همه چیز در مورد پوشال کولر آبی

پوشال کولر آبی چیست؟

پوشال-کولر-آبی

همان‌طور که احتمالاً می‌دانید کولر‌های آبی با یک سیستم ساده کار می‌کنند. به این صورت که آب در لا‌به‌لای پوشال به گردش در می‌آید و سپس به کمک یک فن، هوای خنک در محیط پخش می‌شود.

روش کلی کار به این صورت است که موتور و پروانه، هوای گرم بیرون را به داخل محفظه کولر کشیده، و دراین‌بین آبی که در بین پوشال‌ها ریخته شده، باعث می‌شود گرمای هوایی که از این مسیر عبور می‌کند تبخیر شده و هوای ورودی به محفظه کولر خنک شود. به همین سادگی! پس در ‌واقع می‌توان گفت، در کولر‌های آبی، پوشال یکی نقش‌های خنک‌کننده اصلی را ایفا می‌کند. پوشال‌ها رشته‌های کوتاه و بلندی هستند که ماشین‌های پوشال سازی آن‌ها را از چوب می‌سازند. ساختار نفوذپذیری پوشال چوبی و ساختمان فیبری آن باعث می‌شود که قدرت پوشال‌ها در جذب آب بسیار بالا باشد. این امر باعث بالا رفتن راندمان کولر‌های آبی و عملکرد بهینه‌ی آن‌ها می‌شود.

ویژگی پوشال خوب

بهترین پوشال‌ها عموماً از چوب درخت سپیدار، تیره بید و یا صنوبر ساخته می‌شوند. چوب این درخت‌ها به دلیل ساختار نفوذپذیرشان قادر به جذب مقادیر بالایی آب است. به همین خاطر، این چوب‌ها برای ساخت پوشال مناسب بوده و اغلب از آن‌ها استفاده می‌شود.

عمر مفید پوشال کولر آبی

پوشال و پد سلولزی کولر آبی

بزرگ‌ترین عیب پوشال‌ها، عمر مفید کوتاه آن‌هاست. پوشال‌ها به دلیل مواجه مداوم با آب، خیلی زود دچار فرسودگی، از هم‌ پاشیدگی، و افتادگی می‌شوند. این باعث می‌شود راندمان کاری کولر آبی پایین بیاید. عموماً توصیه می‌شود هر ساله پوشال‌های کولر آبی تعویض شود تا بتوان بهترین و بالا‌ترین کارایی را از کولر آبی دریافت کرد.

واضح است که کولر‌های آبی برای تأمین سرمایش محیط به رطوبت پوشال نیاز دارند. اما این رطوبت به مرور مشکل‌ساز می‌شود. وجود رطوبت در پوشال‌ها باعث تجمع باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و حتی گردوغبار، و در پی آن انتشار آن‌ها به محیط ساختمان و بروز مشکلات سلامتی و بهداشتی می‌شود. امکان رشد و تکثیر ماهیت‌ها یا هیره‌ها، که نوعی کنه هستند، در محیط مرطوب پوشال‌ها زیاد است. بنابراین، توصیه می‌شود حتماً پوشال‌های کولر آبی را سالی یک‌بار تعویض کنید تا دچار این قبیل مشکلات نشوید.

البته اگر به‌طور ماهانه، با استفاده از محلول سانوسیل، محفظه کولر را ضد‌عفونی کنید می‌توانید بروز مشکلات بهداشتی که در بالا گفته شد را تا حد زیادی کاهش دهید. برای این کار کافی است کمی از این محلول را داخل حوضچه کولر بریزید تا روی پوشال‌ها پمپاژ شود.

سرویس کولر و تعویض پوشال

تعویض پوشال

پوشال‌ها، با حفظ رطوبت، می‌توانند باعث ایجاد باکتری و قارچ شوند. گاهی حتی می‌توانند باعث بروز بیماری‌های تنفسی و ریوی شوند. بنابراین، همان‌طور که گفتیم، بهتر است که با تعویض هر ساله‌ی پوشال‌های کولر‌های آبی، از رشد انواع باکتری‌ها، آلرژن‌ها و ویروس‌ها بر روی پوشال‌ها و انتشار آن‌ها در فضای خانه جلوگیری کنید.

