هر چند وقت یکبار باید کولر آبی را سرویس کنیم؟

تعمیر-کولر-آّبی
 

کولر آبی که به آن کولر تبخیری نیز می‌گویند وسیله‌ای است برای تأمین سرمایش در ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری که با تبخیر آب هوا را خنک می‌سازد و هوای خنک شده را به شکل باد از دریچه‌های تعبیه‌شده در سقف یا روی دیوار به فضای داخل می‌فرستد. کولر آبی حرارت موردنیاز برای تبخیر آب را از محیط اطراف جذب می‌کند. نمونه ساده‌ای که نحوه سرمایش در کولر آبی با استفاده از تبخیر آب را نشان می‌دهد عرق کردن بدن است. بدن برای خنک کردن خود عرق می‌کند. نخست یک لایه نازک روی پوست بدن تشکیل می‌شود، سپس آب با جذب حرارت بدن انسان تبخیر می‌شود. کولرهای آبی سیستم سرمایشی هستند که بر اساس سیستم بادگیرها طراحی شده‌اند که در گذشته برای خنک سازی خانه‌ها استفاده می‌شدند.

سرویس دوره ای کولر آبی

زمان استفاده از کولرها بسته به شرایط آب و هوایی کمی متغیر خواهد بود. اما معمولاً شروع آن اواخر فصل بهار است و تا پایان تابستان مصرفشان ادامه دارد. کولر آبی مانند تمام دستگاه‌های دیگر باید به‌صورت دوره‌ای و منظم سرویس شود. چراکه کارکرد مداوم کولر آبی طول عمر مفید قطعات دستگاه را پایین می‌آورد و ممکن است برخی قطعات خراب شوند. به همین خاطر توصیه می‌گردد که پیش از بروز مشکل، کولرهای آبی به‌صورت دوره‌ای سرویس شوند. ضمن اینکه با توجه به نصب کولرهای آبی در فضای باز و عمدتاً پشت‌بام‌ها و قرار گرفتن در معرض تابش آفتاب و گردوغبار سرویس دوره‌ای کولرهای آبی اهمیت بیشتری می‌یابد و باید در نگهداری از آن‌ها دقت کرد.

زمان مناسب سرویس کولر آبی

درواقع سرویس دوره‌ای و منظم دستگاه و قطعات آن رابطه مستقیمی با کارکرد مناسب دستگاه و طول عمر مفید آن دارد. به همین خاطر کارشناسان توصیه می‌کنند که پیش از شروع گرما سرویس دوره‌ای کولر آبی انجام شود. مناسب‌ترین زمان برای سرویس کولر آبی پایان فصل گرما و روزهای نخست پاییز است که هوا به‌تدریج خنک می‌شود. دیگر زمان مناسب برای سرویس و تعمیر کولر آبی شروع فصل گرما و موقع راه‌اندازی کولر است.

بهتر است پس از خاموش کردن کولر مخزن زیرآب کولر آبی را باز کنید تا آب موجود در مخزن کولر تخلیه شود. درصورتی‌که آب تخلیه نشود باعث تجمع باکتری، جلبک و عوامل بیماری‌زا خواهد شد. ضمن اینکه پس از سرد شدن هوا، ممکن است آب درون مخزن یخ بزند و به پمپ آب کولر آبی آسیب برسد. پس از خاموش کردن کلی کولر آبی در ابتدای فصل پاییز، آب مخزن را خالی کنید و روی کولر را با پوشش مناسبی بپوشانید. پوشال کولرهای آبی نیز باید پیش از شروع گرما و به راه‌اندازی دوباره کولر تعویض شود. چراکه پوشال کولرهای آبی جزو فراورده‌های سلولزی محسوب می‌شود که مکان مناسبی است برای رشد باکتری‌های حساسیت‌زا. ازآنجایی‌که هوای خنک از روی پوشال مرطوب کولر آبی عبور کرده و از طریق کانال وارد محیط می‌شود به‌راحتی ممکن است باکتری و آلودگی را نیز با خود به هوای محیط انتقال دهد. به همین دلیل بهتر است که هرسال پوشال کولر آبی تعویض شود تا از احتمال ایجاد بیماری‌های تنفسی یا آلرژی جلوگیری کنید. ضمن اینکه هرچه پوشال‌ها قدیمی‌تر باشند مصرف آب و برق در کولر آبی نیز بیشتر می‌شود. کارشناسان توصیه می‌کنند که حین تعویض پوشال‌ها از شوره گیر استفاده شود تا مانع از رسوب املاح آب روی پوشال و خراب شدن آن‌ها شود.

