عملکرد نورپردازی خطی چگونه است؟

 
عملکرد نورپردازی خطی چگونه است؟

اجزای سیستم چراغ خطی

سیستم های چراغ خطی دو بخش دارند. یک بخش اتصال خی آن است که به منبع انرژی وصل شده و الکتریسیته را به چراغ های مجزا می رساند. این چراغ ها U شکل بوده یا شبیه مربع هایی هستند که یک ضلع شان غایب است. این قسمت به سقف یا دیوار متصل بوده و چراغ آن به سمت پایین آویزان است. قسمت خطی شکل آن از سیم داغ و خنثی مسی تشکیل شده که توسط روکش عایق پوشانده می شود. در هر کدام از خطوط یک سیم مسی وجود دارد.

یکی از رایج ترین انواع چراغ های خطی از چراغ های مجزای نصب شده روی دیوار یا سقف تشکیل می شود. قسمتی از آن به خروجی سقف شده، قسمتی از آن چرخش ۹۰ درجه داشته و قطعات ریز این دو قسمت را به هم وصل می کنند، سپس روی آن یک کلاهک قرار می گیرد. اما انواع مواج و چرخشی آن هم وجود دارند که از سقف معلق می مانند. یکی از ویژگی های چراغ های خطی این است که چراغ های آن در جهت های مختلف قرار می گیرند.

چراغ ها

چراغ ها توسط دو قطعه فلزی به بدنه اصلی متصل می شوند. این قطعات فلزی چراغ را به بدنه اتصال داده و آن را محکم می کند. از آنجایی که چراغ های خطی بسیار رایج هستند، اما رایج ترین نوع آن هم چراغ های کاسه ای است که لامپ درون آن جای گرفته و نور را به اطراف پخش می کند.

با این وجود این چراغ های خطی با چراغ های متفاوت عرضه می شوند. رایج ترین نوع آن مرکزی بوده و در رنگ و انواع مختلف عرضه می شود. در اغلب آن ها یک لامپ جای می گیرد، اما در برخی از آن ها نیز می توان چندین لامپ قرار داد، مانند یک لوستر.

نحوه نصب چراغ های خطی

اگر می خواهید چراغ خطی خود را به خوبی و به شکل حرفه ای به سقف نصب کنید باید از یک برق کار حرفه ای کمک بگیرید. سیم ها را باید به اندازه ببرید و به درستی در کنار هم قرار بگیرید تا موقعیت و ترتیب سیم های خنثی و داغ یکسان بوده و کارتان به خوبی انجام شود. همچنین نحوه اتصال هم باید تمیز باشد تا کارتان بدون عیب و ایراد باشد.

با این وجود خودتان می توانید نصاب و طراح این نوع چراغ ها باشید. شما نه تنها می توانید خودتان چراغ و لامپ را انتخاب کنید، بلکه می توانید آن ها را نصب کرده، امتحان کنید و جهت آنها را نیز تغییر دهید.

استفاده از چراغ خطی

از آنجایی که نصب چراغ های خطی در یک مسیر راحت است، معمولا نور را در مرکز خانه یا قسمت پیشخوان آشپزخانه معطوف می کند. می توانید بدنه چراغ را در مرکز اتاق نصب کرده و جهت چراغ ها را در سمت محل کار یا عبور و مرور بچرخانید. همچنین این چراغ می تواند در بالای پیشخوان یا جزیره نصب شده و لامپ مستقیما به همان سمت جریان داشته باشد. این ترفند در کارگاه، محل کار سفال گری و گلخانه هم استفاده می شود.

چراغ های خطی برای روشن کردن مکان های طویل مانند سالن مناسب است. می توانید آن را در امتداد دیواری که روی آن قاب عکس آویزان می کنید، استفاده نمایید. به این صورت که در فاصله ۱٫۵ تا ۲ متری از دیوار قرار دهید تا جهت لامپ به سمت قاب عکس باشد. با وجود تغییر جهت لامپ، هربار که مکان قرارگیری قاب عکس را تغییر دهید، می توانید جهت لامپ را عوض کنید.

یکی از ترفندهای استفاده از این نوع چراغ این است که این نوع چراغ را در مکان هایی مانند حمام قرار دهید تا چراغ های آن را به سمت چهره تان بچرخانید.

اگر می خواهید در یک اتاق چندین چراغ نصب کنید، به این فکر کنید که آیا استفاده از چراغ های خطی می تواند کارتان را راحت تر کند یا نه. چراغ های تک معمولا ارزان هستند اما اگر از چند چراغ استفاده کنید گران تر خواهند شد. علاوه بر هزینه خریداری این چراغ ها، نصب آن ها نیز می تواند هزینه بر باشد. همچنین پس از نصب نمی توانید آن را جدا کنید، زیرا تغییر سیم کشی و پر کرده حفره های جای نصب می توانید هزینه اضافی ایجاد کند. در حالی که چراغ خطی ارزان تر، انعطاف پذیرتر و مناسب تر است.

چراغ های تک بزرگ برای اتاق های بزرگ و پر رفت و آمد مانند نشیمن، مناسب است. در حالی که چراغ های خطی در اتاق های دیگر مناسب می باشد.

مواردی که باید به خاطر بسپارید

چراغ های خطی توسط شرکت های مختلف تولید می شوند و هرکدام از آن  ها طراحی و تولید منحصر به خود را دارند. بنابراین انتظار نداشته باشید که چراغ های شرکت های مختلف را به جای هم استفاده کنید. به همین دلیل بهتر است بدنه و چراغ را با هم خریداری کرده و نصب کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket