لوازم استیل ضدزنگ را چطور تمیز کنیم تا همیشه برق بزنند؟

 
لوازم استیل ضدزنگ را چطور تمیز کنیم تا همیشه برق بزنند؟

قابلمه‌ها و ظرف و ظروف استیل در صورتی که خوب نگهداری شوند ماندگاری بالایی دارند، اما اگر خوب نگهداری نشوند زنگ می‌زنند. خوشبختانه نگهداری از قابلمه‌ها، ظرف و ظروف و قاشق و چنگال‌های استیل زیاد سخت نیست. در اینجا می‌خواهیم به شما نشان دهیم که چطور لوازم استیل را تمیز کنید. 

انواع استیل ضدزنگ 

استیل ضدزنگ برخلاف استیل معمولی یا فلز حاوی فلزهای دیگری مثل کرومیوم و نیکل است. استیل ضدزنگ را با استیل گالوانیزه اشتباه نگیرید. استیل گالوانیزه استیل ساده‌ای است که یک لایه زینک روی آنها را پوشانده. در حالی که انواع مختلف استیل ضدزنگ موجود است دو نوع رایج آنها عبارتند از:

  • استیل ضدزنگ ۴۰۰ حاوی کرومیوم
  • استیل ضدزنگ ۳۰۰ حاوی کرومیوم و نیکل که هم دوام خوبی دارد و هم فرسایش پیدا نمی‌کند

نگهداری از لوازم استیل

اضافه کردن این فلزات به استیل تا درصدی می‌تواند ترکیبات استیل را عوض کند و در برابر فرسایش از آن محافظت کند. از آنجایی که این لایه پوشاننده و محافظتی آنقدر هم ضخیم نیست بنابراین اگر خوب نگهداری نشود آسیب می‌بیند. سه ماده اصلی که لایه محافظت کننده روی استیل را خراب می‌کند این مواد هستند: 

  1. چیزهایی مثل اسکاچ و سیم ظرفشویی که روی استیل خط و خش ایجاد می‌کنند و از این طریق به آن آسیب می‌رسانند. 
  2. آب سخت می‌تواند روی استیل لکه آب به جا بگذارد و لایه محافظت کننده روی استیل و ذرات غذایی را تجزیه کند. 
  3. کلوریدهای موجود در آب، غذا، نمک و بیشتر شوینده‌های خانگی و صنعتی می‌توانند به لایه محافظت کننده آسیب برساند. 

تمیز کردن لوازم استیل ضدزنگ

میزها، سینک‌ها و لوازم دیگر از جنس استیل ضدزنگ را درست تمیز کنید. برای این کار: 

  1. از لوازم مناسب استفاده کنید: دستمال نرم، میکروفیبر، اسفنج یا پدهای پلاستیکی مناسب هستند. از اسکاچ‌های زبر استفاده نکنید.
  2. در جهت بافت استیل تمیز کاری کنید. اگر به وسیله استیل خوب دقت کنید خطوطی را می‌بینید که در یک جهت هستند، بنابراین باید در همان جهت استیل را تمیز کنید. مخصوصاً زمانی که شوینده یا وسیله تمیز کاری شما از دستمال‌های معمول زبرتر است. 
  3. باید از شوینده‌های شیمیایی مناسب استفاده کنید. بهترین ماده تمیز کننده مخصوص استیل ضدزنگ حاوی مواد قلیایی، مواد قلیایی حاوی کلر یا مواد شیمیایی بدون کلر. 

معمولاً شوینده‌های مخصوص استیل ضدزنگ در بازار موجود هستند. شوینده‌های مخصوص استیل ذرات غذایی درشت را از سطح استیل تمیز می‌کنند. برای این منظور اسپری شوینده را روی سطح استیل بپاشید. بعد آن قسمت را با آب بشویید. اسپری باید چند دقیقه روی استیل بماند. پس تا وقتی که اسپری نتوانسته لکه را تمیز کنید آن را آبکشی نکنید. در صورتی که آب لوله کشی خانه‌تان آب سخت است بهتر است از آب تصفیه کن استفاده کنید. با این حال اگر امکانش وجود ندارد بهتر است اجازه ندهید آب روی استیل بماند و لکه ایجاد کند. بنابراین فوری ظرف استیل را خشک کنید.

شستشوی ظروف استیل 

نحوه مراقبت از لوازم استیل 

بهتر است از لوازم استیل خود خوب مراقبت و نگهداری کنید تا آسیب نبیند و زنگ نزند. چون در صورتی که ظرف زنگ بزند ممکن است غذا خراب شود و به بیماری شما منجر شود. حین مراقبت و نگهداری از ظرف و ظروف استیل این نکات را رعایت کنید:

  • لوازم استیل خود را جایی نگه دارید که زنگ نزنند. دمای بالا، رطوبت، کلوراید زیاد و اکسیژن زیاد به زنگ زدگی منجر می‌شود. 
  • نگذارید ظرف و ظروف یا لوازم استیل شما خط و خش داشته باشند چون در این صورت رطوبت به عمق آن نفوذ کرده و موجب زنگ زدگی می‌شود. 
  • لوازم استیل ضدزنگ را مرتب تمیز کرده و صیقل دهید. اگر بعد از هر بار استفاده لوازم استیل را خوب تمیز کنید تا مواد غذایی سوخته یا چسبیده روی آن نماند. در این صورت روکش کرومیوم اکسید آسیب ندیده و زنگ زدگی ایجاد نمی‌شود. 

روش از بین بردن زنگ از روی لوازم استیل ضدزنگ

حتی با تمیز کردن و نگهداری درست هم ممکن است روی استیل لکه‌های زنگ بماند. برای از بین بردن زنگ زدگی روی استیل این موارد را انجام دهید:

  • باید اول بدانید دلیل زنگ زدگی چه بود. این زنگ زدگی می‌تواند از نحوه شستشو، آب سخت یا مواد شیمیایی یا کلوراید ناشی شده باشد. در صورتی که بدانید دلیل زنگ زدگی چه بوده می‌توانید با نگهداری و تمیز کاری درست از بروز زنگ زدگی در آینده جلوگیری کنید. 
  • با پدهای مخصوص شستشو می‌توانید آثار زنگ زدگی را از روی ظرف پاک کنید. هر گونه پد و اسکاچ را اول در نقطه پنهان ظرف امتحان کنید تا مطمئن شوید ظرف آسیب نمی‌بیند. در صورتی که از پودرهای مخصوص شستشوی زنگ استفاده کرده‌اید بعد دستمال یا حوله‌ای را خشک کنید و سطح ظرف را تمیز کنید. 
 

شستشوی پرده با چه قیمتی در بازار ارائه می شود؟

از بین بردن خط و خش لوازم استیل ضدزنگ

با این که لوازم استیل ضدزنگ بسیار بادوام هستند، اما در مقابل خط و خش ایمن نیستند. خوشبختانه خط و خش‌های کوچک را می‌توانید راحت از بین ببرید. 

  1. با دستمال میکروفیبرلوازم استیل ضدزنگ را تمیز کنید تا گرد و خاک روی آن پاک شود.
  2. با شوینده‌های ملایم و اسفنج نرم خط و خش استیل را از بین ببرید. در صورتی که خط و خش عمیق‌تر است باید از پد سنباده استفاده کنید تا سطح یکدست شود و خط و خش آن از بین برود. حتماً استیل را در مسیر بافت آن تمیز کنید. اگر از پودر استفاده می‌کنید آن را با آب مخلوط کنید تا خمیر به دست بیاید. 
  3. بعد از این که خط و خش روی ظرف استیل را از بین بردید دوباره ظرف استیل را خوب آبکشی کنید. 

مراقبت از ظروف استیل

روش شستشوی قاشق و چنگال‌های استیل ضدزنگ

قاشق و چنگال‌های استیل ضدزنگ ماندگاری بیشتری دارند، برای مراقبت از آنها این نکات را رعایت کنید:

  1. بعد از هر بار استفاده قاشق و چنگال‌ها را خوب تمیز کنید. 
  2. بگذارید حداقل ۲۰ دقیقه خیس بخورد. در صورتی که از شوینده استفاده می‌کنید بگذارید به اندازه کافی روی لوازم بماند و در آن نفوذ کند. 
  3. محلول را چند بار عوض کنید تا ذرات مواد غذایی و گرد و خاک آن به خورد قاشق و چنگال نرود. 
  4. آب سخت و شوینده‌های سرشار از کلراید لایه محافظت کننده روی لوازم استیل را از بین می‌برد. در صورتی وسیله را خوب خیس کنید و بعد خشک کنید هیچگونه آسیبی نمی بیند و عمر آن افزایش پیدا می‌کند.

نحوه تمیز کردن ظرف و ظروف استیل ضدزنگ

بیشتر نکات مربوط به نگهداری از لوازم استیل ضدزنگ درباره ظرف و ظروف استیل هم صدق می‌کنند. به طور کلی این نکات را در نظر بگیرید:

  1. تماس مستقیم با نمک به استیل آسیب می‌رساند. پس همیشه اول بگذارید آب بجوشد و بعد نمک اضافه کنید. 
  2. قاشق و چنگال‌های پلاستیکی، چوبی یا سیلیکونی آسیب به استیل را به حداقل می‌رسانند. 
  3. اگر ظرف و ظروف استیل را با دست بشویید ماندگاری‌شان بیشتر می‌شود. همیشه در جهت بافت استیل آن را تمیز کنید. 
  4. در صورتی که مدت‌هاست ظرف را استفاده نکرده‌اید اول آن را بشویید.

نگهداری از استیل

در این مقاله شیوه تمیز کردن لوازم استیل ضدزنگ را به شما گفتیم تا لوازم استیل شما عمر زیادی داشته باشند. پس در نظافت خانه‌تان ظرف و ظروف استیل را از یاد نبرید. برای نظافت خانه‌تان از خدمات شهر سرویس استفاده کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket