تعویض لنت سیار در شیراز

چه زمانى بايد لنت ترمز تعويض شود؟

لنت ترمز از جمله مهمترین بخش های سیستم ترمز خودرو است و با فشردن پدال ترمز توسط راننده با دیسک های چرخ درگیر شده و باعث کاهش سرعت خودرو می گردد.

نحوه کار سیستم ترمز به این صورت است که ابتدا راننده پای خود را روی پدال ترمز می فشارد.این فشار باعث می شود روغن ترمز به درون کاسه لنت و سیستم ترمز چرخ هدایت شود و لنت ها را به جلو هل دهد.

سپس لنت ها در اثر نیروی اصطکاک ایجاد شده بین دیسک و لنت، به سرعت داغ شده و در نهایت باعث کاهش سرعت حرکت چرخ ها و ایستادن کامل خودرو می گردند.

در گذشته لنت ترمز از آزبست یا پنبه نسوز ساخته می شد که امروزه به سبب دارا بودن مواد سرطان زا در آزبست، استفاده از این ماده در صنعت خودرو سازی ممنوع شد و به همین دلیل امروزه لنت ها از مواد دیگری تشکیل شده اند.

امروزه بهترین نوع لنت ترمز که از عمر و کارایی نسبتا بالایی نیز برخوردار می باشد، لنت های سرامیکی می باشند که از قیمت بالایی نیز برخوردار می باشند.

سیستم ترمز در خودرو دارای دو مکانیزم دیسکی و کاسه ‌ای است. این سیستم با استفاده از فشار هیدرولیک در داخل مدار که توسط روغن ایجاد می ‌شود، لنت ‌ها را به سطح دیسک یا کاسه فشار می ‌دهد تا کاهش سرعت صورت گیرد.

در سیستم ‌های قدیمی ترمز‌های کاسه ‌ای برای تعویض لنت ترمز استفاده می ‌شدند و معمولا تا زمانی ‌که راننده حس نمی ‌کرد قدرت ترمزگیری کاهش یافته است یا ترمز زیر پایش خالی می ‌کند، اقدام به تعویض نمی ‌کرد که معمولا روش درستی برای تعویض لنت ترمز نبود.

پایان عمر لنت ؟؟؟؟؟؟

۱- اما روشی برای پی بردن به تمام شدن لنت وجود دارد. تمام سیستم ‌های هیدرولیکی ترمز دارای مخزن روغن هستند، مشروط بر آن ‌که سیستم، نشتی روغن نداشته باشد اگر سطح روغن ترمز کاهش یابد، نشانه اتمام لنت ترمز است.

۲- در سیستم ترمز‌های دیسکی که امروز در تمام خودروها با فناوری ای ‌بی ‌اس مورد استفاده قرار می ‌گیرند یک هشداردهنده نصب شده است. تمام لنت ‌های ترمز در این سیستم دارای یک برق مثبت هستند.

زمانی که سطح لنت تمام می ‌شود ارتباط برقی با دیسک برقرار می ‌کند. به محض بر‌قراری این ارتباط چراغ ترمز به نشانه تعویض آن روشن می ‌شود.

۳- نشانه دیگری نیز برای تعویض لنت وجود دارد، اگر سیستم ترمز شروع به تولید سر و صدای غیر معمول کند، نشان ‌دهنده اتمام عمر لنت ها است.

البته جنس برخی لنت‌های ترمز از دیسک ترمز سخت ‌تر است که با تعویض کردن لنت پس از مدتی شاهد از بین رفتن دیسک با صدایی آزار دهنده خواهید بود.

بنابراین به طور کلی می توان گفت که علاوه بر چراغ های هشدار دهنده، احساس خالی بودن پدال ترمز می تواند نشان دهنده پایین رفتن سطح روغن ترمز باشد که معمولا در پی فرسوده شدن لنت ها اتفاق می افتد.

در چنین شرایطی اولین اقدام چک کردن سطح روغن ترمز و اطمینان یافتن از عدم نشتی مجموعه ترمز خواهد بود.

مرحله بعدی چک کردن میزان لنت ها ترمز از طریق باز کردن چرخ و مشاهده کالپیر است، در صورت وجود لنت ترمز می توانید نسبت به افزودن روغن ترمز در جهت جبران خلاصی پدال ترمز اقدام نمایید.

در واقع خالی بودن پدال ترمز شاید باعث افزایش مسافت ترمز گیری نشود، اما زمان واکنش راننده برای ترمزگیری ناگهانی در مواقع پر خطر را افزایش می دهد و چنین شرایطی به راحتی می تواند منجر به بروز حادثه شود.

تعویض لنت ترمز اتومبیل امری است که افراد کمی به فکر دست به کار شدن به آن می افتند.

