چه رنگی را انتخاب کنیم ؟؟؟؟؟؟

رنگ های پرایمر


رنگ های پرایمر که برای ساخت زیر لایه نقاشی مناسب هستند، به منظور پوشاندن و محافظت از سطوح چوبی و یا دیوارها ازجنس گچ مورد استفاده قرار می گیرند. می توانید ترکیبی از رنگ های پرایمر و زیر لایه تهیه کنید و به این ترتیب با یک بار رنگ کردن سطح مورد نظرتان، نتیجه مطلوب را کسب کنید. این کار برای سطوح خارج از خانه، مانند دیوارهای حیاط مناسب است، چون استفاده از رنگ پرایمر و رنگ زیر لایه به صورت جداگانه، بسیار هزینه بر خواهد بود و مستلزم صرف زمان بیشتری است.

در نتیجه معمولا برای محیط های خارجی از این روش استفاده نمی شود. در دیوارهای تازه گچ کاری شده، رنگ پرایمر معمولا به صورت محلول در آب به کار برده می شود و با حجم حدود ده درصد آب ترکیب می شود. این کار باعث می شود که گچ دیوار مجددا خیسانده شود و رنگ به کار رفته به خورد گچ دیوار داده شود. در نتیجه قدرت جذب لایه گچی کاهش پیدا می کند و رنگ هایی که بعدا به عنوان لایه روی کار مورد استفاده قرار می گیرند، بهتر سطح دیوار را می پوشانند.
رنگ های پرایمر که برای ساخت زیر لایه نقاشی مناسب هستند

رنگ های زیرلایه


رنگ های زیر لایه برای سطوحی که قبلا رنگ آمیزی شده اند مورد استفاده واقع می شوند. این نوع رنگ ها محافظ بسیار خوبی برای پوشش دیواها هستند و می توانند به طور قابل ملاحظه ای رنگ های زیرین رو پوشش دهند. به این ترتیب بعد از اعمال رنگ اصلی روی دیوار، دیگر هیچ اثری از رنگ های زیرین باقی نمی ماند. سعی کنید همیشه برای رنگ های پوششی روشن از زیرلایه های روشن استفاده کنید و اگر رنگ نهایی شما تیره است هم حتما زیرلایه تیره به کار ببرید تا در نهایت بتوانید کار بهتر و پربارتری داشته باشید. برای دیوارهای داخلی خانه بهتر است حتما از ترکیب رنگ های پرایمر و زیرلایه استفاده نمایید.

رنگ های براق


رنگ های براق و درخشان معمولا رنگ هایی هستند که پایه روغنی دارند و البته دارای بوی تند و بعضا آزاردهنده ای می باشند. اما امروزه رنگ های براق با پایه آب هم تولید می شوند که ماندگاری کمتری نسبت به رنگ های روغنی دارند اما بوی کمتری که از بخارات این نوع رنگ ها تولید می شود به عنوان مزیتی نسبت به رنگ های با پایه روغن محسوب می گردد. رنگ های براق به طور خاص روی سطوح چوبی درخشندگی بیشتری دارند و همیشه بهتر است پیش از استفاده از آنها، زیرلایه سازی روی دیوارها انجام گیرد.

رنگ های محلول


رنگ های محلول که بیشتر برای رنگ آمیزی دیوار ها و سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند، پایه آبی دارند و معمولا به آنها وینیل یا آکریلیک هم اضافه می شود تا ماندگاری بیشتری پیدا کنند. وینیل ها رزین یا پلاستیک های پلیمری هستند که اضافه کردن آنها به رنگ های ساختمانی باعث افزایش مقاومت، انعطاف پذیری و دوام بالای سطح می شود و می توانند سطوح مختلف را ضد آب بسازند. رنگ های آکریلیک هم دارای درخشندگی و دوام بالایی هستند و خیلی زود خشک می شوند.

از آنجا که آکریلیک ها غلظت بالایی دارند، برای پوشش دهی سطوح بسیار مناسب هستند و در عین حال بوی چندانی نیز تولید نمی کنند. با این اوضاف اضافه کردن این دو ماده به رنگ های محلول، ترکیب بسیار ایده آلی برای پوشش دهی انواع سطوح به دست می دهد. با استفاده از این نوع رنگ ها می توانید نتایج مختلفی را انتظار داشته باشید. یکی از مزیت های این نوع رنگ ها، گزینه های انتخابی متعددی است که پیش رویتان قرار می گیرد. در واقع رنگ های محلول هم می توانند درخشندگی داشته باشند و هم سطحی مات و بدون جلا و درخشش تولید کنند. همچنین این نوع رنگ ها می توانند پوششی شبیه پوسته تخم مرغ ایجاد کنند که معمولا روی سطوح چوبی مورد استفاده قرار می گیرند و همانند پوسته تخم مرغ ترک می خورند و سطحی نسبتا مات به دست خواهند داد.

یکی دیگر از بافت هایی که با استفاده از رنگ های محلول تولید می شود، بافت ابریشمی است که سطحی نرم تر و با درخشندگی بیشتر به وجود می آورد. این نوع رنگ ها معمولا در رنگ آمیزی دیوارهای آشپزخانه یا دستشویی و حمام مورد استفاده قرار می گیرند و قابلیت شستشو نیز دارد.

رنگ های رسی و گچی

رنگ رسی و گچی یکی دیگر از انواع رنگ های ساختمانی است که هیچ نوع پایه روغنی ندارد و در تولید آن از آکریلیک ها استفاده نمی شود. با این اوصاف رنگ های رسی و گچی، برای محیط زیست بسیار مناسب تر می باشند. این نوع رنگ ها معمولا تم رنگی خاکی دارند و سطوحی مات و بدون درخشندگی ایجاد می نمایند. این رنگ ها معمولا گران تر از دیگر انواع رنگ ها هستند و اغلب برای سطوح بزرگ و وسیع در فضاهای عمومی مورد استفاده قرار نمی گیرند.

رنگ های رسی و گچی برای رنگ آمیزی اتاق کودکان بسیار ایده آل هستند، زیرا از مواد شیمیایی چندانی در تولید آنها استفاده نمی شود و در نتیجه بوی تند و حساسیت زایی ندارند. این رنگ ها معمولا با فرمول یکسانی تولید نمی شوند و هر شرکتی روش تولیدی خاص خودش را برای تولید این نوع رنگ ها دارد. بنابراین اگر تصمیم به استفاده از رنگ های رسی و گچی دارید، باید پیش از رنگ آمیزی حتما دستورالعمل های ارائه شده از طرف سازنده را مطالعه کنید و برای اطمینان از کسب نتیجه مناسب، از راهنمایی ها و دستورات مورد اشاره آگاهی یابید

.

رنگ سبز :

سبز به شما آرامش و سرزندگي را با هم مي‌دهد. با اين رنگ هم مي‌توانيد تمدد اعصاب پيدا كنيد و هم اميدوارتر باشيد. اين رنگ به راحتي در خانه شما مي‌نشيند و مي‌تواند فضاهاي كوچك را بزرگ‌تر از چيزي كه هستند نشان دهد. سبز روشن براي اتاق‌خواب بهترين رنگ است و شما را آرام مي‌كند. سبز براي اتاق كار هم رنگ بسيار مناسبي است، خستگي را از تن‌تان بيرون مي‌برد. استفاده از كمي رنگ سبز در راهرو ورودي خانه حس خوبي به مهمانان نوروزي شما خواهد داد و استقبال شما را پررنگ‌تر نشان خواهد داد. فراموش نكنيد كه استفاده از سبز تيره و كدر درست برعكس سبز روشن شما را افسرده خواهد كرد. سبز به راحتي با رنگ‌هاي ديگر تركيب مي‌شود. سبز روشن در كنار سفيد فضا را سرد مي‌كند اما سبز در كنار قهوه‌اي و نارنجي خانه شما را گرم‌تر نشان خواهد داد. اگر مي‌خواهيد تركيب شادي با سبز درست كنيد مي‌توانيد آن را به همراه زرد يا بنفش استفاده كنيد.

رنگ آبی :

آبي يكي از پرطرفدارترين رنگ‌هاست و تقريبا همه آن را دوست دارند. رنگ آبي مي‌تواند حس‌هاي متفاوتي به شما بدهد. آبي روشن آرامش شما را زياد مي‌كند و تمركزتان را افزايش مي‌دهد اما آبي تيره مي‌تواند اعتماد به نفس را تقويت كند. اين رنگ سرد است و مي‌تواند فضايي را كه داريد بزرگتر از چيزي كه هست نشان دهد. علاوه‌بر اين مي‌تواند براي محل استراحت شما مثل اتاق‌خواب‌تان رنگ مناسبي باشد. در اتاق‌خواب بايد از طيف‌هاي خواب‌آور آبي مثل لاجوردي يا آبي‌طوسي استفاده كنيد. براي سرويس بهداشتي هم آبي مناسب‌ترين رنگ است چون هم فضا را بزرگ نشان داده و هم به آن آرامش مي‌دهد. در اينجا بهتر است از طيف‌هايي شبيه فيروزه‌اي استفاده كنيد. آبي براي اتاق كار هم رنگ مناسبي است و به آن انرژي مي‌دهد مخصوصا اگر آن را با رنگ‌هاي شاد ديگر تركيب كنيد. تركيب آبي تيره با نقره‌اي، انتخاب خوبي براي اتاق نشيمن شماست. براي اتاق پذيرايي هم تركيب ديوارهاي فيروزه‌اي روشن با مبلمان طلايي حس فوق‌العاده‌اي به محيط مي‌دهد. فقط دقت كنيد آبي براي اتاق بچه‌ها مناسب نيست چون تحرك آن‌ها را كم مي‌كند. براي آشپزخانه هم مناسب نيست چون جلوي اشتها را مي‌گيرد.

رنگ بنفش :

رنگ بنفش حس‌هاي بد مثل ترس، مشغله‌هاي ذهني و ناآرامي را از شما مي‌گيرد. اين رنگ براي بيشتر جاهاي خانه مناسب است. فقط توجه كنيد، بنفش تيره فضا را كوچك‌تر نشان مي‌دهد. براي طراحي يك اتاق مدرن مي‌توانيد مثلا يكي از ديوارهاي اتاق نشيمن را بنفش تيره كرده و از وسايل آبي يا قرمز براي تكميل آن استفاده كنيد. اگر آرامش دادن به فضا براي‌تان مهم‌تر است، مي‌توانيد ديوارها را ياسي كرده و آن را با قهوه‌اي تكميل كنيد. براي اتاق غذاخوري بهتر است بنفش را با قرمز و براي اتاق خواب آن را با نقره‌اي يا سفيد تركيب كنيد. بنفش براي آشپزخانه رنگ زياد مناسبي نيست. تركيب بنفش و صورتي براي اتاق دختران جوان تركيب بسيار مناسبي است. تركيب آن با طلايي هم فضا را باشكوه مي‌كند.

رنگ صورتی :

صورتي رنگ شادي و احساسات عاشقانه است. حس شادي را به خانه‌تان مي‌دهد و افسردگي و گوشه‌گيري را از شما دور مي‌كند. براي اتاق دختر‌بچه‌ها صورتي بهترين رنگ است. به‌خصوص اگر آن را با رنگ‌هاي شاد ديگر مثل قرمز و زرد تركيب كنيد. البته بر خلاف چيزي كه فكر مي‌كنيد صورتي فقط براي اتاق دختربچه‌ها مناسب نيست. شما هم مي‌توانيد از تركيب صورتي با قهوه‌اي براي رنگ‌آميزي اتاق خواب‌تان استفاده كنيد. صورتي براي آشپزخانه مناسب نيست و اشتها را كم مي‌كند. اين رنگ همراه با قهوه‌اي و كمي سبز تركيب پخته و مناسبي براي اتاق نشيمن شما درست مي‌كند. صورتي با سياه و طوسي، تركيبي عاشقانه درست مي‌كند اما تركيب صورتي با آبي روشن فضا را سرد مي‌كند. براي جلوگيري از اين سردي مي‌توانيد كمي بنفش تيره يا سبز به اين تركيب اضافه كنيد.

