کاهش صدای داکت اسپیلت

علت صدای ایجاد شده از داکت اسپلیت

صدای ایجاد شده در داکت اسپیلت از فن کویل و چیلر بیشتر بوده و یافتن راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت را برای افراد به یک نیاز و دغدغه تبدیل کرده است. داکت اسپلیت یک سیستم دو تکه تشکیل شده از یک یونیت داخلی و یک یونیت خارجی که با یک لوله مسی به هم وصل شده اند می‌باشد.

صدای کارکرد داکت اسپلیت در اثر فعالیت فن بزرگ نصب شده در داخل اپراتور است. این فن برای به جریان انداختن هوا به داخل خانه در این سیستم تعبیه شده است. فن بزرگتر قرار گرفته در داکت اسپلیت صدای ایجاد شده را از طریق کانال‌های هوا به داخل فضای منزل منتقل می‌کند. نصب در جای مناسب و مشورت گرفتن از افراد مطلع در نصب و راه اندازی داکت اسپلیت از راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت است.

راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت

برای ایجاد صدای داکت اسپلیت دو منبع احتمالی صدا وجود دارد. اولی یونیت خارجی بوده که مجهز به کندانسور و کمپرس لرزشی که هنگام فعالیت صدای آنها از طریق کانال وارد ساختمان می‌شود، دومی که درصد بیشتری را به خود اختصاص می‌دهد صدای فن یونیت داخلی ساختمان است که در زیر سقف کاذب نصب می‌شود. بنابراین از راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت می‌توان به نکات زیر اشاره داشت:

  • یونیت داخلی در فضایی به دور از اتاق خواب و اتاق پذیرایی نصب شود، که بهترین جا راهروی ورودی منزل است.
  • به جای کانال کشی چهار گوش گالوانیزه از کانال‌های گرد انعطاف پذیر (flexible) استفاده شده و کانال‌ها با عایق پوشانده شوند.
  • دریچه برگشت هوا با رعایت استاندارد در مسیر کانال یونیت داخلی نصب شود.
  • عایق صوتی در دریچه بازدید یونیت داخلی برای کاهش صدا نصب شود.
  • استفاده از سیستم یا موتور فن‌های اینورتر که اصلاحا متغیر نیز گفته می‌شود، یکی از راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت است که تا حدودی گران به نظر می‌آید.
  • تراز نبودن دستگاه، نامیزانی‌های نصب و رعایت نکردن استاندارد‌ها به مرور منجر به ایجاد صدای داکت می‌شود. بنابراین از افراد متخصص برای نصب داکت اسپلیت مشورت و همراهی بخواهید.
  • در واحد‌های بزرگ به جای استفاده از یک داکت اسپیلت با حجم بالا از چند داکت اسپیلت با ظرفیت پایین استفاده کنید.

راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت بیان شده در این قسمت برای استفاده از این سیستم بدون آلودگی صوتی محیط در نظر گرفته شده است. در ادامه چندین راه دیگر را برای کاهش صدای داکت اسپلیت ارائه می‌دهیم.

در شیراز سرویس به بهترین و حرفه ای ترین متخصصین تعویض داکت، نصب و سرویس کولر آبی و اسپیلت در شیراز دسترسی دارید.

عایق صدای داکت اسپلیت

عایق کاری صوتی داکت اسپلیت هواساز در درون سقف یکی از راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت است. استفاده از عایق صوتی باعث جلوگیری از انعکاس صدا در داخل کانال‌ها و انتقال آن به دریچه ورودی هوا به فضای ساختمان می‌شود. در کنار استفاده از کانال کشی استاندار می‌توان عایق صدای داکت اسپلیت را یک مورد موثر در کاهش صدا در داکت نام برد.

استفاده از سیستم دیجی کنترل

کاربرد سیستم دیجی کنترل از جمله راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت است.دیجی کنترلر با تنظیم دور فن داکت اسپلیت در کاهش صدای داکت اسپلیت موثر واقع می‌شود. اما به این نکته توجه داشته باشید که این سیستم برای همه داکت‌ها قابل استفاده نبوده و تنها برای داکت‌های خاصی کاربردی است.

تبدیل داکت اسپلیت معمولی به اینورتر

دستگاه های استاندارد داکت اسپلیت هواساز که دارای تنظیم دور فن اینورتر و متغیرمی‌باشند، یکی از راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت است. این امر منجر به اقداماتی مانند تبدیل داکت اسپلیت معمولی به اینورتر شده است. برای این کار از موتور فن‌های اینورتر در سیستم داخلی داکت اسپلیت استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از داکت اسپلیت

یکی از مواردی که افراد را با وجود ایراداتی چون صدای داکت اسپلیت متقاعد به استفاده از این سیستم می‌کند، مزایای داکت اسپلت است. برای انتخاب یک سیستم تهویه مطبوع با دانستن ویژگی این سیستم‌ها کار را برای شما راحت تر می‌کند. در این قسمت به بررسی تعدادی از این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • تامین هوا و اکسیژن تازه از بیرون و انتقال آن به فضای ساختمان
  • بازگرداندن هوای داخل ساختمان به اپراتور دستگاه و تهویه مناسب
  • هوای درون داکت قبل از ورود به فضای ساختمان از یک دریچه عبور می‌کند. به این امر فیلتر کردن هوا در داکت اسپلیت می‌گویند.
  • قیمت مناسب این سیستم نسبت به دیگر سیستم‌های برودتی و حراراتی
  • جداسازی مصرف انرژی برای واحد‌های مختلف(مختص مجتمع‌های آپارتمانی)
  • دارای کویل آب گرم برای سیستم گرمایش

معایب استفاده از داکت اسپلیت

در کنار صدای آزار دهنده داکت اسپلیت که در دسته عیوب بارز این دستگاه قرار دارد می‌توان مورد دیگری اشاره داشت. هم دما شدن تمام اتاق‌های یک ساختمان هنگام استفاده از داکت اسپلیت، یک عیب مشخص در استفاده از این سیستم است. زیرا این امکان برای افراد وجود ندارد که دمای اتاق خود را متناسب با نیازشان تغییر دهند. تغییرات دمایی بصورت یک پارچه در این سیستم انجام می‌شود.

  • راه‌های کاهش صدای داکت اسپلیت، با در نظر داشتن یک راه‌اندازی و نصب استاندارد، استفاده از افراد متخصص در نصب داکت اسپلیت، استفاده از لوازم جانبی مناسب برای کاهش صدا و در نهایت یافتن یک مکان مناسب برای نصب یونیت داخلی داکت اسپیلت به راحتی قابل انجام است.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of