گرفتگی لوله یخچال

 
گرفتگی لوله یخچال

این اصلی ترین دلیل چکه کردن یخچال است. با روشن بودن یخچال، رطوبت آن در فریزر جمع شده و منجمد می شود. هر ۶ تا ۴۸ ساعت یک بار چرخه یخ زدایی آغاز شده و این یخ که در چرخه انجماد یخچال پدید آمده ذوب می شود. سپس آب از طریق لوله در سینی پایان جمع شده و پیش از آغاز چرخه یخ زدایی بعدی تبخیر می شود.

اگر لوله گرفته باشد آب به فریزر بازمی گردد. سپس به قسمت مواد غذایی و از آنجا در کف یخچال جمع می شود. در صورت از بین نبردن این مشکل این آب منجمد شده و به دلیل تهویه ناکافی خنک کنندگی یخچال را کاهش می دهد. در یخچال های ساید بای ساید، فریزر در پایین  و تمام فریزر، این آب در کف یخچال جمع شده و پس از انجماد و پر شدن فضای یخچال به روی زمین میریزد.

دسترسی به لوله

اگر بسته بودن لوله باعث چکه کردن یخچال شده ابتدا باید به لوله دسترسی پیدا کنید. دسترسی به لوله به نوع یخچال و کارکرد آن بستگی دارد. می توانید بر اساس نوع یخچال خود با روش حل این مشکل آشنا شوید.

لوله همیشه در زیر قسمت تبخیرکننده قرار دارد (کویل فریزر).

گرفتگی لوله یخچال ساید بای ساید

گرفتگی لوله یخچال ساید بای ساید

دسترسی به لوله در یخچال های ساید بای ساید بسیار آسان است، زیرا گاهی اوقات بدون چرخاندن پیچ هم می توان به لوله دست یافت. درب یخچال را باز کرده و به کف فریزر نگاه کنید و به دنبال لوله باشید (مانند تصویر). در غیر این صورت باید کاور تبخیر کننده را بردارید (کاور پشت فریزر). در صورت برداشتن کاور تبخیرکننده باید جریان برق یخچال قطع باشد.

گرفتگی لوله یخچال فریزر پایین

پیش از دسترسی به لوله جریان برق را قطع کنید. بر اساس مدل یخچال دسترسی به لوله در فریزر کف دشوار است. در مدل های فریزرهای کشویی باید در را بردارید تا به لوله دسترسی داشته باشید. پس از جدا کردن در، کاور تبخیرکننده را برداشته (کاور در پشت فریزر) و سپس می توانید لوله را در زیر کویل ببینید.

گرفتگی لوله یخچال فریزر بالا

بر اساس مدل یخچال فریزر در بالا، دسترسی به لوله متفاوت است. در برخی از مدل های جدید (پس از سال ۲۰۰۰) در پایین فریزر لوله قرار دارد، بنابراین تنها راه دسترسی به لوله از طریق فریزر است. در برخی از مدل های جدیدتر و تقریبا تمام مدل های قدیمی، لوله در پشت یخچال و در قسمت پایین آن قرار دارد.

فریزر در بالا

لوله تخلیه از پشت

اگر لوله در پشت فریزر قرار دارد، اولین کاری که باید انجام دهید این است که زانویی لوله دسترسی داشته باشید زیرا بیشتر گرفتگی ها از این قسمت هاست. اگر این قسمت را باز کرده و گرفتگی از آن بود، آن را بشویید تا گرفتگی از بین برود. در برخی از مدل ها در قسمت مواد غذایی (در بالا، پشت یا وسط) یک کلاهک لوله وجود دارد که ممکن است در آنجا هم گرفتگی ایجاد شود.

فریزر در بالا

عدم وجود لوله در پشت

اگر لوله در پشت یخچال موجود نیست باید از فریزر به آن دسترسی داشته باشید. کاور تبخیر کننده را از پشت فریزر بردارید. پس  از برداشتن کاور باید لوله را در زیر تبخیر کننده ببینید.

باز کردن لوله

اگر براثر بسته بودن لوله یخچال چکه می کند، باید به لوله دسترسی داشته باشید و آن را باز کنید. این کار در تمام مدل ها ثابت است به جز فریزر در بالا. اگر در مدل فریزر در بالا و لوله در پشت چکه ایجاد شده باید قسمت فریزر در بالا و لوله در پشت را مطالعه کرده باشید.

ابتدا یخ روی لوله را بردارید. اگر لوله بسته باشد حتما روی آن یخ دیده می شود. با کمک آب داغ می توانید این یخ ایجاد شده را ذوب کنید. پس از برداشتن یخی که لوله را بسته، می توانید یک بطری کوچک را از آب داغ پر کرده و آن را در لوله اسپری کنید.

پس از جریان یافتن آب می توانید لوله را تمیز کنید. دو ماده اصلی و موثر تمیز کننده لوله عبارت اند از سفیدکننده و جوش شیرین. در صورت استفاده از سفید کننده، آن را به میزان برابر با آب مخلوط کرده و دو فنجان از آن را در لوله بریزید. در صورت استفاده از جوش شیرین، یک چهارم پیمانه از آن را با سه چهارم پیمانه آب مخلوط کرده و در لوله بریزید.

مبدل حرارتی

گاهی اوقات برای پیشگیری از بسته شدن لوله به مبدل حرارتی نیاز دارید. اگرچه این روش همیشه مورد نیاز نیست اما اگر لوله همیشه بسته می شود باید این روش را امتحان کنید. این روش تنها زمانی موثر است که یخچال به گرمایش یخ زدای فلزی مجهز است. در صورتی که گرمایش شیشه ای است از این روش استفاده نکنید.

یک تکه سیم مسی برداشته و آن را دور گرمایش یخ زدا احاطه کرده و آن طرف سیم را در داخل لوله قرار دهید. این روش زمانی که یخچال در حالت یخ زدا قرار دارد، گرما را به لوله منتقل می کند تا یخ گیر کرده در لوله را ذوب کند.

داکبیل پلاستیکی روی لوله بسته شده

برخی از یخچال ها یک حفره لاستیکی به نام داکبیل (به خاطر شکل شان) دارند که لوله را بسته و چکه را ایجاد می کند. این یکی از نقص های یخچال های ویرلپول است که البته با کیت تعمیر همراه هستند. این کیت # W10619951 نام داشته و یک زانویی لوله داشته که به جای داکبیل استفاده می شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket