بهترین روش تمیز کردن کاغذ دیواری

در سال‌های اخیر استفاده از کاغذ دیواری به‌عنوان دیوارپوش بسیار رایج شده ‌است و این روز‌ها در اغلب خانه‌های امروزی از کاغذ دیواری به‌جای رنگ‌های پوششی استفاده می‌شود. کاغذ دیواری‌ها به‌طور معمول به دو نوع قابل شستشو و غیرقابل شستشو تقسیم می‌شوند که نوع اول آن‌ها را می‌توان به‌راحتی و با خیالی آسوده با آب شستشو داد، اما در نوع دوم (غیرقابل شستشو) تنها باید به استفاده از دستمال مرطوب اکتفا کرد.

البته مقصود شستشوی آسان در نوع قابل شستشو نیز این نیست که هرگونه که دل‌مان خواست آن‌ها را بشوییم و یا به‌عبارتی شیر آب را روی کاغذها باز کنیم! بلکه حتی باید کمی مراقب‌تر و محطاط‌تر عمل کرد تا عمر کاغذ دیواری‌هایمان بیش‌تر شود.

کاغذ دیواری، دیوارپوشی است که سال هاست از آن استفاده می شود و نمونه های جدید آن قابل شستشو بوده و می توان آنها را تمیز و لکه گیری کرد. در صورتی که در پوشش سقف و یا دیوارهای خانه خود از کاغذ دیواری استفاده می کنید، بهتر است بدانید که بسته به نوع و جنس لایه های کاغذ و همچنین چسب مورد استفاده در اجرای کاغذ دیواری، روش های متفاوتی برای شستشوی آن پیشنهاد می شود. در صورت استفاده از این موارد پیشنهادی می توانید دیواری تمیز و بدون لکه داشته باشید و در نهایت عمر کاغذ دیواری را افزایش دهید. چندین راه برای نگهداری و لکه گیری کاغذ دیواری وجود دارد و با استفاده از این راه کارها، می توانید به تمیز کردن لکه به وجود آمده بپردازید.


راه های شستشوی کاغذ دیواری :

۱- از آب ولرم و صابون استفاده کنید.

برای پاک‌سازی لکه‌ها از روی کاغذ دیواری ورساچه versace از آب‌ولرم و صابون استفاده کنید و هنگامی که لکه به‌خوبی از بین رفت روی محل آن آب خالی بگیرید تا کف صابون از بین برود. بلافاصله پس از شستشوی آن ناحیه با استفاده از یک حوله‌ی خشک، محل لکه را خشک کنید.

البته در برخی موارد با لکه‌هایی جدی‌تر و عمقی‌تر رو به رو می‌شویم که در آن‌جا استفاده از صابون کارساز نبوده و باید از پاک‌کننده‌های قوی‌تر شیمیایی کمک بگیریم.

۲- از اسفنج‌های نرم برای پاک کردن لکه استفاده کنید.

برای پاک‌سازی لکه‌ها از اسفنج نرم و منعطف استفاده کنید تا به الیاف کاغذ دیواری ورساچه versace آسیب نرسد. در نظر داشته باشید استفاده از سیم‌های ظرفشویی و یا اسکاج ظرفشویی می‌تواند الیاف اساسی کاغذ دیواری را نابود کند و حتی کاغذ آن محدوده را کاملا از بین ببرد.

  •  لکه ها را باید زود به زود از روی کاغذ دیوارى پاک کنید چرا که ممکن است لکه پایدار شود . خاک روى کاغذ دیوارى را حد الامکان زود تمیز کنید چرا ممکن است آن را بد رنگ کند و به مرور زمان آن را از جلا مى اندازد.
  •  کاغذ دیواری را از پایین به بالا تمیز کنید. برای کاغذهای نازک استفاده از آب گرم تمیز بدون صابون، توصیه می‏شود. برای کاغذهای قابل شست‌ و شوی ضخیم تر، از محلول آب و صابون ملایم استفاده کنید.
  •  معمولا لکه‌ها با آب ولرم و صابون ملایم از بین مى رود و بعد با آب پاکیزه آن را بشویید. و با یک حوله آبگیر آن را خشک کنید، برای لکه‌هاى که عمیق تر است شما باید از پاک کننده‌هاى قوی تر استفاده کنید.حتما بعد از ماده پاک کننده شیمیایى از آب براى شست و شو استفاده کنید.

