راه های کاهش زباله خانگي

براي کاهش حجم زباله ‏هاي ‌تر و کمک به تفکيک زباله ‏هاي تر و خشک از چند سطل زباله با رنگ‏هاي مختلف در کنار هم استفاده کنيد.

 

 

 

?) براي حفظ محيط زيست بهتر است از ابتدا هنگام خريد و انتخاب مبلمان خانه دقت کنيد و وسايلي را انتخاب کنيد که بتوانيد مدت زمان بيشتري از آنها استفاده کنيد. مبلماني که به سرعت از مد مي‏افتند و پس از مدت کوتاهي ديگر نمي‏توان از آنها استفاده کرد، انتخاب مناسبي نيستند.

 


?) براي تنوع و تغيير مبلمان از تغييرات جزيي مانند تغيير رنگ رويه مبل استفاده کنيد.

 


?) مقواها و بسته‏بندي‏ها را دور نريزيد و در صورت امکان از آنها استفاده کنيد. مي‏توانيد جعبه کفش را با کاغذ کادو و يا کاغذ رنگي بپوشانيد و براي نگهداري سي‌دي و لوازم شخصي بچه‏ها از آن استفاده کنيد.

 


?) قوطي‏هاي شيشه‏اي و پلاستيکي را پس از مصرف شسته و خشک کنيد و براي نگهداري مواد غذايي از آنها استفاده کنيد. شيشه مربا، عسل و سس مايونز براي نگهداري سبزي‏هاي خشک مناسب است و موجب مي‏شود عطر سبزي مدت زمان بيشتري حفظ شود.

 


?) هنگام خريد به برچسب قابل بازيافت دقت کنيد و محصولاتي را خريداري کنيد که زباله کمتري توليد مي‏کنند. برخي توليدکننده‏ها محصولاتي مانند عسل و سس مايونز و شکلات صبحانه را در ظرفي شبيه ليوان بسته‏بندي مي‏کنند. پس از استفاده از اين محصولات نه تنها زباله توليد نمي‏شود بلکه يک دست ليوان هم به لوازم آشپزخانه اضافه مي‏شود که قابل استفاده است و دور ريخته نمي‏شود.

?) کنار سينک ظرفشويي و دستشويي سرويس بهداشتي جاي مايعي پمپي نصب کنيد. با اين کار مي‏توانيد مايع دست‌شويي و مايع ظرف‌شويي را در بسته‏بندي بزرگ خريداري کنيد و به تدريج در اين ظروف بريزيد و علاوه بر استفاده راحت‏تر جاي چندقوطي‏ پلاستيکي را در سطل زباله‏تان خالي کنيد‏.

 


?) با ظرف ماست و قوطي شير براي بچه‏ها اسباب بازي و جامدادي ليواني و قلک درست کنيد و با رنگ اکريليک روي آن را به سليقه خودتان تزيين کنيد.

 


?) براي کاهش حجم زباله‏هاي ‌تر و کمک به تفکيک زباله‏هاي تر و خشک از چند سطل زباله با رنگ‏هاي مختلف در کنار هم استفاده کنيد. پيشنهاد ما اين است که از يک سطل زباله سبز براي پسماندهاي خشک و يک سطل زباله قرمز براي زباله‏هاي تر استفاده کنيد. در صورتي که در خانه باغچه داريد يک سطل هم براي سبزي‏ها و پوست‏ميوه‏ها بگذاريد و از آن براي تهيه کمپوست استفاده کنيد. براي حفظ بهداشت، پيشگيري از آلودگي و مبارزه با حشرات زباله‏هاي تر را در سطل در دار قرار دهيد.

Tags: No tags

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of