راهنمای کامل آماده کردن شومینه برای فصل زمستان

 
راهنمای کامل آماده کردن شومینه برای فصل زمستان

شومینه‌ها راه خوبی برای گرم کردن خانه در فصل زمستان هستند. اما قبل از روشن کردن شومینه گازی یا چوبی برای اولین بار در این فصل باید مواردی را رعایت کنید. شومینه شما باید برای فصل جدید آماده شود و مطمئن شوید به تعمیرات نیاز ندارد. در صورتی از شومینه‌تان خوب نگهداری کنید و قبل از شروع فصل سرما آن را آماده کنید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

آماده کردن خانه قبل از روشن کردن شومینه

تمیز کردن اطراف شومینه

وقتی برای چند ماه یا چند فصل شومینه را روشن نمی‌کنید مسلماً گرد و خاک دور آن جمع می‌شود، مگر این که همیشه آن را تمیز کرده باشید. اما با آمدن زمستان برای جلوگیری از آتش سوزی و لذت بردن از حرارت شومینه باید آن را آماده کنید. حتماً همه چیز را از جلوی شومینه بردارید، مخصوصاً اگر چیزهای اشتعال زا باشند یا در صورت گرم شدن بوی بد ایجاد کنند. قالیچه و لوازم خانه را هم از جلوی شومینه بردارید.

آماده سازی شومینه

بررسی درزبند شومینه

بیشتر شومینه‌های گازی و چوبی در نزدیکی دریچه شومینه یک درزبند دارند که دود و گاز و اکسیژن اضافی را از خانه دور می‌کند. اگر شومینه شما درزبند دارد باید سالی یک بار آن را بررسی کنید تا مشکلی نداشته باشد. اگر درزبند آسیب دیده باید تعویض شود.

تعویض باتری زنگ هشدار کربن و مونواکسید

زنگ هشدار دود و کربن مونواکسید در فصل‌هایی از شومینه یا سیستم‌های حرارتی دیگر استفاده می‌کنید اهمیت زیادی دارند. برای این که اعضای خانه‌تان در سلامت کامل باشند باید باتری‌ها را تعویض کنید و از سالم بودن زنگ هشدارها مطمئن شوید.

بررسی دودکش

بررسی کلاهک دودکش

اگر دودکش دارید ممکن است برگ و باران و پرندگان و غبار آن را بپوشاند. حتماً نمی‌خواهید وقتی پرندگان توی آن لانه کرده‌اند شومینه را روشن کنید. اگر کلاهک شومینه آسیب دیده یا شکسته باید قبل از فرا رسیدن زمستان آن را تعویض کنید.

هرس درختان نزدیک شومینه

در صورتی که اطراف خانه و حیاطتان درخت باشند ممکن است شاخ و برگ آن به سمت دودکش برود. متسفانه در این صورت خطر آتش سوزی ایجاد می‌شود. حتی این شاخ و برگ ممکن است کلاهک را خراب کنند. حین بررسی دودکش باید درختان اطراف را هم هرس کنید.

بررسی آسیب دودکش

بهتر است هر سال دودکش را بررسی کنید. ترک خوردن دودکش، شل شدن آجر، سیمان و مشکلات دیگر می‌تواند به خاطر برف و تغییرات آب و هوایی ایجاد شود. این مشکلات در عملکرد دودکش مشکل ایجاد می‌کنند. بنابراین باید این مشکلات را شناسایی و رفع کنید.

نصب شومینه

آوردن کسی برای تمیز کردن دودکش

باید حداقل سالی یک بار یک نفر را بیاورید تا دودکش را تمیز کند. حتی اگر دودکش به تعمیرات نیاز نداشته باشد باز هم تمیز کاری آن ضروری است. خاکستر و دود و کرئوزوت و آلاینده‌های دیگر در صورت جمع شدن احتمال آتش سوزی ایجاد می‌کنند. حتی مقدار کمی کرئوزوت هم می‌تواند به آتش سوزی منجر شود، بنابراین حتماً باید آن را تمیز کنید.

بررسی عملکرد دمپر

دمپر دودکش فلکه یا صفحه‌ای است که جریان هوا را در دودکش برقرار می‌کند. این دمپر با یک میله یا زنجیر باز و بسته می‌شود. زمانی که شومینه را استفاده نمی‌کنید دمپر باید بسته باشد، اما وقتی می‌خواهید شومینه را روشن کنید باید آن را باز کرده باشید. برای اطمینان از کار کردن دمپر آن را باز و بسته کنید. اگر لرزشی حس کرده باشید یا اگر سرتان را داخل کنید سرمایی حس کنید پس دپمر باز است.

آماده کردن هیزم برای شومینه چوبی

اگر شومینه خانه شما چوبی است باید هیزم مورد نیاز برای آن را آماده کرده باشید. هیزم‌های به اصطلاح سبز یا از جنس چوب نرم مثل کاج کرئوزوت بیشتری دارند که در دودکش جمع شده و مشکلاتی ایجاد می‌کند. بنابراین باید از چوب خشک که حداقل از شش ماه پیش خرد شده و در جای خشکی نگهداری شده استفادهکنید. اگر خودتان هیزم‌ها را نمی‌شکنید یا فضایی برای نگهداری هیزم برای نیم سال ندارید، می‌توانید آن را آماده بخرید.

آماده سازی شومینه

اگر شومینه را خودتان خرد می‌کنید باید به اندازه‌ای باشد که در شومینه جا بگیرد. بهتر است هر قطعه کمتر از ۱۵ سانتی متر باشد تا خوب بسوزد. آن‌ها را جایی بگذارید که خیس نشود و باران به آن نخورد. همچنین نباید مورد هجوم حشرات قرار بگیرد. حین نگهداری هیزم مطمئن شوید قطعه‌تر آن روی زمین نیست.

بررسی رطوبت

قبل از استفاده از شومینه باید از خشک بودنش مطمئن شوید. برای بررسی این موضوع می‌توانید رطوبت سنج خریداری کنید. اگر رطوبت بالای ۲۰% است شومینه خوب نمی‌سوزد. می‌توانید هیزم‌ها را آنقدر نگه دارید تا خشک شوند.

تمیز کردن شومینه

سرویس شومینه

تمیز کردن دمنده شومینه

بعضی از شومینه‌ای دمنده‌ای دارند که هوای گرم را در خانه پخش می‌کند. اگر شومینه شما هم این مدل است باید قبل از سرد شدن هوا آن را تمیز کنید، مخصوصاً اگر فیلتر ندارد. در غیر این صورت بدتر گرد و خاک را در هوا پخش می‌کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket