راه های پیشگیری از ترکیدگی لوله ها

۱٫ پوسیدگی لوله های آب

یکی از مهمترین دلایل ترکیدگی لوله آب در ساختمان چیزی نیست جز پوسیدگی لوله های آب. بد نیست بدانید که این نوع پوسیدگی بیشتر در سرویس بهداشتی، حمام و آشپزخانه به‌دلیل نفوذ رطوبت به عمق و لوله هاست. درصورت شخیص منبع رطوبت با دستگاه تشخیص نم ساختمان، می‌توانیم جلوی پوسیدگی لوله های آب و ترکیدگی لوله آب در ساختمان را بگیریم.

۲٫ نوع مصالح

نوع مصالحی که درهنگام ساخت و ساز کنار لوله ها ریخته می‌شود نیز (از جمله آهک و گچ) می‌تواند در پوسیدگی لوله های آب و ترکیدگی لوله آب در ساختمان نقش داشته باشد. بنابراین توجه به این مورد می‌تواند در پیشگیری از ترکیدگی لوله ها موثر باشد.

 

۳٫ سایر دلایل ترکیدگی لوله آب

سایر مواردی که می‌توانند دلیل پوسیدگی لوله های آب و ترکیدگی لوله آب در ساختمان باشند عبارت‌اند از:

  • استفاده از اتصالات نامرغوب
  • عایق نکردن لوله ها به نحوی صحیح و اصولی
  • انقباض و انبساط لوله‌ها و به دنبال آن شل شدن اتصالات
  • عدم توجه به اصول لوله کشی؛ برای مثال نزدیک بودن دو لوله‌ی هم‌جنس به‌هم و واکنش دادن با یکدیگر که می‌تواند موجب پوسیدگی لوله های آب و ترکیدگی شود.

روش‌های پیشگیری از ترکیدگی لوله ها

حالا که با نحوه تشخیص ترکیدگی لوله فاضلاب و دلایل پوسیدگی لوله های آب بهتر آشنا شدید، روش‌های پیشگیری از ترکیدگی لوله ها را در شرایط مختلف بررسی می‌کنیم:

 

۱٫ لوله کشی اصولی

همه ما می‌دانیم که پیشگیری بهتر از درمان است و بحث لوله کشی ساختمان نیز از این قضیه مستثنی نیست. اگر لوله کشی به‌صورت اصولی و با رعایت نکات خود انجام نشود، احتمال بروز ترکیدگی لوله آب در ساختمان و پوسیدگی لوله های آب در آینده بسیار بالا می‌رود. پس قبل از هر چیزی برای پیشگیری از ترکیدگی لوله ها، از کمک افراد باتجربه برای لوله کشی و لوله های مرغوب (۵ لایه) استفاده کنید.

مبحث لوله کشی اصولی به منظور پیشگیری از ترکیدگی لوله ها شامل موارد دیگری نیز می‌شود؛ از جمله:

  • اگر لوله کشی در فصل سرما انجام می‌شود، برای پیشگیری از ترکیدگی لوله ها باید آب تمام سیستم را بعد از اتمام لوله‌کشی تخلیه و آب نمک اعمال کرد تا احتمال یخ‌زدگی و ترکیدگی به صفر برسد.
  • اگر برای لوله کشی آب و فاضلاب از لوله پلاستیکی استفاده شده است، برای پیشگیری از ترکیدگی لوله ها باید از تکیه‌گاه استفاده شود. این تکیه‌گاه‌ها با جلوگیری از انبساط افقی لوله ها مانع ترکیدگی لوله آب در ساختمان می‌شوند.
  • برای پیشگیری از ترکیدگی لوله ها در مورد لوله های آویخته از سقف استفاده از بست‌های رکابی با فاصله معین توصیه می‌شود.
  • درنظر گرفتن فضایی برای انبساط لوله ها نیز می‌تواند مانع ترکیدگی لوله آب در ساختمان شده در پیشگیری از ترکیدگی لوله ها موثر باشد.

۲٫ عایق کاری مناسب

عایق کاری لوله ها نیز یک روش آسان برای پیشگیری از ترکیدگی لوله ها است. برای عایق کردن لوله‌ ها باید به جنس و محل آنها توجه کرد؛ برای مثال عایق کردن لوله‌ های پلیمری که در معرض آفتاب هستند برای جلوگیری از آسیب های احتمالی.

علاوه بر عایق کردن لوله ها در فضای آزاد، عایق کردن کنتور (به وسیله گونی یا قرار دادن پوشال در آن) نیز برای پیشگیری از ترکیدگی لوله ها و یخ زدگی در فصل سرماست.

 

۳٫ رعایت نکات ایمنی

  • یکی از نکات مهم برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پیشگیری از ترکیدگی لوله ها تخلیه لوله‌های غیرضروری‌ست.
  • برای جلوگیری از یخ‌زدگی لوله‌ها هیچوقت شیر آب را باز نگذارید. علاوه بر هدر رفتن مایه حیات در این حالت، آب برای سایر خانواده‌ها نیز افزایش می‌یابد.
  • یک راه دیگر برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پیشگیری از ترکیدگی لوله ها قطع کردن آب واحدهای خالی و مراقبت مستمر است.

نشانه های ترکیدگی لوله آب در ساختمان

شما با کمی توجه می‌توانید نشانه‌های پوسیدگی لوله های آب و یا ترکیدگی لوله آب در ساختمان را تشخیص دهید و از اتفاقات جدی‌تر و هزینه‌های بیشتر دوری کنید:

  • افت ناگهانی فشار آب
  • نم زدن و پف کرن کچ سقف
  • شنیدن صدای چکه آب یا صدای نامعمول دیگر در زمان سکوت
  • بیشتر شدن مبلغ قبض آب بدون تغییر خاص در مصرف همیشگی‌تان

جهت رفع ایرادات تاسیسات منزل و محل کار، لوله کشی آب گاز و فاضلاب، نصب و تعمیر پکیج، هواگیری شوفاژ نصب و تمیر آبگرمکن و … در اپلیکیشن شیراز سرویس درخواست خود را ثبت کنید تا متخصصین مربوطه با شما ارتباط گیرند.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of