کولر آبی سلولزی چیست؟

کولر آبی سلولزی

تنوع بالای وسایل و سیستم‌های سرمایشی باعث شده گاهی افراد برای انتخاب بهترین و بهینه‌ترین وسیله خنک کننده برای تأمین سرمایش محیط دچار سردرگمی شوند. یکی از پرکاربرد‌ترین و محبوب‌ترین سیستم‌های سرمایش محیط، کولر‌های آبی هستند. این کولر‌ها وظیفه تأمین سرمایش محیط را  در انواع ساختمان‌های مسکونی و تجاری بر عهده دارند. کولر‌های آبی در انواع پوشالی و سلولزی در بازار موجودند که در این مقاله قصد داریم نوع سلولزی آن را مورد بررسی قرار دهیم.

 

کولر آبی چیست؟

کولر آبی یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین وسایل خنک کننده محیط است که خصوصا در مناطق خشک محبوب‌تر است. این کولر‌ها از سیستم سرمایش تبخیری استفاده می‌کنند و به کمک پوشال‌های چوبی و یا پد سلولزی سرمایش محیط را تأمین می‌کنند. در این سیستم‌های سرمایش تبخیری، آب از روی واسط تبخیری عبور کرده و سرمایش محیط را تأمین می‌کند. در بازار ایران واسط‌‌های تبخیری متنوعی موجود است که محبوب‌ترین آن‌ها پد‌های سلولزی و پوشال‌ها هستند.

 

کولر آبی سلولزی چیست؟

کولر‌های آبی سلولزی، نسل جدید کولر‌های تبخیری و از جدید‌ترین کولر‌های آبی هستند که عمل‌کرد‌شان دقیقاً مشابه عمل‌کرد کولر‌های آبی پوشالی است؛ با این تفاوت که در کولر‌های آبی سلولزی، به جای پوشال از سلولز استفاده می‌شود. توانایی کولر‌های آبی سلولزی در خنک کردن هوا بسیار بالا‌تر از نوع پوشالی آن است. کولر‌های آبی سلولزی در مناطق گرم و خشک، با کم‌ترین مصرف انرژی، و با استفاده از روش تبخیر آب در هوا و ایجاد رطوبت نسبی، هوای خنک و مطبوعی ایجاد کرده و آن را به محیط داخلی ساختمان هدایت می‌کنند. روش کلی کار در روش تبخیری به این صورت است که با عبور و برخورد هوا با پد‌های سلولزی خیس شده، هوا خنک می‌شود. سپس این هوای خنک، که دارای رطوبت کافی است، در محیط به جریان در می‌آید.

ویژگی‌های کولر آبی سلولزی

کولر‌های آبی سلولزی به دلیل استفاده از پد‌های سلولزی، ویژگی‌ها و مزایای منحصر به فردی را به عنوان یک خنک کننده دارند. مصرف انرژی این کولر‌ها نسبت به کولر‌های پوشالی، یک تا دو رتبه بهینه‌تر است. کولر‌های سلولزی، رطوبت محیط را در سطح نرمالی حفظ می‌کنند و با جذب ذرات معلق و آلودگی‌های هوا، از پخش آلاینده‌ها، گرد و غبار، و انواع باکتری‌ها و قارچ‌ها در محیط جلوگیری می‌کنند. راندمان کولر آبی سلولزی به دلیل استفاده از پد‌های سلولزی، به نسبت کولر‌های پوشالی بالا‌تر است (حدوداً ۸۰ درصد). کولر سلولزی هیچ گونه آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کند و دوست‌دار طبیعت است.

با پد سلولزی بیشتر آشنا شویم

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of