نحوه استفاده صحیح وایتکس در نظافت خانه

 
نحوه استفاده صحیح وایتکس در نظافت خانه

بسیاری وایتکس را نوعی ماده شیمیایی می دانند و نسبت به مصرف آن هراس دارند. در حالی که در اینجا شیوه استفاده از آن در نظافت خانه را معرفی می کنیم.

وایتکس بد نیست، اما شیوه استفاده از آن مهم است

در صورتی که وایتکس را به شیوه مناسب در نظافت خانه به کار ببرید، ابزار خوبی است. چون خاصیت تمیز کنندگی و ضدعفونی کننده دارد. اما زمانی که با مواد شیمیایی دیگر، به خصوص تمیز کننده های توالت و آمونیاک ترکیب شود، می تواند خطر آفرین باشد. در صورت مخلوط شدن این شوینده ها باهم واکنشی ایجاد شده که به آزاد کردن گاز کلر منجر می شود. این گاز در صورت تماس با چشم ها یا وارد شدن به ریه می تواند مرگبار باشد. بنابراین هر شوینده دیگری که استفاده کرده اید باید صبر کنید تا خشک شود و سپس محلول وایتکس را به کار ببرید. در این صورت احتمال ایجاد واکنش سمی کاهش می یابد.

استفاده از وایتکس

وایتکس ضدعفونی کننده است نه یک تمیز کننده

وایتکس در صورت استفاده صحیح (همیشه باید پیش از مصرف با آب رقیق شود)، برای ضدعفونی کردن سطوح مناسب است. چون میکروب و باکتری ها را از بین برده و لباس ها را ضدعفونی می کند. خاصیت ضدعفونی کننده آن مانند نور خورشید است. اما در تماس با گرد و خاک خاصیت خود را از دست می دهد، پس ابتدا باید گرد و خاک را تمیز کنید تا سطح را ضدعفونی کند. بنابراین برای تمیز و ضدعفونی کردن سطح ابتدا باید گرد و خاک را تمیز کنید. 

برای تمیز و ضدعفونی کردن سطح ابتدا باید سطح را با آب و صابون بشویید و بعد بگذارید خشک شود. سپس یک و نیم فنجان سفید کننده را با یک گالن آب مخلوط کنید. وایتکس را به سطح مالیده و بگذارید ده دقیقه بماند. بعد با آب تمیز کنید. بهتر است حین استفاده از وایتکس دستکش بپوشید و در و پنجره را باز کنید چون محلول وایتکس به چشم، پوست و مجرای تنفسی آسیب می رساند.

وایتکس از چرک شدن پارچه جلوگیری می کند

برخی از مردم استفاده از وایتکس را دوست ندارند چون فکر می کنند روی پارچه لکه سفید ایجاد می کند. اما در صورت دنبال کردن دستورالعمل، می تواند پارچه و لباس را سفید و ضدعفونی کند. شاید در دفعات اول شستشوی پارچه کافی باشد اما به مرور چرک می شود و استفاده از وایتکس می تواند از چرک شدن آن جلوگیری کند. 

استفاده از وایتکس 1

چه چیز را می توان با وایتکس تمیز کرد و چه چیز را نمی توان؟ هرگز وایتکس را برای لاکرا، پشم، ابریشم، موهر یا چرم استفاده نکنید چون در هر صورت وایتکس به آن آسیب می رساند. همیشه برچسب پارچه را بررسی کنید. درباره پارچه های رنگی باید مراقب باشید، چون به رنگ و جنس پارچه بستگی دارد. با نگاه کردن به پارچه نمی توان به این اطمینان رسید و باید آن را آزمایش کنید: ۲ قاشق چایخوری وایتکس را به یک چهارم فنجان آب اضافه کرده و یک قطره از آن را روی یک گوشه پنهان پارچه امتحان کنید. یک دقیقه صبر کرده، پارچه را شسته و بگذارید خشک شود. اگر رنگ پارچه عوض نشد می تواند وایتکس را به کار ببرید. 

پارچه هایی مانند اکریلیک، نایلون، پلی اتیلن، پلی پروپیلن و پلی استر در برابر رنگ مقاوم هستند. تقریبا تمام پارچه های سفید نخی و مصنوعی در برابر وایتکس مقاوم هستند. بزرگ ترین اشتباه مردم این است که از وایتکس غلیظ استفاده می کنند.

میزان وایتکس استفاده شده به تعداد لباس و میزان چرک بودنشان بستگی دارد. برای حجم متوسط لباس که آنقدرها چرک نیست نصف فنجان وایتکس و برای لباس های چرک و زیاد یک فنجان وایتکس به کار ببرید.  برای شستشوی ملافه ها چرخه سنگین و آب داغ را انتخاب کنید، از شوینده مناسب استفاده کرده و نصف فنجان وایتکس به کار ببرید. 

استفاده از وایتکس 2

وایتکس پارچه را ضعیف نمی کند

اینکه می گویند وایتکس به پارچه آسیب می زند درست نیست. در صورتی که لباس های مختلف اعم از تیشرت،  جوراب، لباس زیر، ملافه ها و حوله را توی ماشین انداخته اید، می توانید شوینده و وایتکس را مخلوط کنید. 

نکته: می توانید یک چهارم قاشق چایخوری وایتکس را توی آب گلدان بریزید و گل ها را بگذارید. وایتکس مانع رشد باکتری شده  گل ها را تازه نگه می دارد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket