خشکشویی لباس نوزاد: این لباس حساس است!

خشکشویی و شستشوی لباس نوزاد در خانه پردردسر است. روش شستشوی این لباس‌ها که معمولا جای لکه غذا و چربی روی آن مشخص است، نباید آسیبی به بافت و نرمی پارچه بزند.

خشکشویی و شستشوی لباس نوزاد حساسیت‌های خاص خودش را دارد. پوست نوزادان بسیار لطیف و حساس است و تا جای ممکن باید از لباس‌هایی با بافت نرم استفاده کرد. از طرفی شستشوی روزانه لباس‌ها باید به نحوی صورت بگیرد که رنگ و بافت لباس دچار تغییر نشود. به همین دلیل توصیه می‌شود لباس نوزادان تا جای ممکن با دست و مواد شوینده مخصوص شسته شود. در حالی که خدمات خشکشویی نیز می‌توانند به شما کمک کنند، نکات زیادی است که درباره شستشو و نگهداری از لباس کودک و نوزاد باید بدانید.

خشکشویی لباس‌ها پیش از به دنیا آمدن نوزاد

شستشوی لباس‌ها قبل از به دنیا آمدن نوزاد یا خشکشویی لباس‌هایی که به تازگی برای فرزندتان خریده‌اید، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید انجام دهید. تولید کنندگان و فروشندگان لباس کودک و نوزاد برای آن‌که این لباس‌ها در ویترین فروشگاه نو، بدون چروک و مرتب‌تر به نظر برسند، از فرمالدهید استفاده می‌کنند. از آن‌جایی که پوست کودکان بسیار حساس است، فرمالدهید باعث ایجاد خارش و قرمزی پوست کودک می‌شود.

برای شستشوی لباس نوزاد از شوینده‌های مخصوص استفاده کنید. اگر لباس نوزادی که خریداری کرده‌اید، از موادی ساخته شده است که در برابر آتش و گرما مقاوم است، برای شستشوی آن به هیچ عنوان از نرم‌کننده استفاده نکنید. مواد موجود در نرم‌کننده‌ها مانع از عملکرد مواد پیشگیرنده آتش می‌شوند. از طرف دیگر ممکن است پوست نوزاد نسبت به نرم‌کننده حساس باشد.

به‌جز لباس کودک و نوزاد، لباس‌هایی که به‌هر طریقی با پوست کودک در ارتباط است را هم باید از قبل بشویید. مثل ملحفه و پتوی نوزاد یا پیراهن و دامن مادر که هنگام بغل کردن نوزاد، با پوست نوزاد در تماس است.

لکه‌گیری لباس نوزاد

لکه‌های غذا، آب دهان، تکه‌های میوه و سبزی، شیر مادر، قطره آهن، لکه چربی و… همه از مواردی است که آثار آن را روی لباس کودکتان مشاهده می‌کنید. در حالی‌که گاهی اوقات از بین بردن این لکه‌ها تنها به دست خشکشویی ممکن است، بیشتر این لکه‌ها را می‌توانید در خانه از بین ببرید. برای این کار لباس‌ها را بلافاصله بعد از کثیف شدن زیر آب سرد قرار دهید. بهترین کار برای از بین بردن لکه‌ها آن است که اجازه دهید لباس‌ها برای نیم ساعت در آب و پودر شستشو خیس بخورند و در انتها با آب گرم، شسته شوند.

البته به خاطر داشته باشید برای شستشوی لباس نوزاد بهتر است به جای پودرهای شستشو از چند قطره مایع شستشو استفاده کنید. همچنین لباس را تا وقتی که مطمئن نشده‌اید لکه پاک شده است، خشک نکنید.

وقت‌هایی که پوشک نوزاد، نم پس می‌دهد!

انواع و اقسام پوشک‌های ایرانی و خارجی را امتحان می‌کنید تا بهترین پوشکی را پیدا کنید که به هیچ عنوان نم پس نمی‌دهد. اما باید بدانید هر چه قدرت جذب پوشک بیشتر باشد، احتمال خشکی پوست و بروز حساسیت‌های پوستی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین اگر نگران لک شدن لباس نوزاد هستید، بهتر است با روش شستشو این نوع از لکه‌ها آشنا باشید.

سینک دستشویی را با آب و چند قطره مایع شوینده پر کنید. سپس یک چهارم یا یک دوم فنجان مایع سفید کننده به آن اضافه کنید. اجازه دهید لباس برای نیم ساعت در این محلول خیس بخورد. سپس دوباره سینک را با آب بسیار گرم و چند قطره شوینده پر کنید و لباس را در این محلول بشویید. این کار را به دفعات تکرار کنید تا لکه کاملا پاک شود. تا قبل از پاک شدن لکه به هیچ عنوان لباس را خشک نکنید. قرار گرفتن لباس زیر نور خورشید، لکه را تثبیت می‌کند.

لکه‌گیری لباس نوزاد، زمانی که بیرون از خانه هستید

به عنوان یک مادر در معرض تبلیغات مختلفی هستید که محصولاتشان به نوعی به نوزاد و کودک شما مربوط می‌شود. قلم‌های مخصوص لکه‌بَر یا دستمال‌های مرطوب یکبار مصرف از نمونه محصولاتی هستند که می‌توانید تهیه کنید تا در زمان‌هایی که خانه نیستید یا به مواد شوینده دسترسی ندارید، بتوانید لکه لباس نوزاد را تا حدی از بین ببرید.

در حالی‌که استفاده از این محصولات بسیار مفید و کارآمد است، اما شما می‌توانید محلول شستشوی خودتان را تهیه کنید. کافی است یک بطری اسپری کوچک تهیه کنید و آن را با دو واحد آب و یک واحد مایع شستشوی لباس پر کنید. به محض ایجاد لکه کمی از محلول را اسپری کنید و با یک دستمال لکه را پاک کنید. بعد از آن‌که به خانه رسیدید، لباس را بشویید.

نگهداری لباس‌هایی که کوچک شده‌اند

کودک شما رشد می‌کند و لباس‌هایی که یک ماه پیش برای او خریده بودید، دیگر اندازه‌اش نیست. شما ممکن است برای لباس‌هایی که کوچک شده برنامه‌های مختلفی داشته باشید. مثلا آن‌ها را در یک بازارچه لباس‌های دست دوم بفروشید، به اقوام یا دوستانتان که به‌زودی مادر می‌شوند، بدهید و یا آن‌ها را برای نوزاد بعدی کنار بگذارید!

به هر حال اگر قصد دارید لباس‌ها را جمع کنید و کنار بگذارید، لباس‌ها باید خشکشویی شوند و سپس برای استفاده‌های آینده کنار گذاشته شوند. لباس‌های نوزاد را بدون استفاده از نرم‌کننده بشویید و خشک کنید و سپس در یک ساک یا چمدان قرار دهید.

در پایان، خشکشویی بعضی از لباس‌های کودکان مانند لباس‌هایی که در اعیاد یا مراسم خاص مانند عروسی و تولد پوشیده می‌شود را بهتر است به خشکشویی‌ها بسپارید. همچنین لباس‌هایی که فکر می‌کنید ممکن است در حین شستشو رنگ آن‌ها دچار تغییر شود یا آسیب ببیند را هم به خشکشویی بسپارید. خدمات آنلاین خشکشویی در دسترس شما هستند. کافی است با دقت بیشتری به اطرافتان نگاه کنید!

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of