چند راه ساده برای گرم نگه داشتن خانه

سرویس پکیج شیراز سرویس

همه ما در فصل‌های سرد از وسایل گرمایشی مختلف از جمله بخاری، شوفاژ یا شومینه استفاده می‌کنیم. اگرچه گرمای خانه تا حد زیادی به این وسایل وابسته است؛ اما نکاتی هستند که با آگاهی و رعایت و به کارگیری آن‌ها می‌توانیم انرژی گرمایشی را در خانه نگه‌داریم و کم‌تر از این وسایل استفاده کنیم. این کار علاوه بر صرفه‌جویی و مصرف اقتصادی، در کاهش مصرف گاز و دیگر سوخت‌هایی که جهت گرمایش فضا استفاده می‌شوند، مؤثر است.
در مقاله‌ای که می‌خوانید، به معرفی چند راه ساده برای گرم نگه‌داشتن خانه، و درنتیجه جلوگیری از اتلاف انرژی مفیدند می‌پردازیم.
در این مقاله مروری بر سرفصل‌های زیر خواهیم داشت:

  • راهکارهایی برای جلوگیری از اتلاف گرما
  •  چند نکته جالب برای گرم نگه‌داشتن خانه

راهکارهایی برای جلوگیری از اتلاف گرما

پوشاندن درز در و پنجره‌ها:

درها و پنجره‌های بزرگ در خانه مطمئناً درزهایی دارند که باعث ورود هوای سرد به داخل خانه و خروج هوای گرم به خارج می‌شوند. نکته‌ی مهم این است که می‌توانید درها و پنجره‌ها را درزگیری کنید تا از هدر رفتن گرما جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید درزها را با استفاده از سیلیکون یا لاتکس بپوشانید. قاب اطراف پنجره را برای پیدا کردن درزهایی که ممکن است هوا از آن خارج شود چک کنید. حتی یک درز کوچک گرمای زیاد را از خانه بیرون کرده و سرمای زیادی را وارد می‌کند. شکاف‌های قاب پنجره که هوا ممکن است از آن عبور کند یا قاب دور شیشه پنجره که شامل میله‌های چوبی بین شیشه‌ها نیز است را با نوار درزگیری کنید.

استفاده از پرده‌های ضخیم:

پرده‌ها نقش عمده‌ای را در زیبایی دکوراسیون یک نشیمن یا اتاق‌های خواب یک خانه بر عهده دارند. استفاده از پرده‌های پنبه‌ای در فصل زمستان در می‌تواند از هدر رفتن گرما در طول شب جلوگیری کند. سعی کنید درهای ورودی شیشه‌ای را با یک پرده مخملی سرتاسری بپوشانید؛ کنار زدن این پرده‌ها در طول روز، فضای زیبایی می‌آفریند، و وقتی در شب کشیده می‌شود، باعث ایجاد لایه‌ای اضافه از گرما میان شیشه و در خارجی می‌شود. هم‌چنین پرده‌های کرکره ای نیز برای این کار مناسب‌اند. این نوع پوشش پرده‌ای از پارچه‌هایی ساخته شده است که لایه‌های چندگانه‌ای ایجاد می‌کنند که مانند عایقی در برابر پنجره‌ها، همانند یک لحاف پف‌کرده، عمل می‌کنند. هرچه ضخامت این پرده‌ها بیشتر باشد، بهتر است.
اگر آن‌قدر بودجه ندارید تا پرده‌های خود را عوض کنید، خودتان دست به کار شده و پرده‌ها را با یک آستر پشمی یا پشم شیشه عایق کنید. حتی می‌توانید از پرده‌های پی‌وی‌سی حمام استفاده کنید. همچنین نصب یک پرده جلوی در ورودی نیز می‌تواند یک لایه محافظتی بیشتر اضافه کند.

سرویس پکیج و رادیاتور در شیراز سرویس

پنکه سقفی:

همان‌طور که می‌دانید هوای گرم در نزدیکی سقف خانه به دام می‌افتد شما می‌توانید با استفاده از یک پنکه‌ی سقفی هوای گرم را در خانه به جریان بیندازید.

شومینه:

شومینه‌ها منابع عالی گرما در یک اتاق محسوب می‌شوند. اما در این بین ممکن است اشکالاتی هم داشته باشند؛ به عنوان مثال همه‌ی بخش‌های یک خانه را به خوبی گرم نمی‌کنند و علاوه بر آن باید قبل از استفاده از شومینه از باز بودن راه خروجی آن مطمئن شوید تا خانه‌تان پر از دود نشود. اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید جانتان به خطر میافتد پس در استفاده از آن دقت لازم را اعمال کنید.

عایق‌کاری شومینه‌ها:

اجازه ندهید گرما از دودکش شومینه‌ خارج شود. هرچند استفاده از شومینه تقریباً در تمام خانه‌ها متداول است اما برای بسیاری از ما شومینه بیشتر جنبه دکوری دارد تا گرمایشی؛ پس اگر شما هم از شومینه‌های خود استفاده نمی‌کنید، با استفاده از عایق‌ها و بالن‌های مخصوص دودکش شومینه می‌توان از هدررفت گرمای داخل خانه جلوگیری کرد. اما حواستان باشد قبل از درآوردن این بالون شومینه را روشن نکنید؛ این بالن‌ها از جنس امینت مخصوصی هستند که در داخل لوله دودکش قرار می‌گیرند. همچنین، عایق‌های پشمی و پشم شیشه‌ای هم در بازار وجود دارد اما بازهم فراموش نکنید که پیش از روشن کردن شومینه آن‌ها را از داخل دودکش خارج کنید

عایق‌کاری:

عایق کاری کردن خانه یکی از بهترین کارها برای گرم نگه داشت خانه در زمستان و خنک نگه داشتن آن در تابستان است. هر چه عایق مورد استفاده ضخیم‌تر باشد عملکرد بهتری را ارائه می‌کند.

تعمیرات پکیج و رادیاتور در شیراز سرویس

استفاده از رادیاتور:

شاید استفاده از رادیاتورها زیبایی دکوراسیون خانه را از بین ببرند اما به راحتی جریان هوای گرم را در قسمت‌های مختلف خانه منتقل می‌کنند و این مهم‌ترین مزیت رادیاتور است.

استفاده از ورقه فویل:

یکی از راه‌های جلوگیری از هدر رفت گرما از شوفاژها و رادیاتورها به خصوص در مدل‌های دیواری استفاده از فویل آلومینیومی منعکس‌کننده گرما در پشت رادیاتور است. نصب این فویل‌ها باعث می‌شود تا گرما از طریق دیوار از فضای خانه خارج نشود. همچنین، در برخی مغازه‌ها می‌توان این ورقه‌های فویل را به‌راحتی و ارزانی پیدا کرد.

فرش:

یکی از مؤثرترین روش‌ها برای جلوگیری از اتلاف گرما و گرم ماندن فضا استفاده از فرش است. هرچه زمین را بیشتر بپوشانید، گرمای بیشتری داخل خانه می‌ماند. کف زمین از هر جنسی که باشد سرما را به راحتی منتقل می‌کند، پس بهتر است سعی کنید در فصل‌های سرد سال از فرش یا موکت‌های متناسب با دکور خانه تان استفاده کنید.

 

خدمات منزل و محل کار در اپلیکیشن شیراز سرویس

استفاده از نور خورشید:

هرچند ما موافق عایق کردن پنجره‌ها هستیم اما دلیل نمی‌شود ارزش نور خورشید را فراموش کنیم؛ پس اجازه دهید در هنگام روز نور خورشید به داخل خانه وارد شود تا از این منبع گرمایشی رایگان و طبیعی استفاده کنید. در طول روز، پرده‌ها باید کنار باشند اما بلافاصله پس از کاهش اشعه خورشید پرده‌ها را دوباره به حالت عادی برگردانید تا از هدر رفت دما جلوگیری کنید.

عایق کردن خانه و ایزوگام پشت بام:

یکی از بهترین راهکارها برای گرم نگه داشتن خانه عایق کاری آن است.هر چه عایق مورد استفاده ضخیم‌تر باشد، عملکرد بهتری را ارائه می‌کنند.عایق کردن دیوارها و استفاده از مصالح ساختمانی جزو مقررات ملی ساختمان است که سازمان نظام مهندسی ساختمان به آن رسیدگی می‌کند.

استفاده از پنجره‌های دوجداره:

استفاده از پنجره دوجداره یکی از بهترین و کارآمدترین شیوه‌های حفظ انرژی در خانه است. هرچند که این روش بسیار پرهزینه است، اما چرا خودمان دست به کار نشویم و این کار را با هزینه‌ای پایین اما به شیوه دیگری انجام ندهیم؟ در حال حاضر، فیلم‌ها و برچسب‌های مخصوصی وجود دارد که می‌توان روی پنجره‌های معمولی نصب کرد و می‌توانند همان تأثیر پنجره‌های دو جداره را منتها با درجه‌ای ضعیف‌تر داشته باشند. می‌توان این فیلم‌ها را با کمک چسب دو طرفه روی شیشه نصب کرده و سپس با کمک یک سشوار آن را روی شیشه ثابت کرد. این فیلم‌ها بسیار با دوام هستند و دستکم می‌توانند تا سه سال روی پنجره‌ها باقی بمانند.

مراقب درزهایی مثل صندوق پست باشید:

بخش زیادی از گرمای خانه از طریق درزهایی مثل صندوق پستی پشت در خارج می‌شود. پس بهتر است یک سد گرمایی اضافه در پشت آن‌ها ایجاد کنید. این کار تأثیر قابل توجهی در جلوگیری از خروج گرما دارد. این مسئله درباره سوراخ کلید هم صدق می‌کند. می‌توانید با پوشش‌های مخصوصی که در بازار موجود است، سوراخ کلید در را نیز پوشاند.

خلوت کردن اطراف رادیاتورها:

از قرار دادن مبلمان بزرگ در کنار شوفاژها خودداری کنید چرا که به مرور زمان مبلمانی که کنار شوفاژ قرار داده شده، گرما را به خود جذب می‌کند و نمی‌گذارد تا این گرما به فضای خانه برسد.

نصب قفسه بالای شوفاژ:

در بالای رادیاتورها، بخصوص اگر سقف خانه‌هایتان بلند است، یک قفسه نصب کنید. البته آنچه که مهم است اینکه وسیله‌ای را مستقیماً روی رادیاتور قرار ندهید بلکه قفسه‌ای را بالای شوفاژ نصب کنید؛ این کار باعث می‌شود تا گرما به پایین بازگردد و مستقیماً به سمت بالا نرود. مخصوصاً اگر بالای شوفاژ پنجره و پرده قرار دارد، گرمای هوا به وسط این پرده رفته و محبوس شده یا هدر می‌رود.

استفاده از شیوه‌های دست ساز عایق‌کاری:

عایق کردن کل خانه با روش‌های حرفه‌ای برای خیلی از ما بسیار هزینه‌بر است اما روش‌های دست‌ساز و خانگی برای عایق‌کاری مقرون به‌صرفه و شدنی است. مثلاً، استفاده از رول‌های فوم بسیار ارزان است و این فوم‌ها می‌توانند یک لایه محافظتی عالی و کافی برای حفظ گرما باشند. علاوه بر این، استفاده از پشم‌های معدنی نظیر پشم شیشه و محصولات تهیه شده از کاغذهای بازیافتی نیز بسیار مفید است. اما فراموش نکنید در هنگام استفاده از این محصولات حتماً از دستکش، ماسک تنفسی و عینک ایمنی استفاده کنید.

اتاق‌های بی استفاده را ببندید:

اگر اتاقی دارید که فقط برای مهمان است، درب آن را ببندید. اگر اتاقی دارید که فقط برای مهمان است نیازی نیست پول خود را صرف گرم کردن آن در تمام زمستان کنید. مطمئناً این اتاق زمانی که بدون استفاده بماند کاملاً سرد خواهد شد اما حداقل پول خود را برای گرم کردن آن هدر نداده‌اید.

درز زیر درب را ببندید:

اجازه ندهید هوای سرد از زیر در وارد خانه‌ی شما شود. چون این هوا مقدار زیادی از گرمای خانه شما را به هدر می‌دهد.کاری که نیاز دارید این است که با چیزی درز زیر در را ببندید.

نصب تایمر و ترموستات:

نصب تایمر و ترموستات روی وسایل گرمایشی بسیار مهم است. اینکه بخواهید تمام وسایل گرمایشی را در کل روز روشن نگاه‌دارید اصلاً منطقی نیست.

کور کردن اتاق‌های بلا استفاده

بستن در اتاق‌هایی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، از ورود هوای سرد به سایر فضای خانه جلوگیری می‌کند. این کار شاید چشم گیر نباشد اما تأثیر فوق‌العاده‌ای در جلوگیری از اتلاف گرما دارد.

برچسب کشیدن روی کانال‌های کولر:

یکی از راه‌های نفوذ سرما به داخل خانه کانال‌های کولر است؛ حتماً از بسته بودن دریچه‌های کولر اطمینان حاصل کنید و برای گرم شدن فضای خانه بر روی کانال‌ها برچسب‌های مخصوص بکشید.

 

سرویس پکیج و رادیاتور

چند نکته جالب برای گرم نگه داشتن خانه:

  •  آشپزی کردن یکی از روش‌های مؤثر در گرم کردن خانه است. با ایستادن کنار گاز و پخت غذا بدن شما با حرارت غذا گرم می‌شود و البته یکی از کارهای خانه یعنی آماده کردن وعده برای خانواده را نیز انجام داده‌اید.
  • از دستگاه‌های بخور در خانه استفاده کنید تا فضای خانه گرم‌تر شود. این کار همچنین به مرطوب شدن هوا نیز کمک می‌کند چرا که در فصل زمستان هوای خانه غالباً خشک است.
  • نوشیدنی‌های گرم بنوشید تا سیستم‌های داخلی بدنتان نیز گرم شوند. همچنین می‌توانید از لیوان این نوشیدنی‌های گرم به عنوان دستکش هم استفاده کنید. به جای دسته لیوان بدنه آن را بچسبید تا دست‌هایتان گرم شود.
  • شست شوی لباس‌ها نیز دارای یک روند خاصی است که باعث می‌شود بدن شما گرم بماند. از شستن با دست تا اتو کردن لباس‌ها همگی می‌توانند شما را از سرما دور کنند.
  • تلقین های روانی می‌توانند گزینه خوبی برای فرار از سرما باشد. خانه را بارنگ‌های گرم مانند نارنجی و قرمز پر کنید. این باعث می‌شود تا چشمان شما گرم به گرمای این رنگ‌های عادت کنند و حس سرما از خانه شما دور می‌شود.

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of