قبل از شروع باید توجه داشته باشید که ابتدا این آموزش را خوانده و تمام مراحل را ابتدا به صورت تئوری انجام دهید. سپس پس از رفع هر گونه مشکل در خصوص مرحله ها اقدام به تعویض کنید. به یاد داشته باشید که تعویض لنت ترمز در ظاهر ممکن است امری سخت باشد اما در واقعیت کمتر از ۱۰ دقیقه طول میکشد.

وسایل مورد نیاز را تهیه کنید

  • یک عدد جک خودرو (حتما توان تحمل وزن خودرو را داشته باشد)
  • دو عدد پایه نگهدارنده (میتوانید از هر جسمی استفاده کنید)
  • آچار چرخ
  • آچار بوکس
  • لنت های نو و تازه

قدم اول: ماشین را از زمین بلند کنید

ابتدا باید در محل درست ماشین را جک بزنید تا دیگر تایر ها به با زمین تماس نداشته باشند. اما قبل از جک زدن توسط آچار چرخ ۴ پیچ هر چرخ را شل کنید چرا که در صورتی که در مرحله بعد بخواهید پیچ ها را شل کنید چرخ ها به صورت هرز در هوا میچرخند. (پیچ ها در زیر قالپاق یا درپوش رینگ هستند) پس از شل کردن پیچ ها جک هیدرولیک را بالا برده تا ماشین از سطح زمین جدا شود. پس از اینکه حدودا ۱۰ سانت چرخ ها با زمین فاصله گرفتند میتوانید به مرحله بعد بروید.

قدم دوم: باز کردن چرخ ها

با استفاده از آچار پیچ ها را شل تر کرده و از محل خود دراورید. سپس کل لاستیک را از ماشین جدا کرده و به همراه پیچ ها در گوشه ای قرار دهید.

قدم سوم: باز کردن گیره ها

گیره ها وظیفه محکم چسباندن لنت ها به روتور را دارند. پس برای تعویض لنت ها باید ابتدا گیره را باز کنید. گیره که با ۲ عدد پیچ بسته شده است را به وسیله آچار بوکس باز کنید

یک یا چند شلنگ هیدرولیک به گیره روتور متصل است پس به هیچ عنوان آنها را باز نکرده و گیره را آویزان نگه ندارید. بهترین مکان برای قرار دادن گیره بالای دیسک ترمز است. (همانند تصویر)

پس از باز کردن گیره ها به احتمال زیاد لنت به قالب خود چسبیده و از کنده شدن ممانعت میکنند. در این حالت دو راه دارید. یا اینکه چند دقیقه صبر کنید تا دیسک و لنت ها خنک شوند و سپس به راحتی آن را از روتور خارج کنید. یا اینکه با استفاده ااز یک جسم بلند و باریک اما محکم اقدام به کندن لنت ها با قدرت کنید. پس از جدا کردن لنت به مرحله بعد میرویم.

قدم چهارم: تعویض لنت ها

در این مرحله اگر تمامی کار های مراحل قبل را درست انجام داده باشید، میتوانید لنت قدیمی را به راحتی از چرخ جدا کنید. توجه داشته باشید که در صورتی که به تازگی از ماشین استفاده کرده اید احتمال دارد لنت ها داغ باشند. بسته به نوع و مدل خودروی شما ممکن است لنت ها به صورت کشویی بیرون آمده و یا به بیرون بپرند. در این قسمت باید به دو نکته مهم توجه کنید:

  • مراقب باشید تا به دیگر قسمت ها و ادوات دیسک و روتور ضربه نزنید.
  • مراحل و طریقه ی خارج کردن لنت را به همراه تمام جزئیات آن به یاد داشته باشید تا در هنگام جاسازی کردن لنت جدید، همان مراحل را به صورت عکس انجام دهید.

حال لنت های جدید را آماده کرده و مراحل را به صورت عکس طی کنید. در صورت نیاز میتوانید از بازار گریس های ترمز را خریداری کنید. این گریس ها صدای ناهنجار جیغ را هنگام ترمز گرفتن از بین می برند.

سپس گیره ها را با استفاده از آچار بوکس و جغجغه ای ببندید. لنت ها باید محکم در جای خود باشند.

در آخرین مرحله چرخ ها را به روتور بسته و پیچ ها را تاحد معمول سفت کنید. سپس جک را پایین آورده و یا پایه های فلزی را از زیر شاسی خارج کنید. پس از اینکه جک هیدرولیک را از زیر شاسی خارج کردید، میتوانید با استفاده از آچار چرخ پیچ ها را کاملا سفت کرده و درپوش أنها را جایگذاری کنید.
برای تایید صحت عملیات خود حتما خودرو را با سرعت کم رانده و چندین بار ترمز بگیرید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of