علت چکه کردن شیر سماور

نکات اولیه برای تعمیر شیری که چکه می کند

چکه شیر آب یکی از رایج ترین مشکلات نگهداری خانه است. در آشپزخانه و حمام و دستشویی، عواملی مانند واشر، نشیمن گاه، حلقه و آبب­ند کهنه می تواند منجر به چکه آب شود که گاهی تنها اسباب زحمت است و گاهی فاجعه بار.

خود صاحب خانه ها، اگر ابزار مناسب داشته باشند، بیشتر شیرهایی که چکه می کنند را می توانند تعمیر کنند.

دلایل نشتی آب از سماور

یکی از دلایل چکه کردن شیر سماور شل شدن آن است. این ایراد بیش از هر چیز از شل شدن پیچ شیر ناشی می‌شود. از همین رو می توان به کمک سفت کردن پیچ شیر این مشکل را برطرف نمود. این کار معمولا به کمک استفاده از یک آچار کوچک یا پیچ گوشتی قابل انجام خواهد بود.

گاه ممکن است چکه کردن آب از شیر سماور صورت نگیرد بلکه این ایراد در بدنه‌ی سماور مشاهده شود. رایج ترین مشکلی که در این زمینه وجود دارد چکه کردن آب از کف سماورهای برقی است. یکی از دلایل اصلی حادث شدن این مشکل وجود ایراد در واشرهای آب بندی المنت سماورهای برقی است.

چگونه چکه شیرآب را تعمیر کنیم؟

چکه شیرهای پیچی

اولین قدم در تعمیر شیر آب، مشخص کردن نوع شیر است. شیرهای پیچی، قدیمی اما نسبتا رایج هستند. این شیرها عموما از یک شیر و دو دستگیره، یکی برای آب گرم و یکی برای آب سرد، تشکیل شده اند. وقتی دستگیره ها پیچانده شوند شیر باز می شود و آب جریان پیدا می کند. اگر واشر هر یک از این دستگیره ها خراب شود، شیر چکه می کند. برای تعمیر این شیرها تنها با یک تعویض واشر آسان روبرو هستید.

چکه شیرهای بدون واشر

نوع دیگری از شیر آب که در خانه ها رایج است، انواع بدون واشر آن است، البته کلمه “بدون واشر” کمی گمراه کننده است. چرا که این شیرها، واشرهای مختلفی دارند اما در عملکردشان اجزاء دیگری نیز دارند که ممکن است خراب شوند و موجب چکه شوند. این شیرها در انواع شیر توپی، شیر صفحه ای و شیر فشنگی موجود هستند.

با اینکه شیرهای بدون واشر مطمئن تر هستند و عمر طولانی تری نسبت به شیرهای پیچی دارند اما تعمیر چکه کردن در آنها سخت تر است.

 شیرهای توپی یک دسته متحرک دارند که بر روی یک مهره در ساختمان شیر حرکت می کند. بیشترین علت چکه در این شیرها مهره تنظیم شل شده، واشر بادامک خراب، یا نشیمن گاه یا فنر کهنه شیر است.

• شیرهای صفحه ای در دو نوع هستند. تک دسته و دو دسته. هر دو نوع یک صفحه سرامیکی دارند که باز و بسته می شود تا آب جریان پیدا کند. این شیرها بسیار مطمئن هستند و به ندرت خراب می شوند با این حال اگر چکه کنند دلایل اصلی در مدل تک دسته، آب بند و در مدل دو دسته، حلقه و دسته است.

 شیرهای فشنگی معمولا شیرهای تک دسته هستند که از یک کارتریج برای جریان آب استفاده می­ کنند. این کارتریج شامل انواع حلقه است که ممکن است خراب شوند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of