نظافت منزل: تخت خواب و بالش ها

 
نظافت منزل: تخت خواب و بالش ها

بالش ها باید شسته و تمیز شوند

خبر بد این است که بالش ها کثیف می شوند. بالش ها مورد هجوم عرق، روغن، گرد و غبار، و باکتری قرار می گیرند. خبر خوب این است که نور آفتاب و آب داغ اسلحه های بسیار خوبی در برابر اینها هستند.

شپش گرد و غبار جزء گرد و خاک اتاق (حال هرچقدر اتاق تمیز باشد)، بخصوص لابه لای رختخواب، بالش ها و تشک ها، فرش ها، و اثاثیه هستند.

تمیز کردن بالش ها

نکته: برای جلوگیری از تجمع شپش ها، کپک و قارچ، و باکتری هرروز بالش تان را بزنید تا پف دار شود. همچنین توصیه می کنیم آنها را بیرون از خانه پف دار کنید تا هر چیزی که خواست از آن بیرون بیاید دوباره وارد رختخواب نشود.

اولین قدمی که باید برداشت، شستن آنهاست. بعد، آنها را در آفتاب پهن می کنیم. و در آخر هم به پاک کردن لکه های سمجی که ماشین لباسشویی نتوانسته پاک کند می پردازیم.

چگونه بالش ها را بشوییم

اکثر بالش ها قابل شست و شو در ماشین لباسشویی هستند، مگر آنکه رویشان نوشته شده باشد، پس بیاندازیدشان توی ماشین لباسشویی. همیشه هم باید بالش ها را جفتی (دوتا دوتا) بشویید تا وزن محتوای لباسشویی در تعادل باشد. همچنین آب و صابون یا مایع شست و شو را از قبل در محفظه بریزید تا با هم مخلوط شوند و کف کنند سپس بالش ها را اضافه کنید (در مورد لباسشویی های سطلی). و در آخر هم اگر آنها را در خشک کن می اندازید، طوری تنظیم کنید که آب کاملا معمولی و بدون دما باشد تا پنبه یا پشم شیشه داخل بالش نخوابد.

شست و شوی بالش های لاتکس و ابر حالت پذیر

دستورالعمل شست و شو برای بالش ها یکسان است به جز در مورد لاتکس ها و ابرهای حالت پذیر که قابل شست و شو در ماشین لباسشویی نیستند. برای پاک کردن لکه های روی این بالش ها ما روش لکه بری با استفاده از فرایند زیر، و سپس پهن کردن در آفتاب را پیشنهاد می کنیم.

شستن بالش های پلی استر و پَر

این بالش ها را در آب داغ و با دور پایین و یا حالت شست و شو دستی بشویید. یک قاشق مایع شوینده بریزید و یادتان باشد قبل از انداختن بالش در محفظه شست و شو، ماده با آب کاملا حل شده باشد.

چگونه لکه ها را از روی بالش پاک کنیم

حال بیایید راجع به پاک کردن لکه های سمجی که با شست و شو  و یا زیر آفتاب از روی بالش پاک نشده اند صحبت کنیم.

۱-      ابتدا، رطوبت قسمت لکه شده را به آرامی بالا ببرید. لازم نیست خیسی به موادی که داخل بالش هستند برسد، فقط سطح را کمی مرطوب کنید.

۲-      بعد، جوش شیرین را مثل اسپری کردن روی قسمت مرطوب بپاشید. اگر قسمت کوچکی است، با یک برس سفت مثل مسواک روی آن بکشید.

۳-      سپس، سرکه سفید تقطیر شده روی آن اسپری کنید. حباب و کف درست خواهد شد. بعد از واکنش، صبر کنید تا خشک شود و با جاروبرقی یا شُت گرده ها را بردارید. یا تا نمدار است هرچقدر می توانید بردارید و بقیه را وقتی خشک شد پاک کنید

۴-      وقتی باقی مانده ها برداشته شد، حال توی ماشین لباسشویی بیندازید یا با دست بشویید. اگر می توانید در آفتاب روی بند پهن کنید. اگر بالش ها مدتی آنجا بمانند، خورشید به پریدن برخی لکه ها کمک خواهد کرد.

۵-      اگر لکه ها خیلی قوی هستند، شاید لازم باشد بیشتر از یکبار اینکار را بکنید.

این روش شست و شو باید لکه هایی که ناشی از شیرینی و روغن هستند را پاک کند. اگر یادتان می رود قبل از خواب آرایشتان را پاک کنید، این روش باز هم جواب می دهد. برای خودم هم یکی دو بار پیش آمده است.

نحوه شست و شوی تشک

حالا که یاد گرفتیم چطور بالش ها را بشوییم، بیایید ببینیم تشک را چگونه باید شست.

تمیز کردن تشک سخت تر است چون بزرگتر هستند. می توانید امتحان کنید ولی برای جا کردنشان در ماشین لباسشویی به مشکل بر خواهید خورد. بخاطر همین پیشنهاد می کنیم همان روش بالا را برای تشک هم انجام دهید.

۱-      ابتدا، رطوبت قسمت لکه شده را به آرامی بالا ببرید. لازم نیست خیسی به موادی که داخل تشک هستند برسد، فقط سطح را کمی مرطوب کنید.

۲-      بعد، جوش شیرین را مثل اسپری کردن روی قسمت مرطوب بپاشید. اگر قسمت کوچکی است، با یک برس سفت مثل مسواک روی آن بکشید.

۳-      سپس، سرکه سفید تقطیر شده روی آن اسپری کنید. حباب و کف درست خواهد شد. بعد از واکنش، صبر کنید تا خشک شود و با جاروبرقی یا شُت گرده ها را بردارید. یا تا نمدار است هرچقدر می توانید بردارید و بقیه را وقتی خشک شد پاک کنید

۴-      وقتی باقی مانده ها برداشته شد، اگر می توانید در آفتاب پهن کنید. اگر تشک مدتی آنجا بماند، خورشید به پریدن برخی لکه ها کمک خواهد کرد.

۵-      اگر لازم بود، دوباره این کارها را انجام دهید.

گاهی تشک ها بیشتر ساییده شده هستند. شیرینی و روغن تنها قسمتی از مشکل هستند. ممکن است گِل، ادرار، خون، و یا هرچیز دیگری باعث لکه شده باشد. روش بالا می تواند بعضی لکه ها را از بین ببرد اما برای بقیه باید کمی بیشتر وقت بگذارید.

چگونگی پاک کردن لکه های سمج

این راهکار به پاک کردن لکه های سمجی که روش قبلی پاکشان نکرده، کمک می کند.

مواد لازم

·         ۸ اونس هیدروژن پراکسید

·         ¼ لیوان جوش شیرین

·         ۱/۸ قاشق چایخوری صابون مایع

دستورالعمل

۱-      همه اینها را باهم مخلوط کنید و در یک بطری اسپری بریزید.

۲-      روی سطح لکه اسپری کنید و اجازه دهید حدود ۲۰ دقیقه بماند.

۳-      با یک حوله خیسی ها را به آرامی بردارید و بگذارید خشک شود.

۴-      اگر لازم شد تکرار کنید.

جوش شیرین به جذب لکه ها و بوهای بد، و هیدروژن پراکسید به کمرنگ شدن لکه کمک می کند.

نکته تشویقی: گذاشتن تشک در آفتاب، و اسپری کردن آبلیمو هم به لکه را کمرنگ می کند.

پیشگیری از کثیف شدن بالش ها و تشک ها

بعد از آنکه بالش ها و تشک ها را تمیز کردید، و یا بالش و تشک های نو خریدید، پیشگیری از بوجود آمدن لکه ها به افزایش عمر آنها کمک می کند. چند را برای اینکار وجود دارد:

روبالشی ها و کاور تشک را در برابر گردوخاک مقاوم کنید

برای به حداقل رساندن تعداد شپش ها، تشک، کوسن ها، و بالش ها، را در کاورهای ضد شپش بپیچید.

من یک کاور تشک کاملا نخی دارم که زیر روتختی پهن می کنم. نسبتا ضخیم و قابل شست و شو است. می توانید کاورهای ضد آب بخرید اما این پَدها معمولا یک لایه پلاستیکی دارند که باعث می شود عرق کنید و شرایط بدتر هم بشود. محافظ بالش هم معمولا پلاستیکی است بنابراین من از دوتا کاور بالش روی هم استفاده می کنم. (از اینجا می توانید محافظ بالش های ضد شپش را خریداری کنید) (از اینجا می توانید کاور تشک کتانی ضد شپش خریداری کنید).

روبالشی و کاور تشک کتانی (پنبه ای)

پلی استر یک محصول پلاستیکی است و می تواند باعث شود عرق کنید. کتان یا لنین فیبرهای طبیعی هستند که به بدنتان کمک می کنند تنفس کند.  مواد طبیعی جدیدتر شامل کنف و بامبو می شوند. همیشه برچسب روی اجناس را بخوانید.

از محصولاتی که رویشان رنگ پاشیده شده اجتناب کنید

شاید برخی محصولات مثل اسکاچگارد به سپرده های مالی شما کمک کنند، اما بیشتر از فایده، ضرر دارند. اغلب اینها محصولات نفتی هستند و برخی هم حاوی پلاستیک و دیگر مواد مضر می باشند.

قبل از خواب دوش بگیرید یا حمام کنید

خودم می دانم مقصر هستم. تمام روز را کار می کنم و وقتی به خانه می رسم از خستگی در حال مردن هستم و بدون حمام کردن به رختخواب می روم. اگر بیرون در حال کشاورزی بودم، کل باغ همراه من درون رختخواب می آید و همانجا می ماند . قسم میخورم که روبالشی ها را صبح عوض می کنم اما تا آن موقع خرابی ها به بار آمده و لکه ها شکل گرفته اند. لوازم آرایشی هم همین بلا را سر بالش می آورند.

می شود  بیشتر بالش ها و تشک ها را دور انداخت، اما اگر نمی توانید؛ حالا می دانید که چطور باید تمیزشان کنید.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of
Shopping Basket