرما را به بیرون می‌فرستد و طرف داخلی دستگاه سرما را به داخل هدایت می‌کند. این نوع کولر گازی در همه جور سایز ریز و درشتی پیدا می‌شود و از یک اتاق کوچولو گرفته تا یک طبقه کامل را می‌توانید با آن خنک‌کنید. حتی یک خانه کامل را هم می‌تواند خنک‌کند، اگر خانه ویلایی یا یک‌طبقه باشد.

کولر‌گازی پرتابل

این نوع از کولر هم مثل مورد قبلی همه اجزاء سیستم سرمایشی را در خود دارد و گرما را از یک دریچه از طریق یک لوله خروجی که توی یکی از دیوار‌های خارجی ساختمان یا پنجره نصب‌شده به بیرون هدایت می‌کند.

این نوع کولر پر‌سر‌و‌صدا‌تر از انواع دیگر است و فضاهای تا ۵۰۰ فوت مربع را می‌تواند خنک‌کند.

بیشتر مردم برای خنک‌کردن فضایی بصورت موقت یا جایی که امکان نصب کولر داخل پنجره یا دیوار نیست، از این نوع کولر استفاده می‌کنند.

این مدل از کولر‌گازی هم مثل نوع قبلی همه اجزاء  سیستم سرمایشی را بصورت فشرده داخل یک محفظه جا داده است.

بدلیل اینکه کولر‌گازی پرتابل داخل اتاق قرار‌دارد، فن‌های تبخیر ‌کننده‌اش تقریبا بصورت دائم باید کار‌کند تا رطوبتی که بصورت میعان داخل دستگاه جمع می‌شود را خارج‌کند.

در این مورد با کولر‌های پنجره‌ای کاملا فرق‌دارد، چون در آن‌ها رطوبت بشکل قطرات آب از طریق یک شیلنگ به بیرون هدایت می‌شود و قطره‌قطره روی‌زمین می‌چکد.

کولر‌گازی اسپلیت

این نوع کولر‌گازی که به کولر بی‌مجرا یا مینی اسپلیت معروف است، در خانه‌ها، هتل‌ها و فضاهای تجاری و خانه‌های چند‌واحدی زیاد دیده می‌شود. این کولر به یک آپشن محبوب در خانه‌هایی که سیستم گرمایش و سرمایش مرکزی HVAC

(مثل گرمایش با آب داغ یا هیدرونیک، و یا گرمایش الکتریکی) ندارند تبدیل شده. بیشتر کولر‌های اسپلیت بعنوان پمپ گرمایی هم عمل می‌کنند و در زمستان فضا را گرم می‌کند

اسپلیت همانطور که از اسمش پیداست سیستم سرمایشی را به دو پکیج مجزا تقسیم‌کرده که یک قسمت آن بعنوان سیستم کندانسور و انتقال‌دهنده حرارت به بیرون، روی دیوار خارجی ساختمان نصب ‌شده و شامل کندانسور، کمپرسور و فن کندانسور است. اما سیستم تبخیر کولر‌گازی اسپلیت، در داخل خانه قرار دارد و کار خنک‌کردن و گردش هوا را بعهده دارد. این قسمت معمولا شامل یک باکس مستطیلی است که در ارتفاع بالا روی یکی از دیوار‌های داخلی نصب‌شده و فن گردش‌هوا، شیر انبساط و لوله‌های تبخیر در آن قرار‌دارد. لوله‌های سرما‌ساز داخل دیوار مابین دو قسمت مجزای اسپلیت قرار‌گرفته.

سیستم مرکزی

این نوع سیستم‌های حرارتی بزرگترین نوع دستگاه‌های حرارتی است و درست مثل سیستم اسپلیت، از دو‌بخش تبخیر‌کننده و کندانسور تشکیل‌شده، که از‌طریق لوله‌های سرما‌ساز به هم مرتبط هستند. سیستم کندانس، یک محفظه بزرگ است که در فضای خارجی ساختمان کار‌گذاشته شده و شامل فن کندانسور، لوله‌های کندانسور و کمپرسور است.  

قسمت تبخیر دستگاه در داخل plenum ، محفظه بزرگ مابین کوره و سیستم مجرا‌های دستگاه قرار‌گرفته. این یعنی سیستم تهویه مطبوع و کولر شما از همان سیستم مجرا‌ها و فن دمنده سیستم گرمایش ساختمان استفاده می‌کند. داخل محفظه plenum، سیستم تبخیر شامل مجرا‌های تبخیر و شیر انبساط تعبیه شده.

سییستم حرارت مرکزی، موثر‌ترین و کارآمد‌ترین نوع سیستم‌های حرارتی و خنک‌کننده برای کل ساختمان است، اما بزرگترین چالش آن، تعیین و انتخاب سایز مناسب یا همان ظرفیت حرارتی متناسب با ساختمان شماست. چون اگر سیستم بیش از اندازه بزرگ باشد، خوب کار نمی‌کند و رطوبت را به‌خوبی بیرون نمی‌دهد، و اگر هم زیادی کوچک باشد، ساختمان را خوب خنک نمی‌کند. تعمیر و نگهداری درست سیستم هم بسیار مهم‌است و کارکرد بهینه آن را تضمین می‌کند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket