چرا فیوز پرید؟

 
چرا فیوز پرید؟

آناتومی فیوز

در سیستم های الکتریکی قدیمی دو نوع فیوز ۱۲۰ ولت و ۲۴۰-۲۲۰ ولت استفاده می شوند. برای مدارهای ۲۴۰-۲۲۰ ولت، فیوزها پیچ های سرامیکی کوچکی هستند که در سوکت های پنل فیوز قرار دارند، مانند پیچ های لامپ در سوکت آن. در داخل فیوز یک نوار فلزی وجود دارد که تمام انرژی الکتریکی از آن عبور می کند.این نوار به اندازه تسمه سیم برق است و اگر مقدار زیادی انرژی الکتریکی از آن عبور کند، ذوب شده یا جریان برق را قطع می کند. فیوز یک یک قسمت شیشه ای دارد که از آن می توانید نوار فلزی را ببینید و زمانی که فیوز می پرد، می توانید نوار فلزی ذوب شده یا ابری شدن شیشه را ببینید. فیوزهای پیچ شده معمولا ۱۵ آمپر، ۲۰ آمپر یا ۳۰ آمپر هستند.

مدارهای ۲۴۰-۲۲۰ ولت متصل به لوازم برقی اصلی مانند دستگاه تهویه یا غیره، دارای فیوزهای کوچک هستند که بین قطعات فلزی قرار داشته و این قطعات فیوزدار از داخل پنل فیوز برداشته می شوند تا فیوز را عوض کرد. این فیوزها برای لوازم ۲۴۰-۲۲۰ ولت با آمپر ۳۰، ۴۰ و ۵۰ هستند.

اندازه فیوزها

فیوز مانند مدارشکن با اندازه تسمه سیم برق برابر است تا از جذب بیش از حد جریان برق پیشگیری شود. بنابراین استفاده از اندازه صحیح فیوز از افزایش بار مدار پیشگیری می کند.

  • برای مدار بزرگ تر یا درجه ۱۴، مدارشکن ۱۵ آمپر مناسب است.

  • برای سیم بزرگ یا درجه ۱۲، مدارشکن ۲۰ آمپر مناسب است.

  • برای سیم بزرگ یا درجه ۱۰، مدارشکن ۳۰ آمپر مناسب است.

برخی از افراد یک سکه مسی را در فیوز سوخته قرار می دهند که باعث وصل شدن جریان برق مدار می شود، با این حال احتمال آتش سوزی را ایجاد می کند زیرا ممکن است از سیم های مدار انرژی نامحدود عبور کند.

  • هشدار: هرگز یک فیوز سوخته را با یکی از آمپرهای بالاتر تعویض نکنید.

نوع فیوز جدیدترین با نام پایه ادیسون پایه خاصی دارد که از قرار گرفتن فیوز اشتباه در سوکت پیشگیری می کند. زمانی که پایه در سوکت فیوز قرار می گیرد، باید اندازه آن برابر باشد. اگر پنل فیوز پایه ادیسون ندارد، می توانید آن را نصب کنید.

در هنگام پریدن فیوز چه رخ می دهد؟

دو شرایط به پریدن فیوز منجر می شود. اولین و رایج ترین دلیل این است که با جذب جریان برق بیش از حد از مدار توسط تعداد زیادی لامپ یا لوازم برقی، ظرفیت فیوز رد شده و نوار فلزی داخل آن ذوب می شود. در نتیجه تمام چراغ ها، خروجی ها و لوازم متصل به مدار ناگهان خاموش می شوند. با بررسی فیوز متوجه می شوید که نوار فلزی پشت قطعه شیشه ای ذوب شده یا شیشه ابری شده و نشان ذوب شدن نوار است. در اینجا باید فیوز را با یک فیوز مشابه تعویض نمود یا اینکه لوازم را به مدار دیگری متصل کنید تا از افزایش بار مدار پیشگیری شده و فیوز نپرد. لوازم گرمایشی مانند توستر یا اتو یا لوازم موتوردار مانند جاروبرقی، در مقابل افزایش بار آسیب پذیر هستند، زیرا میزان دریافت انرژی الکتریکی توسط آن ها بالاست، مخصوصا در اولین دفعات.

دلیل دیگر پریدن فیوز زمانی است که یک سیم داغ با یک سیم زمینی یا خنثی تماس دارد. این شرایط که اتصال کوتاه نامیده می شود به دلیل شل شدن سیم، سیم های آسیب دیده یا مشکلات سیمکشی لوازم متصل به برق، رخ می دهد. برای مثال یک لامپ که خوب سیمکشی نشده،در صورت اتصال به برق، می تواند به اتصال کوتاه و پریدن فیوز منجر شود. یا سیم هایی که توسط جوندگان در دیوار آسیب دیده اند باعث تماس سیم داغ با سیم زمینی یا خنثی می شوند. نشانه اولیه آن مشابه افزایش بار الکتریکی است، نوار فلزی داخل فیوز سوخته و تمام لامپ ها و اتصالات داخل جریان قطع می شوند. اما در صورت وقوع اتصال کوتاه، تعویض فیوز ممکن است به پریدن فوری فیوز جدید منجر شود، مگر اینکه مشکل اتصال کوتاه را حل کنید.

تشخیص مکان وقوع اتصال کوتاه می تواند زمان بر باشد. زیرا بسیاری از اتصالات کوتاه داخل لامپ ها یا لوازم ابتدا بر تمام دستگاه های متصل تاثیر گذاشته و سپس فیوز را می پرند. اگر فیوز جدید نپرید، شاید مشکل از یکی از لامپ ها یا لوازمی بوده که به برق وصل نشده. در غیر این صورت مشکل به سیم کشی مدار مربوط است. می توانید هر پریز، کلید دیواری و اتصال برق را بررسی کنید. اما بهتر است در این شرایط از یک تکنسین برق کمک بگیرید تا مشکل را حل کند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket