نحوه تمیز کردن چربی کابینت های آشپزخانه

 
نحوه تمیز کردن چربی کابینت های آشپزخانه

روش اول: از بین بردن چربی ملایم با سرکه

۱٫ محلول سرکه تهیه کنید. سرکه سفید را در یک بطری اسپری بریزید. اگر کابینت روکش ظریف دارد می توانید به میزان برابر آب گرم و سرکه را در بطری بریزید.

  • اگر در خانه بطری اسپری ندارید، می توانید آن را از فروشگاه ها و ابزار فروشی ها خریداری کنید.

  • سرکه می تواند لکه های چربی ناشی از لمس دست را پاک کند. اگر در خانه کودک دارید که با انگشت های چرب شان سطوح را لکه می کنند می توانید از این روش استفاده کنید.

۲٫ کابینت چرب را با محلول سرکه تمیز کنید. در این مرحله دقت کنید و کل کابینت را با این محلول تمیز کنید. پس از استفاده از محلول بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند.

  • بیش از حد مواد را روی سطح نپاشید. زیرا باعث خراب شدن چوب، پوسته شدن رنگ و رنگ زدن فلز می شود.

۳٫ کابینت را مجددا نم دار کرده و تمیز کنید. پس از نشستن سرکه روی سطح بار دیگر کابینت ها را نم دار کرده و با یک پارچه نرم و خشک تمیز کنید تا لکه ها از بین بروند.

    

۴٫ با یک اسفنج نرم لکه های سرسخت را پاک کنید. لکه های سرسخت کابینت ها را می توان با اسفنج غیرسایشی تمیز کرد. این اسفنج را با حرکات چرخشی بمالید تا لکه های سرسخت را از بین ببرد.

  • استفاده از لوازم تمیز کننده می تواند به سطوح کابینت آسیب برساند. بنابراین ابتدا آن را روی گوشه ناپیدایی از کابینت به کار ببرید.

۵٫ کابینت های تمیز شده را خشک کنید. با استفاده از یک پارچه تمیز و بدون کرک کابینت را خشک کنید. پس از خشک شدن کابینت ها باید چربی باقی مانده را ببینید. در صورت نیاز این روش را تکرار کنید تا چربی از بین برود.

روش دوم: تمیز کردن چربی های بیشتر با شوینده

۱٫ محلول شوینده را آماده کنید. یک سطل را با آب گرم پر کرده و کمی روغن یا شوینده به آن اضافه کنید. در صورت استفاده از شوینده لباس یک فنجان (۲۳۷ میلی لیتر) از آن را به ازای ۲ فنجان آب (۴۷۳ میلی لیتر) به کار ببرید. محلول را هم بزنید تا شوینده در آب حل شود.

  • برخی از شوینده ها و پودرها به حالت جامد وجود دارند. در این موارد باید میزان کمی از آن را به کار ببرید. برای بهترین نتیجه طبق دستورالعمل بسته از آن استفاده کنید.

۲٫ با یک پارچه شوینده را به روی کابینت بمالید. یک پارچه نرم و بدون کرک را در محلول فرو ببرید. پارچه را در سطل بچلانید. با پارچه خیس کل کابینت را بمالید. اگر لکه شدید است بگذارید محلول پنج دقیقه روی آن بماند.

  • یادتان باشد که از مقدار کمی شوینده استفاده کنید. مقدار زیاد آن می تواند به روکش کابینت آسیب برساند.

۳٫ چربی کابینت ها را پاک کنید. پارچه را مجددا در محلول شوینده فرو برده و آب اضافی آن را بگیرید. با پارچه کل کابینت را تمیز کنید تا لکه ها از بین بروند. پس از کثیف شدن پارچه آن را مجددا در آب فرو برده و خارج کنید.

  • برای پاک کردن لکه های سرسخت می توانید از اسفنج های زبرتر که البته مخرب نباشند استفاده کنید. ابتدا باید آن را بر روی قسمت پنهان کابینت به کار ببرید.

۴٫ رطوبت باقی مانده روی کابینت را تمیز کنید. با یک پارچه خشک و بدون کرک محلول یا شوینده باقی مانده را تمیز کنید. پس از آن چربی و لکه باقی مانده را بررسی کنید. می توانید برای پاک کردن لکه های باقی مانده مراحل را تکرار کنید.

روش سوم: تمیز کردن لکه های سرسخت با جوش شیرین

۱٫ با مخلوط روغن گیاهی و جوش شیرین یک خمیر تهیه کنید. دو پیمانه جوش شیرین را با یک پیمانه روغن گیاهی در یک کاسه کوچک مخلوط کنید. با انگشت یا قاشق آن دو را خوب هم بزنید تا یک خمیر پدید آید. میزان خمیر باید به اندازه ای باشد که کل کابینت های چرب را تمیز کند.

  • مثلا، اگر می خواهید از ۲ قاشق چای خوری (۳۰ میلی لیتر) روغن استفاده کنید،  باید ۴ قاشق چای خوری (۶۰ میلی لیتر) جوش شیرین به کار ببرید.

  • به جای روغن گیاهی از روغن معدنی استفاده کنید. میزان آن باید به اندازه روغن گیاهی باشد.

  • این خمیر را روی یک قسمت ناپیدا از کابینت امتحان کنید. زیرا برخی از روکش ها در برابر خاصیت سایشی جوش شیرین واکنش نشان می دهند.

۲٫ ناحیه زیر کابینت را بپوشانید. این خمیر ضخیم و خشک است و امکان دارد قسمت های از آن از روی کابینت خرد شده و به همراه چربی پایین بیفتد. یک روزنامه، پارچه یا حوله کهنه را زیر کابینت بگذارید تا خمیر روی آن بیفتد.

۳٫ با انگشت تمیز خمیر را روی کابینت بگذارید. با انگشت کمی خمیر برداشته و روی قسمت های چرب و کثیف کابینت قرار دهید. به دستگیره ها توجه کنید زیرا چربی و ذرات در آنجا جمع می شوند.

۴٫ خمیر را بمالید تا چربی از بین برود. با یک اسفنج نرم و بدون کرک خمیر روی کابینت را بمالید. گوشه و کنار کابینت را خوب تمیز کنید. برای این قسمت ها می توانید از مسواک هم استفاده کنید.

۵٫ خمیر را برداشته و کابینت را خشک کنید. اسفنج یا پارچه را در آب تمیز فرو ببرید. سپس خارج کرده و آب اضافی را کاملا خارج کنید. با آن اسفنج یا پارچه خمیر باقی مانده روی کابینت را تمیز کنید. با یک پارچه خشک کابینت ها را کاملا تمیز کنید.

  • اگر لکه ای باقی ماند، با خمیر باقی مانده آن قسمت ها را نیز تمیز کنید. پس از تمیز شدن کابینت می توانید آن قسمت ها را نیز تمیز کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket