برای داشتن فرشی سالم و تمیز

براي تشخيص فرش اکروليک از پروپلين:

 

براي اينکار مي توانيد از دو انگشت خود استفاده  کنيد. لاي فرش را باز کنيد و به نخهاي فرش نگاه کنيد. اگر نخ فرش تاب داشته باشد. مطمئن باشيد که جنس نخ فرش اکروليک است و اگر نخ فرش تاب نداشته باشد و مانند پشم باشد جنس فرش پروپلين است. يعني درصد پلاستيک آن بالا است، هميشه سعي کنيد فرشي را تهيه کنيد که جنس آن اکروليک باشد.

چند نکته در مورد فرش:

 
 
 
 

اولاً هر دو روز يکبار فرشها را بايد جارو کنيد و هر هفته يکبار کيسه اي را که براي فرش گذاشته ايد خيس کنيد و کاملاً روي تمام قسمتهاي فرش بکشيد. تا اگر در اين هفته کثيف شده است، تميز شود و هر سال يکبار هم بايد فرشها راکاملاً بشوييد.

 
 

اشياء سنگين روي فرش:

 
 

اگر اشياء سنگيني را براي مدت طولاني روي فرش گذاشته ايد و حال جاي اشياي سنگين گود افتاده است نگران نباشيد اين مشکل را مي توانيد با بخار آب حل کنيد. به اين صورت که کتري را روي اجاق گذاشته تا بجوش ايد و حالا بوسيله ي شيلنگ ۱ متري بخار را به قسمت مورد نظر برسانيد و بعد از آن برس بزنيد. پرز فرشها به حال اول خود بر مي گردند.

 
 

لکه ي شربت روي فرش:

 
 

اگر شربت روي فرش ريخت، ابتدا با قاشق شربتها را جمع کنيد، سپس يک اسنفج را خيس کنيد و به محل مورد نظر بکشيد. اينکار را مي توانيد چند بار تکرار کنيد. اگر ديديد که با اين کار لکه ي شربت کاملاً ازبين نرفت، محلولي از الکل و سرکه به نسبت مساوي تهيه کنيد و روي لکه بکشيد، تا لکه کاملاً تميز شود. سپس با اسفنج مرطوب دوباره جاي لکه را پاک کنيد.

 
 

لکه ي ميوه و آبميوه روي فرش:

 
 
 
 

براي از بين بردن لکه ي ميوه يا آبميوه به اين روش عمل کنيد: ابتدا ميوه يا آبميوه را با قاشق جمع کنيد. سپس اسفنج را در آب سرد فرو برده و به محل لکه بکشيد. اگر پاک نشد با مقداري مساوي الکل و آب به محل لکه بکشيد، سپس اسنفج مرطوب را روي لکه بکشيد، پس از آن با شامپو فرش آن قسمت را تميز کنيد.

 
 

تميز کردن فرش با شامپوي فرش:

 
 

ابتدا فرش را کاملاً جارو بکشيد سپس مقداري از شامپو را با آب مخلوط کنيد و خوب دستتان را در آب تکان دهيد تا کاملاً کف کند، سپس برس نرم را داخل کف زده و به تمام سطح فرش بماليد. پس از آن بگذاريد تا کف روي فرش کاملاً خشک شود، و کثيفيهاي فرش را در خود حل کند. و بعد با جاروبروقي کفهاي خشک شده را از روي فرش جمع کنيد، خواهيد ديد که فرش شما کاملاً تميز خواهد شد.

قالیشویی

لکه ي قهوه روي فرش:

ابتدا اضافي قهوه را از روي فرش جمع کنيد و بعد اسنفج را در آب و صابون فرو برده و به محل لکه بماليد. چند بار اين کار را تکرار کنيد. اگر لکه پاک نشد، مي توانيد از يک قاشق الکل و يک قاشق سرکه استفاده کنيد و بر روي لکه بماليد و بعد از لکه زدايي کاملاً آن قسمت فرش را آبکشي کنيد.

 
 

لکه ي چاي روي فرش:

 
 

ابتدا اضافي چاي را از روي فرش با قاشق جمع کنيد. سپس اسنفج را که در آب و پودر لباسشويي زده ايد روي لکه بکشيد، سپس اسنفج ديگري را در آب نيمگرم زده و به محل لکه بکشيد و بعد هم با دستمال خشک، آن قسمت فرش را کاملاً خشک کنيد.

لکه ي نوشابه روي فرش:

 
 

مي توانيد بر روي لکه ي تازه کمي نمک بپاشيد و بعد اسفنج خيس را روي لکه بکشيد و سپس با آب گرم بوسيله ي اسنفج آبکشي کنيد.

 
 

لکه ي شير بر روي فرش:

 
 

اضافي شير را با قاشق از روي فرش جمع کنيد، سپس در آب گرم پودر لباسشويي بريزيد و با اسفنج روي لکه بکشيد و بعد اسفنج را در آب گرم زده و محل لکه را پاک کنيد.

 
 

براي جلوگيري از خوابيدن پرز موکت:

 
 

همانطور که ميدانيد، اگر يک جسم سنگين را روي موکت قرار دهيد. در آن قسمت فرو رفتگي بوجود مي آيد. براي جلوگيري از فرورفتگي موکت بايد يک تکه موکت بريده را زير جسم سنگين قرار دهيد و يا از تکه هاي سه لايي چوبي، حلبي يا پلاستيکي استفاده کنيد اگر باز هم اثر فرو رفتگي بعد از برداشتن اشياء باقي مانده بود به اين روش عمل کنيد: يک حوله ي خيس را روي محل فرو رفتگي بگذاريد و مدت يک روز بگذاريد به همين حال باقي بماند. سپس حوله را برداشته کمي صبر کنيد تا خشک شود، و بعد روي آن را برس بکشيد تا پرزها به حالت اول خود برگردنند.

 
 

اگر گوشه ي فرش شما به طرف بالا ايستاده باشد:

 
 
 
 

براي از بين بردن بالا ایستادن فرش ابتدا پارچه ي پنبه ي يا حوله ي خيس را همان قسمت پهن کنيد و روي آن تخته ي پلاستيکي مخصوص آشپزخانه قرار دهيد و جسم سنگيني روي آن بگذاريد. (مانند کتاب) بعد از۲۴ ساعت فرش به حالت اول خود بر مي گردد و يا مي توانيد رختخواب خود را روي همان قسمت بيندازيد و روي آن بخوابيد تا آن قسمت فرش ترميم شود.

شستن فرش و موکت:

 
 

براي شستن فرش به اينصورت عمل کنيد، که ابتدا فرش را کاملاً خيس کنيد. سپس روي تمام سطح فرش پودر ماشين لباسشويي بپاشيد بعد از مدت چند ساعت بر روي فرش برس بکشيد و بعد آبکشي کنيد، اگر فرش شما ۶ متري است بعد از آبکشي کردن آن را لوله کنيد. سپس فرش را بصورت ايستاده کنار ديوار بگذاريد، مي بينيد که به سرعت آب آن خارج مي شود و بعد مي توانيد فرش را در جاي مناسب پهن کنيد. تا خشک شود. و براي شستن موکت به هيچ عنوان از آب گرم استفاده نکنيد. زيرا اگر بهترين موکت هم باشد استفاده از آب گرم موکت را از بين برده و موکت شما حالت ارتجاعي خود را از دست مي دهد. براي خشک کردن موکت مي توانيد از همان روش فرش ۶ متري استفاده کنيد.

 

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of