گرم نگه داشتن خانه در فصل سرما

این روزها تقریبا همه ما نسبت به افزایش همیشگی قیمت برق، سوخت و حامل‌های انرژی، نگرانی فزاینده‌ای داریم. طبیعتا در فصل سرما، این نگرانی‌ها بیشتر هم می‌شود چراکه مصرف سوخت و انرژی در نیمه دوم سال به اوج خود می‌رسد.
خوشبختانه، طی سالهای اخیر، بحث بهره‌وری انرژی و جلوگیری از هدررفت آن در منازل و ادارات بیش از پیش جدی شده و شاید مهمترین دلیل آن را بتوان افزایش قیمت انرژی و آلودگی هوا دانست. برای بسیاری از ما، جلوگیری از هدررفت انرژی به کور کردن دریچه کولر یا پوشاندن درز پنجره‌ها ختم می‌شود اما روش‌های بسیار متنوع‌تر و مهم‌تری وجود دارد که از هدررفت گرما در فصل سرما به خوبی جلوگیری می‌کند؛ در ادامه به برخی از مهمترین این روشها اشاره می‌کنیم.

استفاده از ورقه فویل
یکی از راه‌های جلوگیری از هدررفت گرما از شوفاژها و رادیاتورها به خصوص در مدلهای دیواری استفاده از فویل آلومینیومی منعکس کننده گرما در پشت رادیاتور است. نصب این فویل‌ها باعث می‌شود تا گرما از طریق دیوار از فضای خانه خارج نشود. همچنین، در برخی مغازه‌ها می‌توان این ورقه‌های فویل را براحتی و ارزانی پیدا کرد.

نصب قفسه بالای شوفاژ
در بالای رادیاتورها، بخصوص اگر سقف خانه‌هایتان بلند است، یک قفسه نصب کنید. البته آنچه که مهم است اینکه وسیله‌ای را مستقیما روی رادیاتور قرار ندهید بلکه قفسه‌ای را بالای شوفاژ نصب کنید؛ این کار باعث می‌شود تا گرما به پایین بازگردد و مستقیما به سمت بالا نرود. مخصوصا اگر بالای شوفاژ پنجره و پرده قرار دارد، گرمای هوا به وسط این پرده رفته و محبوس شده یا هدر می‌رود.

استفاده از پرده‌های ضخیم
یکی از مهمترین راه‌ها برای مقابله با هدررفت گرما از خانه، استفاده از پرده‌های ضخیم است. همچنین، استفاده از پرده‌هایی که تودوزی عایق دما دارند نیز گزینه مقرون به صرفه‌ای محسوب می‌شود. هرچه ضخامت این پرده‌ها بیشتر باشد، بهتر است. اگر آنقدر بودجه ندارید تا پرده‌های خود را عوض کنید، خودتان دست به کار شده و پرده‌ها را با یک آستر پشمی یا پشم شیشه عایق کنید. حتی می‌توانید از پرده‌های پی‌وی‌سی حمام استفاده کنید. همچنین نصب یک پرده جلوی در ورودی نیز می‌تواند یک لایه محافظتی بیشتر اضافه کند.

استفاده از نور خورشید
هرچند ما موافق عایق کردن پنجره‌ها هستیم اما دلیل نمی‌شود ارزش نور خورشید را فراموش کنید؛ پس اجازه دهید در هنگام روز نور خورشید به داخل خانه وارد شود تا از این منبع گرمایشی رایگان و طبیعی استفاده کنید. در طول روز، پرده‌ها باید کنار باشند اما بلافاصله پس از کاهش اشعه خورشید پرده‌ها را دوباره به حالت عادی برگردانید تا از هدررفت دما جلوگیری کنید.

استفاده از فرش مناسب
فرش ها می توانند به عنوان عایقی برای گرم نگه داشتن محیط خانه مورد استفاده قرار گیرند.

عایق کردن شومینه‌ها
اجازه ندهید گرما از دودکش شومینه‌ خارج شود. هرچند استفاده از شومینه تقریبا در تمام خانه‌ها متداول است اما برای بسیاری از ما شومینه بیشتر جنبه دکوری دارد تا گرمایشی؛ پس اگر شما هم از شومینه‌های خود استفاده نمی‌کنید، با استفاده از عایق‌ها و بالن‌های مخصوص دودکش شومینه می‌توان از هدررفت گرمای داخل خانه جلوگیری کرد. اما حواستان باشد قبل از درآوردن این بالون شومینه را روشن نکنید؛ این بالن‌ها از جنس لمینت مخصوصی هستند که در داخل لوله دودکش قرار می‌گیرند. همچنین، عایق‌های پشمی و پشم شیشه‌ای هم در بازار وجود دارد اما بازهم فراموش نکنید که پیش از روشن کردن شومینه آنها را از داخل دودکش خارج کنید.

خلوت کردن اطراف رادیواتورها
از قراردادن مبلمان بزرگ در کنار شوفاژها خودداری کنید چرا که به مرور زمان مبلمانی که کنار شوفاژ قرار داده شده، گرما را به خود جذب می‌کند و نمی‌گذارد تا این گرما به فضای خانه برسد.

کور کردن اتاق‌های بلا استفاده
بستن در اتاق‌هایی که از آنها استفاده نمی‌شود، از ورود هوای سرد به سایر فضای خانه جلوگیری می‌کند.

نصب تایمر و ترموستات
نصب تایمر و ترموستات روی وسایل گرمایشی بسیار مهم است. اینکه بخواهید تمام وسایل گرمایشی را در کل روز روشن نگاه دارید اصلا منطقی نیست.

 

به کمک :iphone: اپلیکیشن شیراز سرویس :iphone: ، می تونید خدماتتون را به راحتی و از صدها متخصص حرفه ای دریافت کنید.
  در هر زمان از شبانه روز درخواست خدمات خودتون رو ثبت کنید.
  خودتون از روز نظر سایرین و سابقه متخصص اون رو انتخاب کنید.
  مطمئن باشید که بهترین و قابل اعتماد ترین متخصصین کار شما رو انجام می دهند.
  در هر ساعت از شبانه روز پشتیبانی شیراز سرویس همراه شما خواهد بود.
  خیلی سریع متخصصتون رو پیدا می کنید و کارتون انجام میشه.
  تازه توی قرعه کشی صفرهای_طلایی_شیراز_سرویس هم شرکت می کنی.


:star2::star2::star2::star2::star2::star2::star2::star2::star2::star2::star2:
اپلیکیشن شیراز سرویس
اپلیکیشن درخواست خدمات و تأسیسات منزل و محل کار
ثبت درخواست آنلاین خدمات و دریافت بیش از ۳۵۰ نوع خدمت مختلف توسط هزاران استادکار و متخصص
دستیابی به هزاران متخصص و سرویس کار در سریع ترین زمان ممکن
انتخاب بهترین ها با استفاده از سوابق و نظرات دیگران

www.shahr-service.ir   آدرس سایت :
@shirazserviceapp        کانال تلگرام :

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of