عوارض جوشکاری آرگون

جوشکاری آرگون در صعنت استفاده می شود ،به دلیل مقاومت بسیار جایگاه ویژه در بین صنعتگران پیدا کرده هست ، و به جوشکاران آرگون دست مزدی بسیار خوبی می دهند، توصیه می شود در حین کار به نکات ایمنی رعایت کنید .به دلیل اینکه عوارض جبران ناپذیر بر روی انسان می گذارد. در مجله دلگرام این عوارض برای شما شرح داده ایم

تاریخچه جوشکاری آرگون(TIG)

آرگون از واژه یونانی(αργον) به معنی تنبل گرفته شده است. “هنری کاوندیش” در سال ۱۷۸۵ تصور می‌کرد که آرگون در هوا وجود دارد؛

گاز آرگون گازی بی بو ،بی رنگ ،که تحت تأثیر ولتاژ بالا به رنگ متمایل به آبی روشن در می آید. این گاز در سال توسط Lord Rayleigh فیزیکدان انگلیسی و William Ramsay شیمیست اسکاتلندی در سال ۱۸۹۴ کشف گردید گازآرگون بسیار ساکن و ناشناخته در ترکیبات واقعی شیمیایی است.آرگون به مقدار کم در اتمسفر است و جدایش آن از هوا صورت می گیرد .
به صورت عادی به آزمایشگاه حمل نمی شود بلکه به صورت سیلندرهای تحت فشار ارائه می شود ، گاز آرگون از تقطیر جز به جز هوای مایع به دست می آید زیرا اتمسفر زمین حاوی ۰٫۹۴ % آرگون می باشد. در اتمسفر مریخ ۱٫۶ درصد آرگون ۴۰ و حدود ۵ ppm آرگون ۳۶ وجود دارد.
گاز آرگون قابلیت حلالیت در آب را دارد و همانطور که گازاکسیژن در آب حل می شود آرگون نیز حل می شود. گاز آرگون گازی بیرنگ ، بی بو است و به هر دو حالت مایع و گاز موجود می باشد. آرگون گاز بی اثر است و ترکیب شیمایی خاصی تا کنون از این عنصر شناخته نشده است مثل گازهای کریپتون گزنون و رادون.
گاز آرگون در طبیعت از ترکیب سه نوع ایزوتوپ تشکیل شده است. تعداد ۱۲ رادیوکتیو دیگر نیز از این عنصر شناخته شده است .
موارد استفاده گاز آرگون شامل لامپهای الکتریکی ، لامپهای فلورسانس با فشار ۴۰۰ پاسکال و در صنعت عکاسی و لامپهای گرم و مشتعل مورد استفاده قرار می گیرد. آرگون همچنین به علت اینکه یک گاز بی اثر است در جوشکاری برقی و برش کاری و به عنوان روکش برای تولیدات تیتانیوم و دیگر عناصر واکنش دهنده مورد استفاده قرار می گیرد. و یک عامل حفاظتی برای رشد کریستالهای ژرمانیوم و سیلیسیوم می باشد.
خود الکترود در جوش مصرف نمی شود در حالیکه در جوش قوس فلزی الکترود در جوش مصرف می شود. در این نوع جوشکاری از سیم جوش(Filler metal) بعنوان فلز پرکننده استفاده می شود.و سیم جوش شبیه جوشکاری با اشعه اکسی استیلن(MIG/MAG)در جوش تغذیه می شود.
نام جدید این فرایند G.T.A.W و نام آلمانی آن WIG می باشد. همانطور که از نام این فرایند پیداست گاز محافظ آرگون میباشد که ترکیب این گاز با هلیم بیشتر کاربرد دارد

آیا گاز آرگون به محیط زیست آسیب میزد

آسيبهاي اکولوژي گاز آرگون گزارش نشده است. در طبيعت آرگون به صورت گازي وجود دارد. آرگون در مناطقي که تصفيه انجام ميشود، آرگون به سرعت منتشر ميشود.
تاثيرگاز آرگون بر گياهان يا جانوران هنوز شناخته نشده است. به نظر ميرسد که آرگون براي محيطهاي آبي خطرناک نباشد.
گاز آرگون فاقد مواد شيميايي تهي از ازن است و جز آلاينده هاي تقسيم بندي شده در DOT)Department of Transportation) آمريکا محسوب نمی شود.

عوارض جوشکاری(TIG) آرگون بر روی انسان


۱٫ اثرات طولاني مدت جوشکاری آرگون:

مشكلات ريوي،حنجره و مجاري ادراري بخصوص در كار با بخار مواد خطرناكي مثل كادميوم، نيكل، بريليوم ، كروم و ارسنيك كه در دود جوشكاري با مواد فوق موجود است.

مشكلات مزمن تنفسى مثل برونشيت،آسم،التهاب ريه ها،كاهش حجم ريه ها ، رسوب غبار يا سيليس يا اكسيد آهن در ريه ها و مشكلات قلبي، پوستي، كاهش شنوائی و مشكلات گوارشي مثل التهاب مزمن معده و روده ها و زخم معده و اثني عشر و صدمات كليوی از ديگر عوارض طولانی مدت جوشكاري است.

در بعضى جوشكارى ها احتمال سقط جنين و تاخير در حاملگى در همسران جوشكارها بيشتراست كه احتمالا” بدلائل زير است:

  1. فلزاتي مثل آلومينيوم
  2. كادميوم
  3. نيكل
  4. كروم
  5. آهن
  6. منگنز
  7. مس
  8. گازهائی مثل ازون
  9. گازهای نيتروژن دار
  10. گرما
  11. راديوگرافی (براي چك كردن درزها)

جوشكارى با آزبست براي عايق كردن و پوشاندن سطوح با آزبست باعث رسوب آزبست در ريه ها و افزايش احتمال سرطان ريه و پرده جنب ميشود.به همين علت براي جوشكاري نزديك سطوح آزبست دار بايد كليه جوانب ايمني مثل ماسك مخصوص رعايت شود.

۲٫ عوارض ناشی از گرما در جوشکاری آرگون

گرماي شديد جوشكاري و مذاب و جرقه مربوطه ميتواند باعث سوختگي شود.سوختگي و ضايعات چشمي ميتواند ناشي از مذاب، تكه هاي فلز،جرقه و الكترود داغ باشد. بعلاوه گرماي زياد و مدت طولاني در گرما ماندن ميتواند باعث گرمازدگي شود.جوشكار ها ميبايستي از علائم گرمازدگي ( مثل احساس خستگي، سرگيجه، كاهش اشتها، تهوع، درد هاي شكمي و تحريك پذيري) اطلاع داشته باشند .

۳٫ نور و اشعه هاي مادون قرمز و ماوراي بنفش

نور شديد جوشكاري باعث صدمه به شبكيه چشم و اشعه مادون قرمز باعث صدمه به قرنيه و ايجاد آب مرواريد ميشود.اشعه ماوراي بنفش ميتواند باعث برق زدگي چشم شود (حتي در مدت كمتر از يك دقيقه). علائم برق زدگي بعد از چند ساعت ظاهر شده و شامل احساس وجود شن يا جسم خارجي در چشم، تاري ديد، درد شديد، ريزش اشك، سوزش چشم و سردرد است.

اشعه از مواد اطراف منعكس شده و حدود نصف برق زدگي ها در كساني است كه جوشكاري نميكنند. عدم استفاده از وسائل حفاظتي و برق زدگي هاي مكرر باعث صدمه دائمي چشم ميشود. سوختگي پوست در اثرمجاورت با اشعه ماوراي بنفش مشابه آفتاب سوختگي است و احتمال سرطان پوست را زياد ميكند.

۴٫ صدا

صدا علاوه بر كاهش شنوائي باعث ايجاد استرس و فشار عصبي ، بالا رفتن فشار خون و بيماري هاي قلبي ميشود. كار كردن در محيط هاي پر سرو صدا باعث خستگي ، عصبي شدن و تحريك پذيري ميشود. در سر و صداي بالاي ۸۵ دسي بل حتما” بايد از گوشي محافظ استفاده كرد.

۵٫ ناراحتي هاي عضلانی_استخواني در جوشکاری آرگون

جوشكارها در معرض كمردرد ، شانه درد ،دردهاي زانو ،التهاب عضلات ،مفاصل و رباط ها هستند . وضعيت كاري مثل كار بالاي سر ، لرزش و بلند كردن بار سنگين از عوامل موثر هستند.


براي پيشگيري از اين مشكلات راه حل هاي زير را ميتوان به كار برد

۱- بلند كردن صحيح اجسام

۲- تغيير حالت بدن هر چند وقت يكبار ( كار نكردن در يك وضعيت بمدت طولاني

۳- قرار دادن كار در ارتفاع مناسب 

۴- استفاده از محلي براي قرار دادن پاها در صورت ايستادن طولانی 

۵- قرار دادن وسائل در محل مناسب جهت دسترسی

۶- كاهش لرزش

شیراز سرویس

شیراز سرویس ابزاری ساده اما حرفه ای برای ارائه سرویس های خدمات در محل و درخواست سرویس به صورت آنلاین توسط شماست.

سرویس هایی مانند:

خشکشویی،کارواش سیار،سرویس خودرو،درخواست تعمیرکار،باربری،خدمات لوله کشی و تأسیسات و غیره ….

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of