روش های رسوب گیری کولر آبی

روش های رسوب گیری کولر آبی

روش های رسوب گیری کولر آبی

رسوب گیری کولر آبی یکی از مهم ترین سرویس های دوره ای در کولرهای آبی می باشد. همه مردم کشورمان ایران و سر اسر دنیا با کولر آبی آشنا هستند. درصد بالایی از مردم جهان به ویژه در مناطق گرم و خشک سالانه تعدادی بالایی از این سیستم های سرمایشی تبخیری را خریداری می نمایند. به گونه ای که در سال های اخیر در کشورمان ایران ورود ارز از طریق ساخت و صادرات همین سیستم های سرمایشی ساده قابل توجه بوده است. اما دلیل این همه استقبال از کولرهای معمولی و صنعتی تبخیری چیست؟

مکانیسم عملکرد کولرهای آبی بسیار ساده و ابتدایی است. اگر در مورد تاریخچه این سیستم ها اندکی تحقیق و مطالعه کنید، ملاحظه خواهید کرد که بشر، از ابتدایی ترین تمدن ها با استفاده از مکانیسم تبخیر آب (Water Evaporation) محل زندگی خود را خنک می کرده است. همین استفاده از آب در خنک سازی سبب شده است تا درصد بالایی از کولرهای جهان و ایران (بیش از ۸۰ درصد) را کولرهای آبی تشکیل دهند. استفاده از آب می تواند مزایا و دلایل زیادی را در بر داشته باشد.

مزایای سیستم تبخیری 

  • اولا اینکه آب را می توان ارزان ترین سیال خنک کننده در جهان دانست.
  • میزان دسترسی به آب بسیار بیشتر و آسان تر از هر سیال خنک کننده دیگری است.
  • آب، هیچ گونه آلاینده ای را وارد محیط زندگی و هوای نمی کند و از همین رو کولرهای تبخیری را دوستدار طبیعت یا Eco Friendly می نامند.

اما از طرفی همین استفاده از آب نیز ایراداتی را به کولرهای آبی وارد ساخته است که سبب تکاپوی تولیدکنندگان برای رفع آن ها شده است. اولین ایراد ارزش آب است که در زمان فعلی و با توجه به بحران آب نمی توان از آن جشم پوشی کرد. در مقالات دیگر سایت می توانید در مورد مصرف اب کولرهای آبی و راهکارهای کاهش آن مطالعه نمایید.

اما مورد دوم وجود املاح در آب است. وجود املاح و عناصر سنگین اعم از عناصر نمک و آهک در آب سبب می شود تا به مرور زمان واسط های تبخیری اعم از پوشال ها یا پدهای سلولزی دچار رسوب گرفتگی شده و به مرور قابلیت و بازدهی اولیه خود را از دست بدهند. این امر می تواند علاوه بر کاهش ریت خنک سازی سیستم سرمایشی مذکور، با افزایش میزان >انرژی برق مصرفی سیستم هزینه های عملکردی را نیز بالا ببرد. دلیل این امر را نیز می توان در نحوه عملکرد کولرهای آبی جست.

عملکرد کولرهای آبی

نحوه عملکرد این کولرها بر اساس تبخیر آب است. آب در طول پدها توزیع شده و جذب آن ها می گردد. بنابراین هوای گرم در تماس با این رطوبت جذب شده گرمای خود را به آب داده، سبب تبخیر آن می شود؛ و با توجه به آنتالپی تبخیر بالای آب، تا درجه حرارت قابل ملاحظه ای افت دما پیدا می کند.

پرواضح است که وجود رسوبات در خلل و فرج پدهای سلولزی یا پوشال ها سبب کاهش جذب رطوبت توسط پدها شده و از طرفی میزان عبور جریان هوای گرم نیز طی پدها به شدت افت می یابد. افزایش وزن پدها و پوشال ها که سبب افتادگی به مرور زمان آن ها خواهد شد نیز می تواند جای بحث داشته باشد. اما برای جلوگیری از این حالات چه باید کرد؟

رسوب گیری کولر آبی

رسوب گیری یا رسوب زدایی کولر آبی یکی از مهم ترین راهکارهایی است که می تواند با مشکل افزایش رسوبات و املاح آب در کولرهای تبخیری مقابله کند. علاوه بر پدهای سلولزی و پوشال های کولر، گاهی حتی بخش هایی از بدنه کولرها را نیز رسوبات آب فرا می گیرند. رسوبات آب می توانند حتی روی واتر پمپ و لوله کشی های سیستم های سرمایشی نیز تاثیر گذاشته و آن ها را مسدود سازند. علاوه بر تمام این موارد، انتقال این رسوبات نمکی و آهکی به محیط منزل و محل کار می تواند سبب بروز حساسیت و آلرژی در کاربران و بیماری آن ها گردد. بنابراین نیاز به رسوب زدایی است. برای این منظور روش های مختلفی پیشنهاد شده است.

راهکارهای رسوب گیری کولر آبی

  • استفاده از پدهای سلولزی به جای پوشال

پد سلولزی کولر آبی، پد سلولزی کولر صنعتی

پد سلولزی کولر آبی، پد سلولزی کولر صنعتی

پدهای سلولزی را به عنوان پدهای خود پاک کن یا دارای پاکسازی خودکار (Self-Cleaning) نیز می شناسند. بدین معنی که ساختار و طراحی این پدها به گونه ای است که با ساختار شبکه این منظم خود می توانند به سهولت رسوبات آبی را پاکسازی نمایند. با اندکی جریان ملایم آب روی پدها می توان تمام رسوبات و املاح نشسته در خلل و فرج آن ها را زدود.

  • استفاده از رسوب گیر کولر آبی

رسوب گیر کولر آبی وسیله ای شامل یک محفظه، فیلتر رزینی، اتصالات فیتینگی (Fitting) و غیره است که می تواند با جذب املاح آب مانع افزایش رسوبات در سیستم های تبخیری گردد. فیلتر رزینی (Resin Based Filter) این دستگاه اغلب به صورت میکسی از فیلترهای رزینی آنیونی و فیلترهای رزینی کاتیونی ساخته می شود تا قادر باشد تمامی املاح و عناصر آب، اعم از عناصر با بار مثبت یا عناصر با بار منفی را جذب و از سیستم حذف نماید.

مکانیسم عملکرد این رسوب گیرهای کولر آبی به صورت نرم کردن آب یا کاهش سختی آن است. بدین ترتیب با کاهش سختی آب، میزان متراکم شدن آن و رسوب کردن املاح کاسته شده و راندمان عملکرد کولر آبی تضمین می گردد. البته می توان به منظور افزایش کارایی رسوب گیرهای تبادل یونی، آن ها را با فیلترهای الیافی یا پلی فسفات نیز ترکیب نمود که در این حالت شاهد نرمی بالاتری از آب خواهید بود.

فیلترهای تصفیه آب باعث می شوند رسوب گیری کولر آبی با فاصله های زمانی زیادی انجام گیرند.

فیلتر کولر صنعتی ، فیلتر سختی گیر آب در کولرهای آبی

فیلتر کولر صنعتی ، فیلتر سختی گیر آب در کولرهای آبی

نحوه استفاده از رسوب گیرهای کولرهای آبی نیز بسیار ساده است و کافی است آن ها را در مسیر آب و روی شیلنگ انتقال آب کولر نصب نمایید.

  • سرویس دوره ای کولر آبی

گذشته از مواردی که عنوان شد تا با اعمال آن ها میزان تولید رسوبات در کولرهای آبی کاهش پیدا کند، لازم است کولرها را به صورت دوره ای سرویس و تمیزکاری نمایید. باز کردن دریچه های کولر و پاکسازی اجزای داخلی آن، تمیزکاری پدها یا پوشال ها و در صورت نیاز تعویض دوره ای آن ها، و مواردی از این دست که به تفصیل در مقالات دیگر سایت آمده است نیز می توانند در کاهش رسوبات کولر و افزایش بهره وری انرژی و ریت خنک سازی مثمر ثمر باشند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of