بهترین ترفندهای نظافت خانه که همیشه به کارتان می آید

شاید برای نظافت خانه بتوان از نکات و راهکارهای مختلف استفاده کرد، اما مشکل اینجاست که گاهی اوقات این راهکارها به دردمان نمی‌خورند و بدتر خانه را بهم می‌ریزند. در حالی که شما وقت می‌گذارید تا خانه‌تان را از قبل مرتب‌تر کنید. به همین دلیل است که در اینجا می‌خواهیم بهترین ترفندهای نظافت خانه را به شما معرفی کنیم تا با کمک آنها خانه‌ای تمیز و مرتب داشته باشید. 

ترفندهای خانه داری

۱٫ تمیز کردن فر با قرص ظرفشویی

ظاهراً این قرص‌های کوچک ظرفشویی کارکردهای زیادی دارند و می‌توانید همه جا از آن استفاده کنید. این قرص‌ها برای تمیز کردن فر آشپزخانه عالی هستند. حتی می‌توانید توالت را هم با آن تمیز کنید.

۲٫ باز کردن سردوش حمام با سرکه

اگر شیر آب خانه‌تان آب سخت داشته باشد پس حتماً هرازگاهی سردوش حمام بسته می‌شود. برای این کار هر چند وقت یک بار سردوش را در کیسه آب و سرکه بگذارید تا گرفتگی آن باز شود.

تمیز کردن دوش

۳٫ ریختن مایع ظرفشویی در لوله

آیا حس می‌کنید لوله سینک گرفته؟ چند قطره مایع ظرفشویی را توی آن بریزید و آب داغ را باز کنید. مایع ظرفشویی چربی را تجزیه می‌کند. چربی روی ظروف ممکن است در لوله جمع شوند و گرفتگی ایجاد کنند. پس با مایع ظرفشویی لوله را باز کنید.

۴٫ استفاده از تمیز کننده فر برای تمیز کردن قابلمه

از آنجایی که تمیز کننده فر برای تمیز کردن ذرات سوخته توی فر و چربی‌های آن طراحی شده می‌تواند چربی و سوختگی روی ظرف و ظروف را هم تمیز کند. در این صورت رنگ ظرف هم آسیب نمی‌بیند. 

۵٫ استفاده از بخار

معمولاً از دستگاه بخار برای باز کردن چروک لباس استفاده می‌شود، اما با کمک آن می‌توانید چربی اجاق گاز، در کابینت و غیره را هم تمیز کنید.

۶٫ اسفنج‌های جدا برای کارهای مختلف

می دانید کدام اسفنج را برای تمیز کردن ظرف و ظروف به کار می‌برید؟ و کدام اسفنج را برای تمیز کردن دیوارها؟ می‌توانید برای اسفنج‌های خود نشانه بگذارید تا آنها را با هم اشتباه نگیرید.

۷٫ گذاشتن پنبه در سطل زباله

سطل زباله همیشه بوی بد می‌دهد. اما برای این که بوی بد آن را از بین ببرید یا حداقل کمتر کنید راهکاری داریم. یک گلوله پنبه را بردارید، آن را در روغن خیس کنید و توی سطل زباله بیندازید. این روش آسان و راحت از بو گرفتن سطل زباله‌تان پیشگیری می‌کند.

۸٫ استفاده از سبد لباس

اگر خانه‌تان زیادی به هم ریخته است و در هر گوشه و کنار آن کلی خرت و پرت می‌بینید، بهترین کار این است که از سبد لباس استفاده کنید. وقتی عجله دارید همه چیز را توی سبد بگذارید و سبد را از جلوی دید بردارید. اگر وقت دارید لوازم توی آن را سر جای خود بگذارید.

۹٫ تنظیم تایمز

این ترفند یکی از بهترین ترفندهای نظافت خانه است که اصلاً سخت نیست. تایمر را تنظیم کنید و تا زمانی که زنگ نزده یکسره کار کنید. در این صورت فوری ظرف‌ها را می‌شویید. با این کار متوجه می‌شوید هر کاری چقدر زمان می‌برد. 

نظافت خانه

۱۰٫ برق انداختن سینک استیل با آرد

اگر سینک استیل دارید با کمی آرد می‌توانید آن را برق بیندازید. سینک را بشویید و خشک کنید. کمی آرد روی آن بپاشید بعد آن را بسابید. با این کار متوجه می‌شوید سینک استیلتان چقدر براق شده است.

۱۱٫ اسپری آشپزی

به دنبال راه عجیب اما موثری برای تمیز کردن سرویس بهداشتی‌تان هستید؟ باید از اسپری آشپزی استفاده کنید. این اسپری نه تنها صابون باقی مانده را از روی وان  تمیز می‌کند، بلکه شیرآلات شما را برق می‌اندازد. با این اسپری می‌توانید سطوح شیشه‌ای را تمیز کنید. حتی این اسپری کف سرویس را هم برق می‌اندازد.

۱۲٫ زغال در آشپزخانه

شرط می‌بندیم این نکته را بلد نبودید. زغال یک جذب کننده عالی است و بوی بد را از بین می‌برد. با دستمال کاغذی مواد غذایی را بردارید و روی آن زغال بگذارید. بعد قبل از این که دستمال چرب خود را توی ماشین لباسشویی بیندازید، آن را با آب داغ و شوینده بشویید.

۱۳٫ استفاده از شت ظرفشویی در حمام

راز داشتن یک حمام تمیز چیست؟ باید آن را مرتب تمیز کنید. برای روتین نظافت سرویس بهداشتی باید چکار کنید؟ شت ظرفشویی برای تمیز کردن دوش عالی عمل می‌کند.

۱۴٫ استفاده از سبد ماشین ظرفشویی

از سبد ظرف و ظروف استفاده نکنید چون جای زیادی را اشغال می‌کند. به جای آن می‌توانید از سبد ماشین ظرفشویی تان استفاده کنید و ظرف‌هایی که با دست شسته‌اید را توی آن بگذارید. سبد ماشین ظرفشویی جادار و بزرگ است و می‌توانید همه ظرف‌های خود را توی آن بگذارید. 

۱۵٫ استفاده از نایلون‌های آشپزخانه

برای این که اسراف نکرده باشید و به محیط زیست کمک کنید نایلون‌های استفاده شده را دور نیندازید. آن‌ها را کنار بگذارید و اسفنج و لوازم ریز آشپزخانه را توی آن بگذارید. 

۱۶٫ جمع کردن لوازم پلاستیکی 

دفعه بعد که می‌خواهید ماشین ظرفشویی را روشن کنید تمام سر بطری‌ها، در ظرف و ظروف و غیره را توی یک بسته کنار بگذارید. در این صورت مطمئن هستید که این لوازم زیر آشپزخانه گم نمی‌شوند.

۱۷٫ کاسه سرکه در ماشین ظرفشویی

اگر در محل زندگی شما آب لوله کشی سخت است، حتماً پیش آمده ظرف‌های ماشین ظرفشویی تمیز نشوند. یک کاسه پر از سرکه را توی ماشین ظرفشویی بگذارید. دستگاه را روشن کنید. سرکه اثر آب سخت دستگاه را بی اثر می‌کند.

۱۸٫ استفاده از آب جوش و آب

آب جوش و جوش شیرین را بجوشانید و خوب هم بزنید. این روش بسیار ساده و مفید است. بعد از چند دقیقه با قاشق چوبی مواد غذایی چسبیده به ظرف را بکنید.

۱۹٫ تمیز کردن نقره با فویل آلومینیوم

یک ظرف شیشه‌ای را با فویل بپوشانید و روی آن جوش شیرین، نمک و آب جوش بریزید. قاشق و چنگال نقره خود را توی آن بگذارید تا در عرض چند دقیقه سیاهی روی آن از بین برود. اگر میزان سیاهی نقره زیاد باشد باید بگذارید کمی بیشتر توی محلول و روی فویل بماند.

۲۰٫ رهایی از دست لکه‌های قهوه

معمولاً لکه‌های قهوه روی ماگ و لیوان‌ها می‌ماند و تمیز کردنش سخت است. به همین دلیل تمیز کردن آن یکی از بهترین ترفندهای نظافت است. برای این کار کمی جوش شیرین را توی ماگ لکه شده بپاشید. کمی آب اضافه کنید تا خمیر تهیه شود و با خمیر لکه را تمیز کنید. خاصیت تجزیه کننده جوش شیرین می‌تواند لکه قهوه را از بین ببرد. بعد ماگ را آبکشی کرده و بشویید.

۲۱٫ از بین بردن بوی بد سینک با جوش شیرین و آب لیمو

وقتی آن همه غذا و چربی توی لوله سینک فرو می‌رود مسلماً بوی بدی هم ایجاد می‌شود. باید کاری انجام دهید تا هم بوی بد آن از بین برود و هم لوله باز شود. آب جوش را باز کنید، بعد یک فنجان جوش شیرین را توی لوله بپاشید. سرانجام یک فنجان آب لیمو توی لوله بریزید تا یک واکنش شیمیایی ایجاد شود و گرفتگی و بوی بد را از بین ببرد. 

۲۲٫ تمیز کردن سیستم دفع زباله با تکه‌های یخ سرکه و لیمو

اگر سینک هنوز بوی بد می‌دهد و سیستم دفع زباله هم دارید باید با سرکه سفید و کمی لیمو چند تکه یخ آماده کنید. بعد یکی دو تای آن را توی لوله بگذارید. آنوقت سیستم را روشن کنید. این روش بوی بد را از بین می‌برد.

سرویس بهداشتی

۲۳٫ استفاده از سیب زمینی برای تمیز کردن زنگ آهن

با این ترفند زنگ زدگی را از بین ببرید. برای این کار سیب زمینی را از وسط نصف کنید، انتهای آن را به مایع شوینده یا جوش شیرین آغشته کنید و روی زنگ زدگی بمالید. اگر سیب زمینی خرد شد دوباره تکه‌ای از آن را برش دهید و دوباره این کار را تکرار کنید. با این کار زنگ زدگی آهن از بین می‌رود. 

