علت رسوب آب در لوله چیست؟

علت رسوب آب در لوله و یافتن روش‌هایی برای رسوب زدایی لوله آب از سری اقدامات کاربردی در نگهداری و استفاده بی دغدغه از لوله کشی آب در ساختمان است. رسوب برداری لوله‌ها با تشخیص علت رسوب آب در لوله ارتباط مستقیم دارد.

علت رسوب آب در لوله گرم و سرد ساختمان تجمع مواد معدنی موجود در آب مصرفی است. متناسب با محیط و نوع آب جریان یافته در لوله‌ها درصد رسوب گیری متفاوت است. مشاهده بیش از حد این مشکل در لوله‌های آب گرم ساختمان نیاز افراد به روش‌های رسوب زدایی لوله پلاستیکی و رسوب زدایی شیرآلات را بیش از پیش کرده است.

سیستم رسوب زدایی و رفع گرفتگی لوله آب گرم با پالس الکتریکی، استفاده از محلول رسوب زدا لوله و رسوب زدایی لوله آب گرم با دستگاه‌های مخصوص اقدامات انجام شده در مسیر رفع علت رسوب آب در لوله است. در این مطلب از مجله خدمت از ما پس از مشاهده دلایل رسوب گیری لوله‌های ساختمان به معرفی برخی روش‌های رسوب زدایی لوله‌ها با شما همراه خواهیم بود.

علت رسوب آب در لوله

اینکه بدانید رسوب تشکیل شده در سطح لوله تحت تاثیر چه موادی بوده در به کار گیری روش‌های رسوب زدایی نقش بسزایی دارد. علت ایجاد رسوب در لوله‌ها، تجمع موادی مانند کربنات سدیم، سولفات کلسیم، سولفات منیزم ناشی از عبور ترکیبات همراه با آب در داخل لوله‌ها است.

در واقع علت رسوب آب در لوله تبخیر رسوبات جمع شده در لوله کشی ساختمان و افزایش غلظت این مواد در آب جریان یافته در این لوله‌هاست. نشانه‌های وجود رسوب در لوله مشاهده شوره‌های نشسته در سطح لوله‌های آب گرم و محل اتصالات آنهاست.

کاهش فشارآب و افزایش دمای آب در حالت کلی علت رسوب آب در لوله است. باقی ماندن بیش از اندازه آب در لوله کشی ساختمان در اثر فشار ضعیف و همین طور تبخیر مواد معدنی آب به دلیل افزایش دما گرفتگی لوله‌ها و مشکلات ناشی از آن را به همراه دارد.

 

مشکلات پیش آمده در ساختمان در اثر رسوب آب در لوله

یافتن علت رسوب آب در لوله‌ها تحت تاثیر مشکلات مشاهده شده در ساختار سیستم لوله کشی ساختمان ضرورت یافته است. تجمع رسوبات به جای مانده از عبور آب از مسیر لوله‌ها با ایراداتی مشابه موارد زیر در اتصالات انجام شده همراه است.

  • رسوب گیری لوله آب گرم با مشکلاتی مثل کند شدن فشار آب همراه است. علاوه بر این مورد از دست رفتن حرارت آب گرم در اثر برخورد با رسوبات در مسیر موتورخانه‌ها منجر به افت بازدهی و ضعف در عملکرد سیستم‌های گرمایشی ساختمان می‌باشد.
  • رسوب جمع شده در لوله‌های منتهی به مخزن‌های حرارتی نیاز بیشتر به انرژی گرمایشی برای گرم کردن آب را ایجاد کرده و از این مصرف انرژی و هزینه‌های متناسب با آن افزایش می‌یابد.
  • رسوب گذاری شیرآلات به مرور زمان خرابی و شکستگی لوله‌های اصلی آب گرم و نیاز به تعویض و تعمیر قطعات را به دنبال دارد.
  • ایرادات ناشی از رسوب آب در لوله تنها به گرفتگی لوله کشی آب گرم محدود نشده و به مرور زمان منجر به آلودگی آب با املاح معدنی مضر و تاثیر نامناسب بر سلامتی و بهداشت همراه است.

پس از آشنایی با علت رسوب آب در لوله و ایرادات ناشی از وجود طولانی مدت این رسوبات در لوله‌های آب گرم و سرد با روش‌های رسوب زدایی و رفع رسوب از لوله‌ها به صورت زیر معرفی می‌شود.

 

روش‌های رسوب زدایی داخل شیرآلات

انجام عملیات رسوب زدایی لوله‌ها در گذشته با دردسرهای زیادی مثل طولانی بودن روند پاکسازی لوله‌ها از رسوب و تاثیر نامساعد ریختن اسید در چاه فاضلاب و مواد کاربردی بر سلامت افراد همراه بود. امروزه ساخت تجهیزات کاربردی و مواد پاک کننده رسوب گیری را با کمترین درصد خطر برای سلامتی افراد انجام می‌دهد.

 

سیستم رسوب زدایی و رفع گرفتگی با پالس الکتریکی

نصب سیستم پالس الکتریکی (Impulse Technology) یکی از مدرن ترین و موثر ترین روش‌های رفع رسوب در لوله‌های ساختمانی است. دستگاه پالس الکتریکی را می توان بر روی انواع لوله‌های انتقال آب اجرا و از پالس‌های الکتریکی ایجاد شده توسط این دستگاه برای پودر شدن رسوبات و عبور آنها از مسیر لوله استفاده کرد.

رسوب زدایی لوله با استفاده از تکنولوژی تصفیه الکتریکی

یکی از جدیدترین روش‌های رسوب برداری لوله‌ها رفع گرفتگی آنها با روش و تکنولوژی تصفیه الکتریکی است. به کارگیری طراحی میدان مغناطیسی در ساخت دستگاه پالس الکتریکی جلوگیری از تجمع رسوبات در لوله‌ها را به همراه دارد.

 

جذب یون‌های سخت در این میدان مغناطیسی محلول شدن رسوبات در آب و گذر آنها از مسیر لوله را به دنبال دارد. این وسیله بدون صدا بوده و برای رفع رسوب لوله‌ها در ساختمان بسیار کاربردی است.

 

محلول رسوب زدا لوله

امروزه محلول های بسیاری را می توان یافت که قادر هستند رسوب لوله های آب گرم را رفع کنند. استفاده راحت، قیمت مناسب، دوام زیاد، نداشتن تاثیرات منفی بر روی لوله ها و سلامت انسان و … از جمله ویژگی های مثبت استفاده از محلول های شیمیایی رفع رسوب لوله است.

محلول‌های رسوب زدایی لوله با هدف حل کردن این مواد جمع شده در دیوار لوله تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرند. در هنگام استفاده از این محلول‌ها به نوع رسوب زدایی لوله پلاستیکی و دیگر جنس‌های لوله توجه داشته باشید.

 

قیمت مناسب، دوام بالای اثر آنها بر رسوب گیری لوله، نداشتن تاثیرات بد برای سلامت انسان و مخرب بر ساختار لوله‌ها از ویژگی‌های بارز انواع محلول رسوب برداری لوله‌ها می‌باشد. میتره محلول رسوب زدای رایجی بوده که برای رفع گرفتگی لوله، رسوب ردایی و جرم گیری لوله‌های آب گرم از آن استفاده می‌شود.

نکات مهم در کاربرد روش‌های رسوب برداری لوله‌ها

برای رفع علت رسوب آب در لوله توجه به جنس لوله‌های به کار رفته در ساختمان، وضعیت گرفتگی لوله‌های آب گرم و سرد و همین طور ساختار لوله کشی در انتخاب روش رسوب زدایی نقش مهمی دارد. تاثیر محلول رسوب زدای و یا دیگر روش‌های تصفیه الکتریکی و پالس الکتریکی مستلزم انتخاب و اجرای صحیح این روش‌ها در لوله کشی ساختمان است.

 

برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی به ساختار لوله کشی ساختمان تا حد امکان از افراد متخصص برای تشخیص نوع گرفتگی، اندازه آن و روش مناسب برای رسوب برداری لوله‌ها راهنمایی بخواهید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of