خشکشویی لباس‌های قرمز و رنگی در خانه

شستشوی یک لباس قرمز در میان انبوهی از لباس‌های سفید، ممکن است رنگ تمام لباس‌های شما را تغییر دهد. برای خشکشویی لباس‌های رنگی باید از روش دیگری استفاده کرد!

خشکشویی و شستشو، خشک کردن لباس‌ها، اتو کردن و دوباره همه چیز از اول! شستشوی لباس‌ها می‌تواند تبدیل به یک روتین تمام‌نشدنی شود و در این میان تنها چیزی که خستگی را از بین می‌برد، لحظه‌ای است که لباس‌ها را اتو کرده و مرتب در کمد آویزان می‌کنید و از تمیزی و مرتب بودن لباس‌ها لذت می‌برید. این احساس را ممکن است زمان تحویل گرفتن لباس از مغازه‌های خشکشویی و یا زمانی که خشکشویی سیار زنگ خانه را می‌زند هم تجربه کرده باشید.

لباس‌های رنگی، در کمین لباس‌های سفید شما!

هنگام خشکشویی و شستشوی لباس‌ها، آزاردهنده‌ترین اتفاقی که ممکن است رخ بدهد آن است که جوراب کوچک قرمز رنگ شما، رنگ مانتوی مورد علاقه کرم شما را به صورتی چرک‌مرده تبدیل کند. هیچ‌کس فکر نمی‌کند شستشوی همزمان یک آیتم کوچک از پوشاک مانند جوراب‌های رنگی می‌تواند چنین دردسری ایجاد کند اما به‌هرحال، واقعیت دارد!

رنگ پس دادن زمانی اتفاق می‌افتد که تولیدی‌های پارچه و پوشاک از تکنیک‌های ناکارآمد و ارزان برای رنگ کردن و مقاوم‌سازی لباس برای شستشو استفاده می‌کنند. گاهی هم برای آن‌که لباس‌ها در ویترین فروشگاه جلوه‌ی بهتری داشته باشد و رنگ‌ها زیباتر و زنده‌تر به نظر برسند، تولیدکنندگان لباس دست به دامن این روش‌ها و استفاده از رنگ‌های ناپایدار برای تولید پوشاک می‌شوند.

اگر از یک خانم خانه‌دار بپرسید شستشوی لباس‌های رنگی را چطور انجام می‌دهد احتمالا به شما خواهد گفت لباس‌های رنگی و لباس‌هایی که احتمال می‌دهد رنگ پس بدهند را از بقیه لباس‌ها جدا می‌کند و ترجیح می‌دهد لباس‌های رنگی و یا حساس را با دست بشوید و یا از خدمات خشکشویی برای شستشوی لباس‌ها استفاده کند. اما همان‌طور که می‌دانید تفکیک لباس‌ها و شستشوی جداگانه لباس‌ها وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیرد. بنابراین باید روش‌های ساده‌تری هم وجود داشته باشد.

دقت در انتخاب و خرید لباس‌های رنگی

شاید بتوان گفت تنها راه خشکشویی راحت و بی‌دردسر لباس‌های قرمز و رنگی، دقت در انتخاب این لباس‌ها در زمان خرید است. موقع خرید لباس‌های رنگی سعی کنید با دقت بیشتری اتیکت‌های روی لباس را بخوانید. عباراتی مانند:

  • Color May Wash Down / رنگ‌ لباس ممکن است تغییر کند
  • Color Rubs Off / رنگ‌ها ممکن است تغییر کند
  • Do Not Use Detergent / از سفیدکننده استفاده نکنید
  • Turn Inside Out to Launder / برای شستشو، لباس را پشت و رو کنید
  • Wash Before Wear / قبل از پوشیدن، لباس را بشویید
  • Use Cold Water / با آب سرد بشویید

همه به نوعی نشان‌دهنده این موضوع هستند که اگر خشکشویی لباس‌ها را با دقت انجام ندهید، هم رنگ لباس شما دستخوش تغییر خواهد شد و هم ممکن است به لباس‌های دیگر رنگ پس بدهد.

بنابراین اگر روی اتیکت لباسی که انتخاب کرده‌اید، هیچ‌کدام از این نشانه‌ها وجود نداشت به احتمال زیاد می‌توانید با خیال راحت لباستان را با بقیه لباس‌ها بشویید. با این وجود همیشه این نکته را به عنوان یک قانون در نظر داشته باشید:

«به هیچ‌عنوان نباید لباس‌های رنگی و لباس‌های سفید را کنار هم در ماشین لباسشویی بشویم.»

نکات خشکشویی لباس‌های رنگی

بعد از خرید و انتخاب لباس‌های رنگی، چند تغییر کوچک در روش شستشوی لباس به شما کمک می‌کند لباس‌ها هنگام شستشو، رنگ پس ندهند. بسیاری عقیده دارند شستشوی لباس‌ها با آب گرم باعث می‌شود لباس‌ها تمیزتر شسته شوند.

اما با پیشرفت طرز ساخت و تهیه شوینده‌های مختلف، ترکیبات و نحوه فعال شدن آنزیم‌های مختلف در شوینده‌ها به نحوی است که در آب با دمای پایین نیز این آنزیم‌ها آزاد می‌شوند و لباس شما کاملا تمیز خواهد شد. چه بسا که آب گرم، مانع از عملکرد صحیح شوینده شود. از طرف دیگر شستشو با آب سرد، احتمال رنگ پس دادن لباس‌های رنگی را کاهش می‌دهد و دوام لباس‌های شما را افزایش می‌دهد.

هنوز در مورد تغییر رنگ لباس‌ها هنگام شستشو تردید دارید؟ می‌توانید از شوینده‌های مخصوص لباس‌های رنگی استفاده کنید. این شوینده‌ها هنگام شستشو مانند آهنربا عمل می‌کنند. پیش از آن‌که رنگ سایر لباس‌ها تحت تاثیر لباس‌های رنگی شما قرار بگیرند، این شوینده‌ها رنگ را به خود جذب می‌کنند. به خصوص در مواقعی که لباس‌هایتان را می‌خواهید همزمان با لباس‌های نارنجی یا قرمز در ماشین لباسشویی بشویید. البته که بهترین راهکار در زمان‌هایی که فکر می‌کنید لباستان رنگ پس می‌دهد آن است که سراغ استفاده از اپلیکیشن خشکشویی مطمئن بروید!

دیدگاه بگذارید

avatar
  Subscribe  
Notify of