  • گرد و خاک بر روی کاغذ دیواری را زود به زود پاک کنید زیرا در صورتی که گرد خاک بر روی دیوار مدتها باقی بماند، باعث کرد وبد رنگ شدن کاغذ دیواری می شود و به مرور زمان آن را از جلوه می اندازد .
  • برای لکه‌هاى عمیق تر بهتر است از پاک کننده های قویتر استفاده شود و درنهایت با آب کاملا شسته شود.
  •  اگر بر روی کاغذ دیواری منزل شما لکه چربی ایجاد شود، فورا نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید. برای از بین رفتن این لکه ها ابتدا مایع پاک کننده ملایم و یکی از پودرهای جذب کننده رطوبت٬ گل سفید و یا گچ خیاطی را مهیا کرده و با آنها یک خمیری ساخته و بر روی لکه بمالید و مهلت دهید تا کاملا خشک شود سپس آن را به کمک یک برس نرم یا مسواک پاک نمایید.
  •  دیوارها را زود به زود گردگیری کنید.

هر سه روز یک مرتبه حتما کاغذ دیواری‌هایتان را گردگیری کنید، چرا که در اثر ماندگاری؛ گرد و غبار روی کاغذها ثابت شده و پاک کردن آن‌ها دردسر خواهد شد. همچنین ماندن گرد و غبار روی کاغذ دیواری باعث از بین رفتن شفافیت و جلای کاغذ شده و به مرور زمان سبب بدرنگ شدن کاغذهای‌تان می‎‌شود.


– در صورت ایجاد لکه های چربی بر روی کاغذ دیواری ورساچه versace لازم است فورا نسبت به پاک کردن آن اقدام نمایید . برای این منظور می توانید خمیری از مایع پاک کننده ملایم و یکی از پودرهای جذب کننده رطوبت ٬ گل سفید و یا گچ خیاطی بسازید و روی لکه کاغذ دیواری ورساچه versace بمالید و مهلت دهید تا کاملا خشک شود سپس آنرا به کمک یک برس نرم یا مسواک پاک نمایید .

– در صورت چکیدن شمع بر روی کاغذ دیواری ورساچه versace ، ابتداشمع را با دقت فراوان و با نوک کارد از روی دیوار بکنید و سپس با مداد پاکن بقیه آن را خوب تمیز کنید.

– سعی کنید تا حد امکان بر روی کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو لکه ای ایجاد نشود، زیرا نمی تونید لکه ایجاد شده را به طور کامل از بین ببرید. تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که با استفاده از یک گوش پاک کن تاحد امکان ذرات مواد قرار گرفته بر روی کاغذ را از روی آن برداشته و سپس توسط یک دستمال تمیز و خشک، لکه را پاک نمایید.

– به لکه‌ها گیر ندهید و پاپیچ‌شان نشوید.

گاهی اوقات با لکه‌هایی رو به رو می‌شویم که هرچه تلاش می‌کنیم پاک نمی‌شوند و روی دیوار جا خوش کرده‌اند! پیشنهاد می‌کنیم از این لکه‌ها دست بردارید و پاپیچ‌شان نشوید چرا که در اثر ساییدن بیش از حد ممکن است حجم لکه روی دیوار بیش‌تر شده و جلوه‌ ناپسندتری نسبت به‌حالت اولیه پیدا خواهند کرد و یا به قول معروف سعی داشتیم ابروی آن را درست کنیم و چشمش را هم کور کردیم!
پاک کردن لکه ها از روی کاغذ دیواری های غیر قابل شستشو :

معمولا لکه های این نوع از کاغذ های دیواری را نمی توان بطور کامل از بین برد اما توصیه می شود با استفاده از یک گوش پاک کن تاحد امکان ذرات مواد قرار گرفته بر روی کاغذ را از روی آن برداشته و سپس توسط یک دستمال تمیز و خشک لکه را تا حد امکان پاک نمایید . این کار را تا جایی ادامه دهید که با هر بار تعویض دستمال و لکه گیری ٬ شاهد کاهش اثر لکه باشید .

شستشوی کاغذ دیواری های قابل شستشو :

کاغذ دیواری های اکریلیک یا کاغذ های دارای لایه ونیل که به عنوان کاغذ دیواری های قابل شستشو به فروش می رسند را می توان با استفاده از اسفنج آغشته به محلول آب گرم و صابون تمیز نمود برای این منظور ابتدا توسط یک دستمال خشک گرد و غبار روی کاغذ را پاک نمایید . سپس طبق روش گفته شده به کمک آب گرم لکه های کاغذ دیواری را پاک کنید این عمل را هر نوبت در قسمت کوچکی از رول کاغذ و تا جایی انجام دهید که آب به پشت کاغذ نفوذ نکرده موجب بلند شدن کاغذ از روی دیوار نشود ( این موضوع در محل قرارگیری رولهای کاغذ دیواری در کنارهم اهمیت بیشتری خواهد داشت چرا که در این نقاط احتمال نفوذ آب به پشت کاغذ افزایش می یابد ) . در نهایت پس از آبکشی ٬ با استفاده از یک دستمال خشک کتان یا توسط حوله تمیز ٬ سطح کاغذ را خشک نمایید .

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of