نگهداری بر اساس جنس

روش های اصولی برای نگهداری از لباس ها

برای اینکه لباس ها در مدت زمانی که از آنها استفاده می کنیم سالم و مرتب باشند و زود کهنه و رنگ و رو رفته نشوند باید در نگهداری از آنها دقت شود و یک سری نکات ارزشمند را در مدت زمانی که از لباس استفاده می کنیم یا در هنگام شستشو و یا در مواقع دیگر رعایت کنیم تا لباس هایی تمیز و نو داشته باشیم. در ادامه یک سری از نکات مفید مربوط به نگهداری از لباس ها را در اختیار شما قرار می دهیم:

نگهداری از مخمل و ابریشم:

پارچه های مخمل و ابریشم اگر تا شوند و در کمد یا چمدان نگهداری شوند، خط می اندازند که جلوه و بافت پارچه از بین می رود، این پارچه ها را دور یک استوانه بپیچید و تا نکنید.

جلوگیری از چروک و تا خوردن لباس:

هنگام تا زدن لباس ها و قرار دادن آنها در چمدان برای اینکه مابین لباس، خط تا نیفتد، در محل تا، یک تکه دستمال یا کیسه فریزر بگذارید.

جلوگیری از چروک شدن شلوار:

هنگام سفر، جمع آوری و قراردادن لباس ها در چمدان بسیار مهم است. اگر می خواهید شلوارها در حین بسته بندی در چمدان چروک نشود، توصیه می شود ابتدا قسمت بالای شلوار را قرار دهید، سپس بقیه لباس هایتان را روی آن بگذارید و بعد پای شلوار را روی لباس ها برگردانید.

جلوگیری از باز شدن پلیسه دامن:

برای اینکه پلیسه دامن هنگام خشک شدن باز نشود، توصیه می شود کمربند روی پلیسه ها ببندید.

خوشبو کردن کمد لباس:

برای اینکه کمد لباس تان خوشبو باشد، هرگز لباس های کثیف و عرق کرده را به مدت طولانی در کمد آویزان نکنید؛ در ضمن می توانید شیشه های عطر خالی را لابه لای لباس هایتان بگذارید.

حفظ خط شلوار:

برای اینکه شلوار شما خط اتوی خوبی داشته باشد، در محل خط انداختن شلوار صابون بکشید و سپس اتو کنید.

حرکت روان زیپ:

برای باز و بسته شدن بهتر زیپ، کمی صابون با نوک مداد نرم یا حتی کمی روغن چرخ روی لبه دندانه های زیپ بمالید.

جلوگیری از جذب گرد و خاک در پارچه:

مانتو، چادر و شلوارهای مشکی، گرد و غبار محیط را به خود جذب می کنند.

مواد نرم کننده و ضد الکتریسیته زیادی به بازار آمده است که برای برطرف کردن این مشکل استفاده می شود. بهتر است بدانید که مواد پاک کننده به جامانده در پارچه باعث جذب گرد و خاک می شود. معمولا هنگام استفاده از مواد پاک کننده، کمتر از مقدار مواد توصیه شده در دستورالعمل کارخانه مصرف کنید یا آبکشی را بهتر انجام دهید.


شست وشوی کت و شلوار و پالتو:

این گونه لباس ها را نباید در آب شست وشو داد، بلکه باید خشک شویی شوند. هنگام اتو کشی باید از بخار و حرارت ۱۵۰ درجه سانتی گراد استفاده شود.

شست وشوی پلیور:

پلیورها معمولا به جنس های پشم، اکرلیک، آنقوره، لمزوول و… در بازار وجود دارند، این گونه لباس ها باید فقط با دست شسته شوند و هرگز از ماشین لباسشویی استفاده نشود. مدت زمان شستن کوتاه و هنگام آبکشی ملایم و آرام، عمل کنید و حتما در سطحی صاف خشک کنید.

شست وشوی پیراهن و تی شرت:

این گونه لباس ها را می توانید در ماشین لباسشویی با حداکثر حرارت ۴۰ درجه سانتی گراد بشویید و با دور آرام ماشین، آبکشی کنید. در ضمن برای خشک شدن، لباس را در محیط باز و روی چوب لباسی آویزان کنید.

توصیه ای در شست وشوی لباس های پشمی:

اگر لباس پشمی را در آب ولرم محتوی یک قاشق گلیسیرین آبکشی کنید، پارچه نرم و لطیف و ضمنا مانع از ایجاد خارش پوست بدن می شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of