رنگ زرد :

اين رنگ به شما شور، نشاط و اميدواري مي‌دهد. رنگ زرد حس شروع دارد و به خانه شما گرما و روشني مي‌دهد. زرد مي‌تواند اتاق شما را بزرگ‌تر و روشن‌تر نشان دهد؛ به همين خاطر براي فضاهاي كوچك كه قرار است شاد نشان‌داده شوند، رنگ مناسبي است. اين رنگ براي اتاق ناهارخوري هم مناسب است و به فضاي شما حس دوستي مي‌دهد. حتي اگر دوست نداريد ديوارهاي نشيمن را زرد كنيد، مي‌توانيد يك گلدان پر از گل‌هاي زردرنگ روي ميز ناهار‌خوري بگذاريد و معجزه آن را ببينيد اما براي اتاق‌خواب مناسب نيست چون ممكن است باعث بي‌خوابي شود. زرد براي سرويس بهداشتي هم رنگ مناسبي است. زرد به‌راحتي با رنگ‌هاي ديگر هماهنگ مي‌شود اما بين همه آنها آبي از همه مناسب‌تر است. تركيب اين ۲ رنگ اتاق شما را شبيه آسمان آفتابي مي‌كند.

رنگ نارنجی :

نارنجي رنگ شادي و نشاط است و استفاده درست از آن مثل نوشيدن يك ليوان آب‌پرتقال تازه شما را سرحال مي‌كند! نارنجي فضا را گرم كرده و علاوه‌بر شادي، حس اعتماد‌به‌نفس و امنيت به شما مي‌دهد. اين رنگ براي آشپزخانه و اتاق غذاخوري رنگ مناسبي است. اشتها را زياد مي‌كند و فضايي صميمي ایجاد می کند. اگر مي‌خواهيد يك اتاق نشيمن مدرن داشته باشيد، مي‌توانيد ديوارها را نارنجي كم‌رنگ كرده و از مبلمان سفيد براي دكور كردن فضا استفاده كنيد. اگر هم مي‌خواهيد نشيمن گرمي داشته باشيد، مي‌توانيد نارنجي را با لوازم قهوه‌اي هماهنگ كنيد. بهتر است از اين رنگ در اتاق‌خواب استفاده نكنيد چون آرامش را از فضا مي‌گيرد. اگر دنبال فضايي شاد و سرزنده هستيد تركيب نارنجي با آبي را امتحان كنيد.

رنگ قرمز :

قرمز رنگ گرمي است كه هيجان و انرژي را به فضا مي‌دهد. اگر احساس مي‌كنيد فضاي خانه شما كسل‌كننده شده مي‌توانيد از اين رنگ در بخشي از خانه استفاده كنيد. اين رنگ به فضاي شما عمق مي‌دهد؛ فقط زياده‌روي نكنيد، استفاده زياد از اين رنگ امكان دارد شما را عصبي كند. قرمز براي آشپزخانه مناسب است چون اشتها را زياد مي‌كند. براي نشيمن هم مناسب است چون فضا را گرم مي‌كند. فقط فراموش نكنيد اين رنگ تند خانه شما را كوچك‌تر نشان خواهد داد. اگر فضاي كمي داريد، بخش كوچكي از ديوار را اين رنگ بزنيد يا روي ديوار طرح‌هاي قرمز رنگ بيندازيد. تركيب قرمز با سبز فضا را شاد و بهاري مي‌كند. تركيب آن با قهوه‌اي و نارنجي حس پاييز به خانه شما مي‌دهد. بهترين همراه با قرمز براي آشپزخانه زرد است اما تركيب قرمز با سفيد، خانه شما را تبديل به يك خانه زیبا، كلاسيك و گرم خواهد كرد.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of