تعویض پوشال‌ها کار بسیار ساده‌ای است. برای این کار فقط کافی است در‌های کولر را باز کرده و بعد با یک پیچ‌گوشتی دو سو، توری نگه‌دارنده پوشال را از بدنه جدا کنید. البته بد نیست توری را هم تمیز کنید. حالا فقط کافی است پوشال‌های داخل محفظه را بیرون آورده و پوشال‌های جدید را جایگزین آن کنید.

پوشال یا پد سلولزی

پد سلولزی

برای تشخیص و انتخاب بین پوشال‌ها و پد‌های سلولزی باید معایب و مزایای هرکدام از آن‌ها را به‌طور مجزا بررسی کرد:

مزایای پوشال‌ها

  • پوشال‌ها به دلیل چوبی بودن و ساختار متخلخلشان، بسیار سبک وزن هستند.
  • پوشال‌های چوبی در دسترس هستند و برای تهیه‌ی آن‌ها، محدودیتی وجود ندارد.
  • ارزان ‌قیمت بودن پوشال‌ها هم باعث افزایش محبوبیت‌شان می‌شود.
  • میزان انتقال دما در پوشال‌ها بسیار بالا است.

معایب پوشال‌ها

  • عموماً پوشال‌های خنک‌کننده، محل تجمع باکتری‌های مضری هستند که قابلیت ایجاد اختلالات تنفسی و ریوی را دارند.
  • ازآنجایی‌که پوشال رطوبت را حفظ می‌کند، امکان ایجاد قارچ و باکتری در بین آن بالا است.
  • ازآنجایی‌که پوشال‌ها از چوب تهیه‌شده‌اند، در برابر آب دچار پوسیدگی می‌شوند و زودبه‌زود باید آن‌ها را تعویض کرد.
  • در اغلب موارد، وجود آلودگی در پوشال‌ها باعث ایجاد بوی بد می‌شود.
  • گرد وغبار و آلودگی درون پوشال‌ها را نمی‌توان تمیز کرد.
  • نفوذپذیری نامناسب در پوشال‌ها باعث مصرف بالای آب، و درنتیجه سبب افزایش هزینه‌ها و هدر رفتن آب زیاد می‌شود.
  • پس از مدتی ساختار پوشال‌ها دچار تغییر می‌شود. این باعث می‌شود عملکرد کولر آبی تا حد زیادی تحت تأثیر قرار بگیرد.

مزایای پد‌های سلولزی

پد سلولزی کولر

  • تراکم بالای آ‌ن‌ها باعث افزایش میزان جذب آب و افزایش راندمان کولر می‌شود. جالب است بدانید که هر متر مکعب پد سلولزی، ۶۰ لیتر آب جذب می‌کند.
  • پد‌های سلولزی دوستدار طبیعت هستند و مواد اولیه آن‌ها در طبیعت تجزیه می‌شود.
  • عمر مفید پد‌های سلولزی به ۵ سال هم می‌رسد.
  • راندمان کولر آبی دارای پد‌های سلولزی بیشتر از کولر‌هایی است که از پوشال استفاده می‌کنند. راندمان این کولر‌ها بیشتر از ۸۰ درصد گزارش شده است.
  • ساختار یکپارچه پد‌های سلولزی باعث می‌شود در گذر زمان دچار افتادگی و از هم پاشیدگی نشود و بتواند در طولانی مدت به خوبی مورد استفاده قرار گیرد.
  • ساختار یکنواخت پد‌های سلولزی باعث می‌شود که سطح تماس آب‌وهوای گرم بالا‌تر رفته و نرخ انتقال دما و خنک سازی محیط به طور چشم‌گیری افزایش یابد.

معایب پدهای سلولزی

  • قیمت پد‌های سلولزی به نسبت پوشال‌ها بالا‌تر است. البته در صورتی که راندمان کاری بالا‌تر، میزان صرفه‌جویی در مصرف آب و برق، و همین‌طور کاهش هزینه‌های تعمیر، نگهداری، و تمیزکاری آن را در نظر بگیریم، این تفاوت قیمت منطقی به نظر می‌رسد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of