مقایسه کولر آبی معمولی و سلولزی

سیستم‌های خنک‌کننده تبخیری که به کولر‌های آبی معروف بوده و جزو سیستم‌های پرطرفدار تهویه مطبوع محسوب می‌شوند، از یک مکانیسم خیلی ساده برای سرما بخشیدن به محیط استفاده می‌کنند. این کولرهای آبی بر اساس انرژی نهان تبخیر آب طراحی ‌شده‌اند. روش کارشان نیز به این صورت است که هوای گرم محیط بیرونی را از لا‌به‌لای پد‌ها و پوشال‌های خیس خود عبور می‌دهند تا این هوای گرم عبوری، گرمای خود را به آب داده و خنک شود. سپس هوایی که خنک شده است، به کمک فن‌های کولر وارد کانال کولر می‌شود، و در محیط داخلی منزل منتشر می‌گردد.

کولر‌ها را می‌توان بر اساس ابعاد، نحوه عملکرد، نوع فن، سیستم تنظیمات دمایی، نوع کاربری، ظرفیت، نوع انرژی مصرفی، نوع واسط تبخیری، اجزاء تشکیل‌دهنده، و بسیاری عوامل دیگر دسته‌بندی کرد. اما به‌طورکلی، کولر‌ها را به صورت زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • کولر‌های گازی و مدل جدیدش که به اسپلیت معروف است.
  • کولر‌های آبی که خود شامل مدل‌های پوشالی و سلولزی می‌شوند.

البته همان‌طور که ذکر شد، در این مطلب به‌طور اختصاصی در مورد کولر‌های آبی صحبت خواهیم کرد.

کولر آبی معمولی (پوشالی)

کولر‌های آبی معمولی، که در آن‌ها از پوشال‌های چوبی به‌عنوان واسط تبخیری استفاده می‌شود، از قدیمی‌ترین و درعین‌حال پر‌کاربرد‌ترین انواع کولر‌ها هستند. این کولر‌ها در انواع ۵ هزار، ۷ هزار و ۱۲ هزار موجودند. این اعداد، که توان کولر آبی را مشخص می‌کنند، نشان می‌دهند که کولر در یک محدوده‌ی زمانی مشخص قادر به دمیدن چه میزان هواست. هرچه توان کولر آبی بیشتر باشد، قدرت مکش و دمش آن بالا‌تر بوده و درنتیجه تولید هوای خنک بیشتری هم دارد.

کولر آبی سلولزی

کولر‌های آبی سلولزی تقریباً تمامی ویژگی‌های کولر‌های آبی پوشالی را دارند با این تفاوت که در کولر‌های سلولزی، به‌جای پوشال‌های چوبی از پد‌های متراکم و یکنواختی به نام پد سلولزی استفاده می‌شود. تمام ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد کولر‌های آبی سلولزی به خاطر وجود پد‌های سلولزی است. در ادامه با این ویژگی‌هایی که پد‌های سلولزی به کولر‌های آبی سلولزی بخشیده‌اند به‌طور کامل آشنا خواهید شد.

پوشال و پد سلولزی

پد سلولزی یک ساختار یکنواخت دارد که باعث می‌شود سطح تماس بین آب‌وهوا بسیار بیشتر باشد. تراکم بالای پد‌های سلولزی هم مزید بر علت می‌شود تا مقدار آب بیشتری جذب این پد‌ها شود و درنتیجه توانایی بیش‌تری در خنک‌سازی هوا داشته باشند. بنا‌ بر تحقیقات، راندمان تبخیری یک کولر با پد سلولزی، بالغ‌بر ۸۰ درصد است. این در حالی است که کولر‌های آبی پوشالی میزان راندمان تبخیری پایین‌تری دارند.

پد سلولزی بر‌عکس پوشال، به دلیل تراکم بالایی که دارد، اجازه انتشار گردوغبار در محیط خانه را نمی‌دهد و به همین خاطر برای شهر‌های شلوغ و آلوده بسیار مناسب است.

پد‌های سلولزی هوای گرم را در خود جا داده و به آن اجازه تماس متقابل با آب را می‌دهند. این باعث می‌شود راندمان خنک‌کنندگی کولر سلولزی، به نسبت کولر پوشالی، بالا‌تر برود.

پد سلولزی به خاصیت ضد قارچی‌اش نیز شهره است. این پدها مانع رشد و انتقال قارچ و باکتری، و در پی آن انواع بیماری، به محیط داخلی ساختمان می‌شود. پوشال‌های چوبی، که بخاطر جذب آب و رطوبت بالا مکان مناسبی برای رشد قارچ و انواع باکتری هستند، قادر به جلوگیری از انتشار قارچ‌ها و باکتری‌ها نیستند. به همین خاطر، درصورتی‌که به‌طور دوره‌ای تعویض نشوند، احتمال بروز بیماری‌ها را در افراد بالا می‌برند.

پد سلولزی نیازی به تعویض سالانه نداشته و عمر مفید آن معمولا تا ۵ سال است. اما پوشال‌ها باید هرساله تعویض شوند. در غیر این صورت، علاوه بر امکان انتشار باکتری و گردوغبار، راندمان کاری‌شان هم پایین‌تر می‌آید.

پد سلولزی، بر خلاف پوشال، گرده و خورده تولید نمی‌کند. به همین خاطر، چه در زمان روشن کردن کولر و چه در هنگام تعویض و جا‌به‌جا کردن پد، مشکلات تنفسی ایجاد نمی‌شود.

پد سلولزی بوی نامطبوعی از خود منتشر نمی‌کند. این در حالی است که بر روی نواحی‌ای از پد‌های پوشالی به دلیل منظم نبودن ضخامتشان، ذراتی رشد می‌کنند که می‌توانند بوی نامطبوعی از خود تولید، و به محیط منتقل کند.

پد سلولزی شیار‌های منظمی دارد که باعث می‌شود آب از اطراف پوشال ریزش نداشته باشد و در نتیجه هدر نرود. این شیار‌ها راندمان کاری کولر را نیز بالا‌تر برده و باعث افزایش توان خنک‌کنندگی کولر می‌شوند.

اما پد‌های سلولزی به نسبت پوشال بسیار گران‌‌تر هستند. ضمن اینکه پوشال‌ها همه‌جا به‌راحتی یافت می‌شوند و در دسترس هستند. اما پد‌های سلولزی را نمی‌توان به‌راحتی یافت.

مقایسه کولر معمولی و سلولزی

تعمیر کولر آبی

برای انجام مقایسه بین کولر آبی معمولی و سلولزی، مزایا و معایب هر کدام را بر خواهیم شمرد تا شما بهتر بتوانید به تفاوت‌های آنها پی ببرید و کولر مناسب را انتخاب نمایید.

مزایای کولر پوشالی:

  • کولر‌های پوشالی (معمولی) ارزان‌‌تر هستند.
  • کولر‌های پوشالی هزینه تعمیرات و هزینه برق مصرفی کم‌تری دارند.

معایب کولر پوشالی:

  • در کولر پوشالی، جذب گردوغبار محیط به پوشال‌ها و انتقال آن به فضای داخلی خانه به‌راحتی اتفاق می‌افتد.

مزایای کولر سلولزی:

  • کولر‌های سلولزی خنکی بیشتری تولید می‌کنند.
  • این کولر‌ها بسیار کم‌صدا هستند.
  • کولر‌های سلولزی ضد قارچ و ضد باکتری هستند.
  • این کولر‌ها بدنه محکم و مقاومی دارند.

معایب کولر سلولزی:

  • کولر‌های سلولزی از کولر‌های پوشالی گران‌تر هستند. این کولرها، نسبت به نمونه‌های کولر آبی هم‌تراز خود، چیزی حدود ۳۰ تا ۴۰ گران‌ترند.
  • پد‌های سلولزی همه‌جا به‌راحتی یافت نمی‌شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of