علت روشن شدن چراغ چک خودرو

علت روشن شدن چراغ چک: مشکل در سنسور اکسیژن خودرو

وجود مشکل در سنسور اکسیژن، اولین و شایع‌ترین موردی است که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. اگر مشکل از سنسور اکسیژن باشد، در این صورت بابت تعمیر آن نگران نباشید. زیرا تعمیر سنسور اکسیژن هزینه سنگینی نخواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که می‌توانید آن را نادیده بگیرید. زیرا اگر مشکلی در سنسور اکسیژن خودرو وجود داشته باشد، مصرف سوخت را ۴۰ درصد افزایش می‌دهد و هزینه سوخت شما را چندین برابر خواهد کرد.

 

 علت روشن شدن چراغ چک: مشکل در مبدل کاتالیزور

نقش کاتالیزور در خودرو، تبدیل گازهای سمی مانند مونواکسیدکربن به گازهای غیرسمی مانند دی اکسید کربن است. یکی از مواردی که می‌تواند موجب روشن شدن چراغ چک موتور شود، وجود مشکل در مبدل کاتالیزور خودرو است. بر خلاف موردی که در بالا ذکر شد، رفع این مشکل ممکن است هزینه بر باشد و هر چه مدل خودرو بالاتر باشد، هزینه‌ی تعویض کاتالیزور آن نیز بالاتر است.

علت روشن شدن چراغ چک: مشکل درپوش باک

این دفعه چک کنید که درپوش باک بنزین را درست بسته‌اید. بله یکی از مواردی که منجر به روشن شدن چراغ چک می‌شود، درست بسته نشدن درپوش باک بنزین است. می‌بتوان گفت بی‌خطرترین عامل روشن شدن چراغ چک خودرو، مشکل درپوش باک خودرو است. 

توجه داشته باشید که در این صورت ممکن است پس از بستن و سفت کردن درب باک، هم چند دقیقه‌ای طول می‌کشد تا چراغ چک خاموش شود. 

 

علت روشن شدن چراغ چک: مشکل در کوئل و شمع خودرو

اگر مشکلی در کوئل یا کوئل و شمع خودرو به وجود آمده باشد، موجب روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود. در واقع اگر کوئل خراب باشد احتمالاً شمع‌ها نیز با مشکل مواجه خواهند شد. در واقع کوئل وظیفه برق رسانی ماشین را بر عهده دارد. پس اگر مشکلی در آن به وجود آید، بهتر است سریعا برای رفع آن و رفع علت روشن شدن چراغ چک اقدام کنید.

خرابی وایر شمع و حتی خود شمع، موجب روشن شدن چراغ چک می‌شود. البته باید خودروتان برایتان کم اهمیت باشد که تعویض وایر و شمع ها را به تعویق انداخته باشید. زیرا نوع سوخت و ساز و عملکرد خودرو به شمع وابسته است.

در اهمیت تعویض به موقع کوئل و شمع خودرو بدانید که اگر طبق بروشور و در مدت لازم تعویض نشوند، به زودی کاتالیزور و کوئل احتراق خودرو هم مشکل ساز می‌شوند.

روشن شدن چراغ چک ماشین: مشکل در سنسور هوا

روشن شدن چراغ چک خودرو می‌تواند نشان دهنده وجود مشکل در سنسور هوای خودروی شما باشد. این سنسور با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور دیتاهای لازم را برای کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند. بهتر است همواره مراقب این سنسور باشید، خصوصاً اگر در تهران و شهرهای آلوده زندگی می‌کنید.

 

روشن شدن چراغ چک: سنسور دبی جرمی هوا (MAF)

خراب شدن سنسور MAF نیز به تنهایی می‌تواند علت روشن شدن چراغ چک باشد. سنسور MAF در گرد و خاک، هوای خشک، تابستان‌های  گرم، و حتی زمستان‌های خیلی سرد بسیار آسیب‌پذیر است. پیشنهاد می‌کنیم فیلتر هوای خودروتان را مرتب تعویض کنید و از خرابی این سنسور جلوگیری کنید.

وجود مشکل در سیستم EGR

سیستم EGR یا همان سیستم گردش گازهای اگزوز موجب کاهش سطح گاز اکسید نیتروژن در خروجی خودرو شده و همچنین در افزایش بازدهی موتور خودرو نیز نقش دارد. خرابی این سیستم نیز یکی دیگر از مواردی است که می‌توانند روشن شدن چراغ چک ماشین را سبب شوند.

معمولاً این سیستم در قسمت شیر دچار مشکل می‌شود که عمدتاً برای رفع مشکل یا آن را، یعنی شیر را، تمیز می‌کنند و یا آن که اقدام به تعویض آن می‌نمایند. ضمناً این مشکل از آن مشکلاتی است که اگر بروز کند هزینه‌ی زیادی روی دست راننده می‌گذارد.

دیگر علت‌ها برای روشن شدن چراغ چک خودرو

البته جز موارد بالا می‌توان از مواردی دیگر نیز به عنوان دلایل روشن شدن چراغ چک ماشین نام برد، اما تفاوت این موارد با مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در این است که این موارد، یعنی موارد زیر، کم‌تر موجب روشن شدن چراغ چک می‌شوند و در اغلب موارد یکی از موارد بالا است که روشنی این چراغ را در پی دارد.

موارد دیگری که می‌توانند در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش داشت باشند عبارت اند از:

  • خرابی ترموستات
  • خرابی انژکتور
  • خرابی باتری
  • مشکل در سیستم دزدگیر

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of