۲۴٫ تمیز کردن با ماکروفر با لیمو

برای این کار نصف فنجان آب را توی کاسه یا فنجان بریزید. لیمو را از وسط نصف کنید و آب آن را توی کاسه بگیرید. می‌توانید تکه لیمو را هم توی آب بریزید. کاسه را در ماکروفر بگذارید و سه دقیقه روشن کنید تا بجوشد. در این فاصله در ماکروفر را باز نکنید. بخار آن می‌تواند چربی‌های ماکروفر را  تجزیه کند و از بین ببرد.

۲۵٫ تمیز کردن قفسه فر 

تمیز کردن قفسه فر در سینک کاری سخت و عذاب آور است، مخصوصاً اگر سینک کوچکی داشته باشید. این کار را در وان انجام دهید نه در سینک. در این صورت این کار را راحت انجام می‌دهید.

۲۶٫ تمیز کردن تکه‌های شیشه با نان

اگر یکی از وسایل شیشه‌ای خانه شکست لابد جمع کردن تکه‌های شیشه سخت است. برای این کار از نان استفاده کنید. نان را روی شیشه فشار دهید. با این کار تکه‌های شیشه به خمیر نان می‌چسبند. 

۲۷٫ جمع کردن موی حیوانات با دستکش لاستیکی

دستکش‌های لاستیکی برای جمع کردن مو و کرک عالی هستند. فقط کافی است دستکش را بپوشید و روی سطوح بکشید تا موها به دستکش بچسبند. 

۲۸٫ استفاده از کاغذ مومی برای تمیز نگه داشتن بالای کابینت

اگر بین سقف و بالای کابینت فضای خالی وجود دارد، روی کابینت را با کاغذ مومی بپوشانید. این کاغذ گرد و خاک و چربی را جذب می‌کند. این کاغذها را می‌توانید چند بار در سال تمیز کنید تا بالای کابینت‌های شما تمیز بماند. البته می‌توانید به جای این کاغذها از روزنامه هم استفاده کنید.

۲۹٫ رهایی از شر بوی سیر

خرد کردن سیر کار سختی است چون بوی سیر به این راحتی‌ها از روی دستتان پاک نمی‌شود. یکی از بهترین ترفندهای نظافت خانه و از بین بردن بوی بد کمک گرفتن از سطوح استیل است. دست‌ها را روی شیرآلات سینک بمالید تا بوی بد آن از بین برود. 

بوی بد سیر

۳۰٫ تمیز کردن مخلوط کن در عرض ۳۰ ثانیه

تا نیمی از مخلوط کن را با آب گرم پر کنید. یک قطره مایع ظرفشویی اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید. بعد مخلوط کن خود به خود خودش را تمیز می‌کند. اگر مخلوط کن کدر شده می‌توانید کمی سرکه یا لیمو هم اضافه کنید.

۳۱٫ استفاده از کرم تارتار برای نو کردن بشقاب‌های خط خورده 

کمی کرم تارتار را روی بشقاب‌های خط خورده بگذارید و بمالید. بعد چند قطره آب اضافه کنید و با دستمال ظرف را تمیز کنید. بگذارید ظرف یکی دو دقیقه بماند. بعد ظرف را آبکشی کنید تا مثل روز اول شود.

۳۲٫ نهایت استفاده ماشین ظرفشویی

تا الان به شما گفتیم که می‌توانید از سبد ماشین ظرفشویی برای نگه داشتن ظرف‌های شسته استفاده کنید. اما آیا می‌دانستید که می‌توانید همه چیز را با ماشین ظرفشویی تمیز کنید؟ برس مو، اسفنج، اسباب بازی‌های پلاستیکی و وسایل دیگر توی ماشین ظرفشویی تمیز می‌شوند. 

۳۳٫ استفاده از ورقه‌های خشک کن برای تمیز کردن ظرف و ظروف

قابلمه‌هایتان کثیف شده؟ می‌توانید با ورقه‌های خشک کن آن را تمیز کنید. با این دستمال تمام لکه‌ها و بوی بد را از بین می‌برید.

۳۴٫ ترفند بطری

ممکن است جاروبرقی شما قطعات مختلف داشته باشد و حتی کوچک‌ترین آن نتواند مشکل شما را حل کند. برای این کار قطعه روی شلنگ را بردارید و قسمت بالای بطری را روی آن بگذارید. حالا می‌توانید ذرات ریز را با این ترفند تمیز کنید.

نظافت با جاروبرقی

۳۵٫ تمیز کردن دستمال‌های نظافت

شاید اسفنج را توی ماکروفر نگذارید اما حتماً باید برای تمیز کردن دستمال‌های نظافت از ماکروفر استفده کنید. فقط این دستمال باید نمدار باشد و فقط چند دقیقه توی ماکروفر بماند. بعد از این که بخار کرد دیگر تمیز شده و می‌توان از آن استفاده کرد. 

 

در این مقاله بهترین ترفندهای نظافت خانه را به شما معرفی کردیم که همیشه به کارتان می‌آید. برای کمک گرفتن از نیروی کار نظافت خانه می‌توانید از خدمات شهر سرویس استفاده کنید. 

۰۹۰۳۲۲۲۶۹۱۰

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of