ترفندهای خانه‌تکانی: تمیز کردن انواع کفپوش‌ها با شیـــراز سرویـس

برای نظافت هر نوع از کف‌سازی روشی منحصر به فرد وجود دارد، چون ممکن است با روش اشتباه به آن صدمه بزنید. هر نوع پوشش کفی مثل : لمینت یا سرامیک، لینولئوم یا چوب‌پنبه

پوشش بامبو :

تجدیدپذیر، زیبا و در رنگ‌های مختلفی در دسترس است. این کفپوش از بعضی از پوشش‌های چوبی دیگر نرم‌تر و در برابر خراشیدگی مقاوم‌تر است. البته بهتر است نسبت به جارو کردن آشغال‌ها و خرده‌ریزهای روی کف هوشیار باشید و آن را تمیز نگاه دارید. روش شستن این کفپوش شبیه به پارکت بوده، یعنی با استفاده از محلول آب و صابون آن را تی بکشید (تی نم‌دار نه خیس) و سپس رطوبت اضافی را با پارچه‌ای خشک بگیرید.

کفپوش لینولئوم:

کفپوش لینولئوم واقعی از روغن تخم کتان، رزین، سنگ آهک، الیاف چوب و گرد چوب‌پنبه ساخته شده و با رنگدانه های معدنی رنگ می‌شود. مانند چوب‌پنبه، محلولی از چند قطره مایع ظرفشویی و آب گرم را به بخشی از آن اسپری کرده و با تی خشک تمیز کنید. این پوشش معمولاً در مجاورت هوا سریعاً خشک می‌شود، اما اگر کمی چسبندگی حس کردید، آن را با یک تی دیگر خشک کنید.

کفپوش وینیل:

برای نظافت هفتگی: یک چهارم فنجان سرکه را با ۱ قطره مایع ظرفشویی و آب گرم داخل بطری اسپری به آرامی مخلوط کنید. آن را به قسمتی اسپری کرده و با تی خشک تمیز کنید. اما برای تمیز کردن عمیق و کامل آن، از بخارشوی استفاده کنید تا هم لکه‌های روی قطعات کفپوش و هم بین درزها به خوبی تمیز شوند.  

کفپوش سنگ طبیعی :

هر کاری که می‌کنید، سرکه را از آن دور نگه دارید. حتی مقدار بسیار کمی از مایعات اسیدی ، سفید کننده و آمونیاک می‌تواند باعث خرابی کفپوش سنگی شود. به جای آن از تمیزکننده‌هایی با PH خنثی استفاده کنید تا به مواد معدنی سنگ طبیعی صدمه نزند. اگر درزهای بین سنگ‌ها به خوبی پر نشده‌اند از تی و آب گرم استفاده کنید، چون مواد شیمیایی داخل درزها نفوذ می‌کنند. برای لکه‌های سخت‌تر از بخارشوی استفاده کنید.

کفپوش سرامیکی :

کفپوش‌های سرامیکی را مرتب با جارو و تی نخی تمیز کنید تا خرده ریزها باعث خراشیدگی آنها نشوند. به‌طور کلی می‌توانید از آب گرم و تی نخی برای تمیزکردن کفپوش پورسلین استفاده کنید. اما برای تمیز کردن عمیق‌تر آن ۴/۱ فنجان سرکه سفید را در یک سطل آب بریزید و با تی آن را تمیز کنید. پس از اتمام کف را با آب بشویید، سپس همین کار را با آب و سرکه تکرار کنید. در پایان بار دیگر آن را با آب گرم بشویید. می‌توانید از بخارشوی هم برای نظافت سرامیک استفاده کنید.

 

 

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of