عیب‌یابی کولر آبی

هر گاه کولر آبی‌تان دچار مشکل شد، یعنی روشن نشد، سر و صدا داشت، یا باد گرم زد، باید اقدام به عیب‌یابی و رفع خرابی کولر کنید. عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز خرابی در کولر آبی شود. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم مرحله به مرحله پیش بروید تا مشکل را بیابید. در ادامه، مشکلات رایج کولر آبی و طرز عیب‌یابی آن را توضیح می‌دهیم. با ما همراه باشید.

کلید کولر کار نمی‌کند

ممکن است فیوز قطع یا خراب شده باشد. جهت اطمینان، مسیر ورود و خروج فاز به فیوز را با استفاده از فازمتر چک کنید. یا ممکن است که فاز یا نول اصلی خراب باشد. اگر فیوز سالم است اما برق به کولر نمی‌رسد احتمالاً سیم رابط مشکل دارد و خراب‌شده است.

موتور کولر کار می‌کند ولی کولر باد خنک نمی‌زند

ممکن است تشتک سوراخ شده باشد و آب آن خالی‌شده باشد. عدم تنظیم شناور کولر آبی نیز ممکن است باعث نشت آب شیر اطمینان و خالی شدن آب شود. یا اینکه ممکن است پمپ خراب یا شیلنگ پاره شده باشد. نیم‌سوز شدن موتور کولر آبی یا هرز شدن پروانه کولر نیز می‌تواند ازجمله علل خرابی پمپ آب باشند. یک علت دیگر می‌تواند بسته شدن سوراخ ناودان‌ها باشد. برای حل این مشکل بهتر است سوراخ روی ناودان را با جوهر نمک و برس بشویید تا جرم و آلودگی رویشان پاک شود.

پمپ آب و الکتروموتور هردو کار می‌کنند اما کولر باد خنک نمی‌زند

ممکن است مشکل از شل شدن یا تنظیم نبودن تسمه باشد. شاید هم مشکل پاره شدن پارچه برزنتی لرزه‌گیر باشد.

فقط یک دور موتور کار می‌کند

ممکن است مشکل از کلید گریز از مرکز باشد. اگر موقع تغییر وضعیت کارکرد کولر از دور تند به دور کند، موتور سرعت کافی نداشته باشد و موتور صدای خشنی بدهد و داغ شود نشان‌دهنده کار نکردن کلید گریز از مرکز است. دلیل دیگر کار نکردن یک دور موتور می‌تواند خرابی کلید تبدیل باشد.

انتشار قطرات آب در محیط حین روشن بودن کولر

درصورتی‌که شیلنگ آب پاره شود، آب از داخل پره‌های توربین به بیرون می‌ریزد. این آب از راه پوشال و تسمه روی فن می‌ریزد. برای جلوگیری از خراب شدن فن باید شیلنگ را تعویض کنید.

سرویس دوره‌ای کولر آبی شاید در ظاهر کار ساده‌ای باشد که نیاز به مهارت خاصی ندارد اما بهتر است که سرویس کردن کولر را به اهل فن بسپارید تا تمام قطعات برقی و آبی کولر را چک کند و خیالتان از سالم بودن دستگاه راحت شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of